Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant en test på nettet fra en med seriøs sykkeldilla, og han har fylt opp den på veistandard som minner mistenkelig om den her i området og var strålende fornøyd. Er litt dempemekanisme i feste ordningen under sete bla som skal gjøre denne stabil. Grunnen til syns denne så litt genial ut er at man kan trille med seg tungt stash og er såpass liten at kan stues vekk.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha forgasser-motorene tilbake :realmad:

Begynner og bli ganske drittlei innsprøytning og elektronikk, har holdt på i 5 timer for og finne en elektrisk feil i systemet. Viste seg at en stift i en kontakt hadde løsnet og blitt dyttet bakover så den ikke hadde kontakt. Brukt både feilsøking, diagnoseverktøy, slegge og sunn fornuft før jeg tenkte at jeg måtte søke etter et kabelbrudd, og da dukket rakkeren opp. De jævla kontaktene/støpslene er så små/spinkle at de går i stykker bare man ser litt stygt på dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

her er en artikkel om ymse sykler laget for transportbehov.

Er man interessert i å se på et samfunn virkelig lagt om til sykkelbruk er det verdt å ta turen til Amsterdam. Mye fotogent også der, sånn for å spore oss litt inn på tema igjen.

 

Jeg vil ha forgasser-motorene tilbake :realmad:

Hmm, vi byttet akkurat ut den gamle sliteren av en båt – påhenger fra 1978 med tvilsom driftssikkerhet og vaskeekte forgasser – kanskje var det dumt å gå over til Honda EFI?

Lenke til kommentar

 

Hmm, vi byttet akkurat ut den gamle sliteren av en båt – påhenger fra 1978 med tvilsom driftssikkerhet og vaskeekte forgasser – kanskje var det dumt å gå over til Honda EFI?

 

De ny firetakterene er ganske driftsikre sålenge man tar vare på de, skifter olje,filter, impeller samt registerreim når tiden er inne.

 

Problemene er når man monterer skiten, funker aldri på første startforsøk :)

Lenke til kommentar

Jeg vil ha forgasser-motorene tilbake :realmad:

Begynner og bli ganske drittlei innsprøytning og elektronikk, har holdt på i 5 timer for og finne en elektrisk feil i systemet. Viste seg at en stift i en kontakt hadde løsnet og blitt dyttet bakover så den ikke hadde kontakt. Brukt både feilsøking, diagnoseverktøy, slegge og sunn fornuft før jeg tenkte at jeg måtte søke etter et kabelbrudd, og da dukket rakkeren opp. De jævla kontaktene/støpslene er så små/spinkle at de går i stykker bare man ser litt stygt på dem.

Kunne ikke vært mer enig :)

 

Og om jeg får lov så vil jeg dele en erfaring fra mitt liv med dere.

 

Min frue og jeg har hver sin bil. Hun har en "oppdatert" bil med lamper som lyser i alle retninger "når noe er galt".

Jeg derimot har en bil som gjør det stikk motsatte (altså, ikke lyse "når noe er galt"(dvs en gammel /eldre bil)).

 

Her om dagen så begynte det å lyse et gult lys og med en form som ser ut som en motor, i vår bedre halvdels bil(altså min frue sin bil, ikke min bils bedre halv del). Og opp til rykte for å være min bedre halv dels bedre halv del, altså min frue og ikke hennes bak (som jeg mener er hennes bedre halv del og en helt en annen historie), så slo hun opp i boken(som fulgte med bilen selvsagt) hva dette signalet kunne bety. Etter mye fram og tilbake kunne hun konstatere at det var en "feilmelding" og bilen burde kjøre til nærmeste verksted.

Dette passet svært dårlig med dagens tettpakkede timeplan med unger som skal hentes og mat som skal lages. Derfor ringte hun meg som er vår mindre bedres halvdel for vår del. Og som jeg hadde lært av å ha en slik "oppdatert" bil tidligere, husker jeg at gult lys ikke betyr krise men kan bør sjekke ut ved første anledning. Dermed med det friskt i mente beordret jeg henne rett hjem og heller la meg se på "bilen" når jeg kom hjem.

Dagen gikk og jeg hjem kom for å teste bilen. Jeg konstaterte at et gult lys lyste ved oppstart og at denne feilmelding kunne bety så mangt og bestilte derfor en time på verksted.

 

Timen kom, bilen ble feilsøkt og reparert med beskjed om at en sensor var røkt/røket/svidd eller ka faen det heter.

Ok tenkte jeg, shitt happens.

 

Tiden går og en uvakker dagen dukker det oppe igjen ny feilmelding.. Ikke bare EN feilmelding, men 3 stykker, etterfulgt av 2 andre som konstaterte at det det lyste mer en 3 feilmeldinger.

Dvs ABS,antispinn og håndbrekkslyset (heter det det?) lyste rødt samt et lys i oransje farge som ligner en motor (ja, denne har vi sett før) og det siste lyset som jeg ikke helt klarer å beskrive.

 

Hele forbanna dashboardet lyset opp med pling og plonglyder fra alle faens kanter.

Jaja tenkte jeg, dette skal bli dyrt.. og bestilte ny time på verktstedet.

Utpå dagen smsèt verkstedet med melding om at bilen var klar for henting og at terminalen deres aksepterete visa og master.

Steike i !"#¤%&/ der ryker feriebudsjettet og det nye groomobejktivet mitt og ilte avgårde.

 

Vel fram og MEGET nysgjerrig på reperasjonen kunne verksmester konstatere at dette var en feilmelding fra systemet i bilen om at bremseklossene begynte å bli slitt!

Slitt?? spør jeg..

Ja, slitt! Sensoren som varseler slitt bremsekloss har registrert at bilen bør skifte bremsebelegg ved neste service, forteller denne mannen.

 

Og i mitt hodet !"#¤%&¤(/&"#=%!/#()%!/=)#%!)=(#%(!#!" en masse stygge gloser, samt forbanne all denne elektronikken i disse nye bilene.

 

I motsetning er min gamle uelektronifisert bil så steike redd for å signalisere noe som helste at den ville kjørt på tom tank i 3 år i redsel for å melde fra om hva som var igjen i tanken.

For å ikke snakke om olje.. Eg ser i diverse skygger at det eksisterer en versellampe for lavt oljetrykk langt bak i dashboardet, men jeg tror ikke det er noen hjemme der..

 

Jeje, takk for meg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Hmm, vi byttet akkurat ut den gamle sliteren av en båt – påhenger fra 1978 med tvilsom driftssikkerhet og vaskeekte forgasser – kanskje var det dumt å gå over til Honda EFI?

 

De ny firetakterene er ganske driftsikre sålenge man tar vare på de, skifter olje,filter, impeller samt registerreim når tiden er inne.

 

Problemene er når man monterer skiten, funker aldri på første startforsøk :)

Folk vil helst slenge påhengmotoren i garasjen når sesongen er ferdig, og først begynne å skru når ting ikke fungerer. Er ikke bare en gang jeg har hørt: "så solgte han den gamle totakteren, og det skulle han aldri ha gjort.."

Lenke til kommentar

Har ikke erfaring med akkurat den \ det merket, men kalibratoren jeg lånte fra skolen virket slik at man installerte driveren, hang selve kalbiratoren over skjermen mens softwaren kjørte igjennom en rekke farger før den til slutt justerte alt selv. Kan dessverre ikke huske merket på den.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med kalibreringsverktøy for skjerm her inne?

 

F.eks denne?

 

Tror skjermen min er litt på tur (og det er jo ikke så lurt når man redigerer bilder på den....).

 

Hvordan funker slike i praksis? Fikser den alt for deg?

Jeg prøvde en slik Spyder for et års tid siden. Alt ble skikkelig grønt. Totalt ubrukelig.

Lenke til kommentar

Var en test på akam for en stund siden om kalibrering.

http://www.akam.no/artikler/colormunki-_spyder_2_og_3-_eye-one_display/71478

..

Har spyder 3 pro sjøl. Er ikke grønt her, og ingen som har sagt at fargene på bildene jeg har lagt ut er rare heller, eller en gang sa vel en eller annen noe om fargene men jeg husker ikke hvem. La jo inn et bilde ovenfor, på min skjerm ser det helt normalt ut.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg har en Spyder Pro (samme hardware som Express, men bedre software), og for meg fungerer den utmerket. Den er veldig enkel å bruke. Bare bruk standardinstillinger, heng maskinvaren over skjermen, følg instruksjonene ellers, også fikser ting seg for det meste av seg selv.

 

Beviset for at det fungerer bra, har jeg med at storformatskriveren min spytter ut bilder med akkurat de samme fargene som jeg ser på skjermen. :)

Lenke til kommentar

Så en kalibrator som gjør ting verre? Det vil man ikke ha. Prøvd noen andre merker?

Ikke enda - har tenkt på det. Men først skal jeg ha en bedre skjerm.

 

edit: Når jeg sa at alt ble grønt, så er det det jeg mener. Lightroom/Bibble/ACDsee rammer og bakgrunner var ikke grå lenger, men grågrønne.

 

edit 2: Prøvde en dyrere modell av Spyder (er det en mellom express og pro?) og det ble ikke mye bedre.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...