Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, ser ut som jeg kanskje får fotografere litt fra helikopter under Sjonafestivalen i helga - noen som har noen tips? Regner med jeg får med rotoren dersom jeg bruker for vid vinkel - tipper det blir enklest å bare ha 24-70mm på kamera?

 

Helikopter er gøy :fun:

 

Objektivvalget avhenger litt av nøyaktig hva slags bilder du skal ha. 24-70 blir kanskje fort litt vidt, spesielt på fullformat. Du henger tross alt ganske langt over bakken. Har du tilgang på flere kamerahus og telezoom? Jeg ville helst brukt ett med noe i 24-70-området og ett med 70-200. Eventuelt ett hus med telezoom og et kompaktkamera for eventuelle vidvinkelbehov. Objektivskifting mens man henger og dingler ut gjennom døra som ikke er der er vel ganske uaktuelt :p

 

Men det avhenger jo av de ønskede motivene og hvor lavt du kan komme deg. Det blir litt lettere å planlegge hvis du får avklart sistnevnte.

 

Det blir fort mye vibrasjoner, så korte eksponeringstider er ganske viktig. Jeg er ikke helt sikker på hvordan stabilisering funker på kanonobjektiver, men Nikon har en variant de kaller for "aktiv" som er fin for å bruke dersom du må under omtrent 1/500 (brennviddeavhengig).

Har nok bare ett hus tilgjengelig - men kjenner kanskje noen som har et hus å låne bort. 135mm er det lengste objektivet jeg har med meg - burde jeg prøve å få lånt en 70-200 også? :p

 

Vet svært lite om hva som evt. Skjer i helikopteret akkurat nå - regner med jeg får vite mer når jeg kommer meg utover til festivalen. :)

Lenke til kommentar

Åssen er Norton antivirus blitt, like systemkrevende som for et par år siden eller har de skjerpet seg ?

Det har skjerpet seg noe i forhold til å spise ressurser; men er fortsatt generelt sett en pain in the ass.

 

Lisensen min på NOD32 er snart historien og Eset tilbyr en ny versjon "annet softvare?", de vil at jeg oppgraderer til Smart Security4 før lisensen utgår vederlagsfritt, det står ingenting om hvor lenge det er aktivt eller at jeg får en helt ny utgift når jeg må oppgradere lisensen neste gang.

 

Nå har du en lisens for ESET NOD32 Antivirus. Vi anbefaler at du oppgraderer til vår absolutt beste løsning, ESET Smart Security, som ved siden av vår prisbelønte antivirusmotor NOD32, i tillegg inneholder personlig brannmur, anti-spam og Internettbeskyttelse!

 

Obs! Vi har nå et spesialtilbud, og dette er en kostnadsfri oppgradering når du fornyer din lisens!

 

 

Edit: ser nå at jeg selv kan bestemme om jeg vil fortsette med NOD32 eller oppgradere til full pakke, var en litt finurlig salgsknep for og få meg til å kjøpe hele konseptet for samme pris som kun NOD32 koster, ved neste oppgradering vil det blir en par hundre lapper mer i året.

 

Hvis ingen anbefaler Norton i løpe av kvelden blir jeg og fortsette ned NOD32 da det gjør seg ubemerket på maskinen :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplasting til FTP kan løses glatt ved bare å lage ett lite skript og f.eks. xcopy eller Robocopy (Merk: Windows) som du igjen, enten kjører manuellt eller lager en schedueled task for.

:)

Om dette er beste måten veit jeg ikke, men den er enkel som f.

Opplasting til FTP-området er ikke noe stress. Tenkte bare på jobben med å holde det oppdatert. SVN holder jo god kontroll på hva som må oppdateres og ikke ut ifra hva hvilke filer jeg forandrer på lokalt.

 

Hmm.. får vel bare slenge inn en svn server på området og se hvordan det duger.

Lenke til kommentar

Er det kurant å bruke svn for backup av bilder egentlig? Var det ikke Ventle som hadde noe slikt oppsett?

Jeg har tilgang til et større område på en ftp-server off-site, men har ikke kommet i gang med backupen der fordi jeg rett og slett ikke aner hvordan det gjøres på en lur måte.

 

Er det evt andre løsninger som fungerer bra opp mot et slikt område?

 

Så ikke dette før nå, men jo, jeg har SVN kjørende med repository og en arbeidskopi på hver sine eksterne disker lokalt, og en tredje arbeidskopi på en ekstern disk på jobb. Bruker VisualSVN som server (windows). Spent på hvordan det fungerer etter hvert som diskene begynner å fylles opp, foreløpig er det snaut 400GB i repositoryet.

 

Merk en catch dersom du bruker det til å lagre andre filer enn bilder også: Jeg får ikke lastet opp filer over 2GB til repositoryet, ser ut som om det er en grense der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen her en enkel forklaring på hvordan man åpner portene i routeren for å kunne hoste spill online?

Åpner ruterens "hjemmeside" og konfigurerer den der. Finn og les bruksanvisningen. Husk også å åpne porter i firewallen din.

Enkelte plug 'n play-spill klarer dette automatisk hvis ruteren din støtter dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...