Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Finnes en annen nydelig tråd som utdyper og forvirrer mye om akkurat dette basert på en Finn annonse...

Hvilken?

Altså Sony står vel ikke akkurat noe tilbake for Nikon eller Canon, utenom proffklassen kanskje? Samt utvalget av linser/utstyr. Jeg kjenner jo ikke akkurat til kamera-markedet men Sony er etter det jeg husker på en klar tredje plass når det gjelder solgte speilreflekser.

Fixed :dremel:

Sony har valgt en annen fokus enn Canon og Nikon så det er ikke direkte lett å sammenligne. Sony har prøvd mange ting de siste årene og har byttet modellene ofte; men de ser nå ut som om de har funnet sin nisje.

Fixed. ;)

Ja, historien kjenner jeg ikke veldig mye til utenom at Sony vokste kraftig på markedet etter de kjøpte opp Minolta. Alpha-serien får jo vannvittig med skryt. Og det er vel der Sony satser også - på de i 5-7000,- klassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens sikkert mest newbee spørsmål, siden er oldschoole og mener at en fil er en fil så er testing av Lightroom en litt absurd opplevelse.

Når jeg har hentet ett bilde i Library til Develop og herjet med bilde, er det Export som er riktig måte å "lagre" endringene på eller har jeg oversett noe her ? Funnet masse videoer på Adobe sin side m.m. som forklarer veldig mye av funksjonen men på akkurat hva de gjør når bildet er ferdig er godt skjult...

Case closed fant nyttig video som løste dette...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Du lagrer ikke endringene i Lightroom, originalfilen ligger i bakgrunnen under den redigerte filen som ikke forsvinner før du resetter originalfilen. Hvis du skal kun ha den nye utgaven må du lage en virtuell kopi og slette originalen.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du lagrer ikke endringene i Lightroom, originalfilen ligger i bakgrunnen under den redigerte filen som ikke forsvinner før du resetter originalfilen. Hvis du skal kun ha den nye utgaven må du lage en virtuell kopi og slette originalen.

Så hvis du henter inn skuta i profilbildet ditt, så endrer du dette, trykker så Export og gir det endret/nytt navn right ?

Lenke til kommentar

Så hvis du henter inn skuta i profilbildet ditt, så endrer du dette, trykker så Export og gir det endret/nytt navn right ?

Enklere enn som så, du klikker på et bilde i LR, og velger "create virtual copy" og vips, så har du to stykker som kan endres uavhengig av hverandre. Men fortsatt kun en råfil ligger på HD.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enklere enn som så, du klikker på et bilde i LR, og velger "create virtual copy" og vips, så har du to stykker som kan endres uavhengig av hverandre. Men fortsatt kun en råfil ligger på HD.

Se der ja en kul løsning for å gjøre ting enklere. Så Export vil da til sammenligning være måten å lage "ekte" filer for feks minnepinne eller brenne av på CD/DVD til de som måtte ønske det.

Lenke til kommentar

Se der ja en kul løsning for å gjøre ting enklere. Så Export vil da til sammenligning være måten å lage "ekte" filer for feks minnepinne eller brenne av på CD/DVD til de som måtte ønske det.

Ja, du kan si det slik. Alt du gjør i LR blir i LR, ingenting endres på disk (dvs. det blir laget noen XMP filer, men det er det). For å få filer til flickr, minnepinner, dvd osv, så eksporterer du. JPEG, TIFF osv. Men skal du printe, så kan du printe direkte fra LR, uten å gå via JPEG/TIFF først.

Lenke til kommentar

Lagringssystemet til alle bildene mine gikk til helvete på mandag og nye harddisker av type Western Digital RE4 (Raid Edition) er bestilt. For andre døgnet på rad ruger Amentio på diskene de har 114 stk av på lager. Skulle det være så vanskelig å få sendt de i posten relativt kjapt? :roll:

Ikke tilfeldig har jeg til en hver tid tre speilbilder av lagringssystemet som rommer godt over terabyten med viktige bilder og prosjekter jeg holder på med. Så min oppfordring til dere som har mye bilder og annet viktig - et lite ordtak som brukes i dataverden og krigføring:

Never RAID without BACKUP.

Bare for å ha det sagt så er RAID aldri en form for backup. Selv et RAID på ti disker kan gå til helvete ved f.eks vann, brann eller strømskader. Backup består av flere kopier og gjerne flere generasjoner av backupen og helst på flere lokasjoner. Det var dagens lekse og frustrasjonsutbrudd: :p

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Jeg kicker det oldschool. Eksterndisk med bilder, som blir kjørt backup av til en til en annen eksterndisk etter hver fotosession (som jeg tjener penger på iallefall), kjører så backup til en annen disk som står hjemme når jeg kommer hjem. Har vurdert å skaffe meg fancyere løsninger, men for now fungerer det fint sånn som jeg har det nå.

En annen sak er at jeg savner å ha to kort i kamera....

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Er det kurant å bruke svn for backup av bilder egentlig? Var det ikke Ventle som hadde noe slikt oppsett?

Jeg har tilgang til et større område på en ftp-server off-site, men har ikke kommet i gang med backupen der fordi jeg rett og slett ikke aner hvordan det gjøres på en lur måte.

Er det evt andre løsninger som fungerer bra opp mot et slikt område?

Lenke til kommentar

Opplasting til FTP kan løses glatt ved bare å lage ett lite skript og f.eks. xcopy eller Robocopy (Merk: Windows) som du igjen, enten kjører manuellt eller lager en schedueled task for.

:)

Om dette er beste måten veit jeg ikke, men den er enkel som f.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Med fare for å virke ufølsom.. så begynner jeg nå å bli lei av alt det som har skjedd i de siste dagene her hjemme.. Nyhetsdekningen har pågått i 24 timer i døgnet nå siden fredag, og i det siste har det kommet veldig lite nytt frem. Etter mine preferanser så har dette gått over til fråtsing i groteske detaljer, det virker som at man ikke eier «magemål» og ikke klarer å stoppe nyhets-karusellen med gjentakende nyheter.

For å si det på en annen måte.. jeg ønsker meg andre nyheter nå som ikke bare omhandler «død og fordervelse» ja selv fotball hadde vært flott!!

Lenke til kommentar

Med fare for å virke ufølsom.. så begynner jeg nå å bli lei av alt det som har skjedd i de siste dagene her hjemme.. Nyhetsdekningen har pågått i 24 timer i døgnet nå siden fredag, og i det siste har det kommet veldig lite nytt frem. Etter mine preferanser så har dette gått over til fråtsing i groteske detaljer, det virker som at man ikke eier «magemål» og ikke klarer å stoppe nyhets-karusellen med gjentakende nyheter.

For å si det på en annen måte.. jeg ønsker meg andre nyheter nå som ikke bare omhandler «død og fordervelse» ja selv fotball hadde vært flott!!

Lenge siden jeg leste/så på nyhetene, av samme grunn som deg.

Lenke til kommentar

Jeg var en tur innom Sørlandsparken Grand Prix i dag og oppdaget en ny fordel ved å ha DSLR. Siden jeg skulle "ta bilder" som de sa, slapp folk meg lengere frem. Slik at jeg fikk muligheten til å ta bilder.

Jeg dro før Kriteriumsrittet (pga barn som måtte hjem og sove), men jeg fikk et par bilder fra showrittet med blant annet Pølsa, Marit Bjørgen, Therese Johaug og Ailo Gaup. Jeg har ennå ikke sjekket dem, men det aner meg at det er vanskligere enn jeg tror å ta bilder av syklister i full fart.

Jeg kjente også at utstyret ikke helt var egnet for anledningen. Jeg burde nok hatt et litt kjappere kamera, og kanskje et annet objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...