Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Fikk du ordna det?

 

uans: kunne ønske posten jobba i helga:P vil ha pakka mi imorgen så jeg kan dra til hvaler asap :p

 

Yes da fungerer 2 PC r og 4 interne og 4 eksterne HD's. Nå bare organisere og flytte data i øst og vest her - kjedelig men må gjøres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I helgen har jeg vært på festival og kost meg. Selvfølgelig var det stunder preget av alvor, og i går kveld/natt brant det lys langs scenekanten. Men "the show must go on" - det er godt og sunt med litt pause fra alvoret. Man kan ikke la slike hendelser forandre alt for mye, desto mer vi lar frykten vår styre oss desto mer makt sitter terroristene med.

 

Kameraet var med, og det ble mye konsertfoto - og dempede stemningsbilder i naturlig lys midt på natten.

 

Fredagsnatten var virkelig bløt. Opplevde et tilfelle av at kameraet kuttet ut helt og opptredte som om om det var avslått. Tipper det var fordi det var blitt for fuktig? Det kom seg etter en liten halvtime i en tørr bil med batteriene ute.

 

Mot slutten på lørdagsnatten opplevde jeg flere tilfeller av f ---, ikke spesielt trivelig. Hver gang det skjedde så kom det seg ved å vri objektivet løst og sette det på plass igjen. Regner med det er lite å gjøre med det bortsett fra å rengjøre kontaktflatene i huset og på objektivet?

Lenke til kommentar

Satt på jobb på kontoret ved Bogstadveien ganske høyt oppe med vinduene åpne mot sentrum og Regjeringskvartalet da det smalt i Regjeringskvartalet. Et helt utrolig høyt smell, og det rista godt i hele bygget. Hadde ikke vinduene vært åpne ville de nok kanskje gått. Så kom en stor, svart røyksky.

 

Ettersom vi er fotografer på kontoret tok vi med oss utstyr, løp ut i bilen og kom oss ned til Regjeringskvartalet (fortsatt uvitende om hva som var skjedd) på noen få minutter, og det var ikke noe fint syn der nede. Forferdelig. Mange skadde lå strødd i gatene, blod og "gørr" overalt. Blod på fortauskanter og rennende nedover steiner og sånt. Ødeleggelsene var helt enorme, det er ikke små bygg som har fått fasadene sine helt ødelagt som vi nå ser på bilder og video. Så og si alle vinduer i en veldig stor omkrets i sentrum er blåst ut. Jeg tok mange bilder, men det er enkelte ting jeg bare ikke klarte med meg selv å fotografere.

 

Observerte også en død person halvveis hengende ut av et av byggene. Grufullt.. Det var ganske tett røyk/støv i gatene til å begynne med, og en ganske sterk lukt av krutt eller svovel. Helt kaos i gatene med mye folk som ikke visste hva de skulle gjøre. Mange løp, personer lå på båkken gråtende og skrikende. Etter noen minutter ble vi evakuert ut av "ground zero".

 

Da dro vi rett tilbake på kontoret for å levere bilder. En helt forferdelig lang og veldig tung dag på jobb, den verste jeg har opplevd.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er straks klar med pakking for en uke på Island. Kjennes merkelig å reise nå, men jeg tror det er like greit å komme vekk litt. Har ikke orket å reise inn til Oslo etter terroren, håper jeg får tatt litt bilder på Island. Trenger å kjenne på litt glede kjenner jeg. Komme litt vekk fra nyhetsstrømmen om det fryktelige.

God tur. Kos deg med mektig natur.

Lenke til kommentar

Hei,

jeg trenger litt hjelp. Jeg trenger at noen forteller meg at jeg ikke trenger 5D mk2.

Jeg sitter med en nettbutikkhandlekurv full av den og tilbehør.

 

Jeg tar lite bilder for tiden, stort sett bare av ungen i diverse omgivelser.

drømmer om å lage meg et studio, men tide strekker foreløpig ikke til. Har endel lysutstyr, og har blitt ganske god på portretter, men fortjener jeg 5D?

 

P-E

Lenke til kommentar

Hei,

jeg trenger litt hjelp. Jeg trenger at noen forteller meg at jeg ikke trenger 5D mk2.

Jeg sitter med en nettbutikkhandlekurv full av den og tilbehør.

 

Jeg tar lite bilder for tiden, stort sett bare av ungen i diverse omgivelser.

drømmer om å lage meg et studio, men tide strekker foreløpig ikke til. Har endel lysutstyr, og har blitt ganske god på portretter, men fortjener jeg 5D?

 

P-E

Vel -- føler du at kameraet du bruker nå ikke er tilstrekkelig? Begrenser det din kreative frihet? Og i så fall, vil et annet/bedre kamera fjerne disse begrensningene? I så fall trenger du et. Hvis ikke ville jeg spart pengene, evt brukt dem på noe annet. Det er egentlig bare du som kan svare på spørsmålet.

 

Så vidt jeg vet er vel 5D2 ansett for å være mer egnet for portretter og studiobruk enn 7D (det er 7D du bruker nå, ikke sant?), men 7D er jo en formidabel allrounder. Det vil alltid finnes et bedre kamera, men hvorvidt forskjellen er stor nok til å rettferdiggjøre oppgradering avhenger av bruksmønsteret og preferansene dine, og ingen her ute på internett kan fortelle deg eksakt hva du trenger.

 

(Men etter signaturen din å dømme har du mye bra optikk, og jeg personlig tror ikke jeg ville følt behov for mer utstyr enn det du ramser opp. Men det er nå bare meg)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hei,

jeg trenger litt hjelp. Jeg trenger at noen forteller meg at jeg ikke trenger 5D mk2.

 

P-E

 

Du trenger ikke et 5Dmk2!! Du TRENGER et Nikon D700!! Gjenta etter meg.. «jeg TRENGER et Nikon D700»!! :thumbup:

 

 

;)

Lenke til kommentar

Hei,

jeg trenger litt hjelp. Jeg trenger at noen forteller meg at jeg ikke trenger 5D mk2.

 

P-E

 

Du trenger ikke et 5Dmk2!! Du TRENGER et Nikon D700!! Gjenta etter meg.. «jeg TRENGER et Nikon D700»!! :thumbup:

 

 

;)

 

Per Erik kommer ikke så langt med et D700, hadde det hvert andre veien så ville det gått fint :)

Lenke til kommentar

Ja jeg trenger et Nikon D700, men det blir alt for stort tap av å bytte system.

 

Det jeg ønsker er det syltynne fokusplanet jeg kan få med 5D`n og ytelsen i svak belysning, men trenger det gjør jeg nok ikke..

 

Ja jeg bruker 7D idag, og er fornøyd med den stort sett..Kanskje heller jeg skal prøve en 85 1.8

Lenke til kommentar

Slå til med 85/1.4 når du først er i gang.

 

7D, 30/1.4 og 85/1.4 og jeg hadde vært fornøyd.

 

Lurer på hva jeg skulle erstattet 85/1.4 med om det noensinne blir fullformat på meg?

 

Det er klokt å ikke la utstyrsfanatismen ta overhånd. Jeg har lyst på bedre hus, men må innse at mitt gamle D80 er mer enn godt nok. Har tenkt litt på å snappe opp et billig D90 fra bruktmarkedet, men noe mer enn det ville vært ufornuftig.

Lenke til kommentar

Slå til med 85/1.4 når du først er i gang.

 

7D, 30/1.4 og 85/1.4 og jeg hadde vært fornøyd.

 

Lurer på hva jeg skulle erstattet 85/1.4 med om det noensinne blir fullformat på meg?

 

Det er klokt å ikke la utstyrsfanatismen ta overhånd. Jeg har lyst på bedre hus, men må innse at mitt gamle D80 er mer enn godt nok. Har tenkt litt på å snappe opp et billig D90 fra bruktmarkedet, men noe mer enn det ville vært ufornuftig.

 

Ja du har nok rett om utstyrfanatismen. Hvs jeg skal ha 84 1.4 må jeg kjøpe sigma som jeg har blandet erfaringer med, men jeg skal lese meg litt opp på denne.:-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...