Paisley Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Nå har jeg lest meg opp og ned om folks meninger om bildekritikken, men er det noen som kan forklare meg hva digit.no er, hva slags side det tidligere har vært, hvem som har driftet siden, og hva det er meningen at digit.no skal bli? Godt mulig jeg ikke har fått med meg en eller annen pressemelding, men uten forvarsel har det plutselig dukket opp ekstremt mange nye tråder vedrørende digit.no, enten det er bildekritikk eller forslag til utarbeiding av siden. I tråder diskuteres designet, det tekniske, og mål for digit.no, mens jeg egentlig sitter igjen og tenker: Hva i all verden er egentlig digit.no, og hva gjør alle disse brukerne blandt oss på akam? Noen som kan opplyse meg? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Noen som kan opplyse meg? Nei. Ok, da. digit.no var opprinnelig en konkurrende side til akam.no med nyheter og utstyrstester (hvis jeg husker rett). De utviklet seg senere til å bli en ren side for deling av bilder og diskusjon rundt de. De er, som Akam, en del av sammenslåingen av teknologinettstedene til Edda Media og A-Pressen. Generellt sett altfor lite info til folket. Jeg oppdaget den via denne tråden Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Ja alt for lite info om hva som foregår nå mellom Digit og Akam. Krever opplysning! Helst en stor headliner på forsiden! Takk.. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg skjønner heller ingenting. Var det feil å lage en bruker på digit.no nå da? Kom ikke inn med epostadressa jeg bruker her på akam. Er jo bare rot.. Nå skal en masse folk blandes på akam eller digit.no? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg skjønner heller ingenting. Var det feil å lage en bruker på digit.no nå da? Kom ikke inn med epostadressa jeg bruker her på akam. Er jo bare rot.. Nå skal en masse folk blandes på akam eller digit.no? Du skal ikke ha to brukere. Men laget en bruker på digit.no eller demo.digit.no? Det har vært problemer med innlogging. Vet at noen måtte endre passord for å komme inn. Men de kunne endre tilbake til gammelt passord etterpå; og da virket det igjen. Det virker som om de som har vært på gamle digit.no har fått en del info. Fra akam/diskusjon.no har det vært lite eller ingen info. Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Skal kanskje campe i jotunheimen i 4-5 dager i begynnelsen av august. Noen som har noen forslag til gode foto locations in jotunheimen? Skal primært campe, altså hytter har ikke noe å si Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Og for å få til en god bildekritikk, så må faktisk deltagerene trenes opp til både å gi god kritikk og ta i mot kritikk. Og det er nettopp der både dagens, gårdagens og morgendagens bildekritikker på både akam, digit og foto.no feiler - det er ingen mekanismer for å få i gang tankevirksomheten hos deltagerne. Ikke en gang blir man tvunget til å stoppe opp og tenke "hva vil jeg egentlig med dette? Hva syns jeg egentlig selv?". Dette er bildekritikkverdens svar på grønn firkant - trykk på utløseren/svar/publiser/last opp-knappen, og håp at resten går av seg selv. Jeg er på et annet forum også (Something Awful). Der har de en bildekritikk-tråd. Jeg har prøvd å messe dette noen ganger, men jeg ser at det alltid faller for døve ører. Poenget med den tråden er at for å få lov til å poste et bilde, så må man også komme med kritikk av bildet. Kritikken skal heller ikke være av det lette slaget. "Fint bilde, bra lys!" er ikke kritikk. Det er en kommentar. For å gi en liten pekepinn lenker jeg til den nevnte forumtråden. Hovedessensen er altså at man må gjøre en innsats for å få lov til å poste et bilde. Du behøver ikke legge inn et bilde for å kritisere, men om du vil poste bilde - da må du jaggu meg gjøre noe også. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Endelig en android tablet som frister. Highlights: 4:3 skjerm, liten størrelse (8" skjerm), masse plass hvis ønskelig (250gb), ingen halvspist frukt på baksiden Ser spennende ut. Jeg har kikka litt på tidligere Archos'er også, og med Android ser det enda mer lovende ut. Synes det ser ut som de mangler et par steg med flashminne før harddisken. Den nye Eee Transformer'en ser og veldig kul ut, liker at man kan velge å ta med tastatur (og seks timer ekstra batteri) når man vil. Og så var det den iPad II da, den har jeg jo sett hvor fin er.... Og så har jeg kanskje egentlig mest lyst på en Air Alt for mange alternativer. 1 Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Tom: sitter på telefonen så får ikke til å orge noen fancy quotes, MEN til det du sier; Ja det blir litt feil å sitte på sidelinjen å pumpe ut slikt, men jeg deler bare observasjoner og har ikke tid til å gjennopta min eksistens på dette forumet, Mr. Olsen har blitt voksen og skal i noen måneder lære opp norsk ungdom til å forsvare landet i kongens kleder, så revolusjonen på BKn må du ta. Jeg husker bare tilbake til da jeg var her, og et par andre av oss som manglet et filter forran tastaturet som gjorde at vi skrev akkurat hva vi ville. Ulempen var jo at vi fikk noen røde kort i ny og ne, men fordelen var jo at det ble tatt opp en del aktuelle tema som jeg selv mener førte til bedre innhold. Sett bort ifra noen heftige personangrep, irrelevante innlegg og mye BS var det innslag av intellegens i flere av innleggene. Det man må passe seg for er å ende opp som photosight, hvor det slettes ikke er bildene som står i fokus, men aktivitetstatus. Nå skulle jeg gjerne hatt tid til å dratt innom BKn og sagt hva jeg mente om enkelte bilder, og kanskje jeg får lurt inn noe selv en gang, problemet er vel bare at jeg mer eller mindre har latt kameraet støve bort det siste året, er ikke så kult å gå med AG3n OG Nikonen ut i skogen, har hatt nok med å holde meg bevisst Uansett er det ikke så veldig dumt å skape litt uggen stemning og trå noen på tærne om man vil ha forbedring. Enkelte vil kanskje ikke legge ut familiebilder i frykt for å bli slaktet og andre vil jobbe strinhardt for å motbevise at de er inkompetente fotografer Anyways, nå bærs det tio Stavanger, håper jeg får til og annledning (les tilgang på bil) så jeg får dratt ræva ut til solastranda og fanget noen gode blinkskudd. 1 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg skjønner heller ingenting. Var det feil å lage en bruker på digit.no nå da? Kom ikke inn med epostadressa jeg bruker her på akam. Er jo bare rot.. Nå skal en masse folk blandes på akam eller digit.no? Du skal ikke ha to brukere. Men laget en bruker på digit.no eller demo.digit.no? Det har vært problemer med innlogging. Vet at noen måtte endre passord for å komme inn. Men de kunne endre tilbake til gammelt passord etterpå; og da virket det igjen. Det virker som om de som har vært på gamle digit.no har fått en del info. Fra akam/diskusjon.no har det vært lite eller ingen info. Jeg har laget en bruker på digit.no. Jeg skulle kommentere et bilder, og måtte logge meg inn. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Når vi snakker om retro design på kamera, så er det andre som velger ikke å følge utviklingen. Lenge leve analogt Endret 18. juli 2011 av Epp Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Sitter med en X100 i fanget nå! Firmwareoppdatering, så ut. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg har laget en bruker på digit.no. Jeg skulle kommentere et bilder, og måtte logge meg inn. På digit.no, ja. På demo.digit.no burde du kunne logge inn med emailadresse og diskusjon.no-passord. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Apropos det at Digi.no "spammer" 24timer's tråden, synes alle andre fototråder her har falt betraktelig i antall besvarelser er det ingen som orker og bla igjennom sidene lengere. Endelig en android tablet som frister. Highlights: 4:3 skjerm, liten størrelse (8" skjerm), masse plass hvis ønskelig (250gb), ingen halvspist frukt på baksiden Du får holde oss andre oppdatert Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg har laget en bruker på digit.no. Jeg skulle kommentere et bilder, og måtte logge meg inn. På digit.no, ja. På demo.digit.no burde du kunne logge inn med emailadresse og diskusjon.no-passord. Kunne jo stått noe om det på digit.no Jaja, kanskje de kan slå de sammen en gang.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jaja, kanskje de kan slå de sammen en gang.. Det skjer nok fortere enn du aner.. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Og for å få til en god bildekritikk, så må faktisk deltagerene trenes opp til både å gi god kritikk og ta i mot kritikk. Og det er nettopp der både dagens, gårdagens og morgendagens bildekritikker på både akam, digit og foto.no feiler - det er ingen mekanismer for å få i gang tankevirksomheten hos deltagerne. Ikke en gang blir man tvunget til å stoppe opp og tenke "hva vil jeg egentlig med dette? Hva syns jeg egentlig selv?". Dette er bildekritikkverdens svar på grønn firkant - trykk på utløseren/svar/publiser/last opp-knappen, og håp at resten går av seg selv. Jeg er på et annet forum også (Something Awful). Der har de en bildekritikk-tråd. Jeg har prøvd å messe dette noen ganger, men jeg ser at det alltid faller for døve ører. Poenget med den tråden er at for å få lov til å poste et bilde, så må man også komme med kritikk av bildet. Kritikken skal heller ikke være av det lette slaget. "Fint bilde, bra lys!" er ikke kritikk. Det er en kommentar. For å gi en liten pekepinn lenker jeg til den nevnte forumtråden. Hovedessensen er altså at man må gjøre en innsats for å få lov til å poste et bilde. Du behøver ikke legge inn et bilde for å kritisere, men om du vil poste bilde - da må du jaggu meg gjøre noe også. Det er avhengig av samarbeid med moderatorteamet for å overholde disse retningslinjene, men vi kan gjøre ett forsøk. Videre diskusjon i denne tråden Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Det er avhengig av samarbeid med moderatorteamet for å overholde disse retningslinjene, men vi kan gjøre ett forsøk. Videre diskusjon i denne tråden La inn en respons i tråden nå. Men! Noe helt annet. Jeg har en Dell XPS M1530 med 2GB ram. Nå vurderer jeg å gi den mer ram - hva skal man gå for? Er det litt sånn hipp-som-happ av hva man velger eller er det noe som er veldig mye bedre enn noe annet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Men! Noe helt annet. Jeg har en Dell XPS M1530 med 2GB ram. Nå vurderer jeg å gi den mer ram - hva skal man gå for? Er det litt sånn hipp-som-happ av hva man velger eller er det noe som er veldig mye bedre enn noe annet? 32 bit OS? Så er det ikke noe poeng med ~3.5GB Ram - du får kun adressert 4GB. Minus mengden grafikkminne (likegyldig om du bruker hovedminnet til grafikkminne eller ikke) samt litt overhead. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 32 bit OS? Så er det ikke noe poeng med ~3.5GB Ram - du får kun adressert 4GB. Minus mengden grafikkminne (likegyldig om du bruker hovedminnet til grafikkminne eller ikke) samt litt overhead. 64bit Win7, så minnebegrensningen er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå