fredderen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Her er et intervju med John Acurso angående det å gi kritikk. (Han assisterte selveste Ansel Adams i hans siste leveår) Link Denne gruppen har også en grei måte å strukturere kritikken på, eksempelher. Her har man skrive kolonner til venstre og tips og hint til høyre. Kanskje noe for dette forumet å adaptere? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Her er et intervju med John Acurso angående det å gi kritikk. (Han assisterte selveste Ansel Adams i hans siste leveår) Link Denne gruppen har også en grei måte å strukturere kritikken på, eksempelher. Her har man skrive kolonner til venstre og tips og hint til høyre. Kanskje noe for dette forumet å adaptere? Det er klart ting å hente derfra. Jeg har et par andre kilder som omtaler temaet. Men jeg mistenker at det fort blir for omstendig for folk flest. Og er det for omstendig, så mister du de fleste. 2 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 For å bryte av: (Usikker på om den er posta her før dog;)) Hysterisk. Men alle hipstere med respekt for seg selv bruker iPad på Starbucks nå til dags, å komme drassende med en hvit MacBook er lettere antikvarisk. Bonus: du slipper å se etter en plass med nærhet til strøm. Med det friskt i minnet: Endelig en android tablet som frister. Highlights: 4:3 skjerm, liten størrelse (8" skjerm), masse plass hvis ønskelig (250gb), ingen halvspist frukt på baksiden Står intet om batteritid, verdt å vente til slikt blir testet. En av hovedgrunnene til at jeg liker min iPad så godt er at batteriet varer så lenge at jeg aldri tenker over behovet for å måtte lade. Også litt usikker på hvordan tastaturet oppfører seg på en 8" tablet; med norsk tastatur er størrelsen på iPaden helt på grensen av hva jeg klarer å opprettholde en grei hastighet på. Ikke at jeg vil ha deg til å kjøpe iPad, altså. Det finnes mange gode grunner til å styre klar av Apples produkter, etc etc. Men det er verdt å ta med disse erfaringene når en ser på alternativer, selv om iPad-kjøp er uinteressant. Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Her er et intervju med John Acurso angående det å gi kritikk. (Han assisterte selveste Ansel Adams i hans siste leveår) Link Denne gruppen har også en grei måte å strukturere kritikken på, eksempelher. Her har man skrive kolonner til venstre og tips og hint til høyre. Kanskje noe for dette forumet å adaptere? Det er klart ting å hente derfra. Jeg har et par andre kilder som omtaler temaet. Men jeg mistenker at det fort blir for omstendig for folk flest. Og er det for omstendig, så mister du de fleste. Så må man igjen være litt kynisk og spørre seg selv, er det ikke verdt å miste noen for få et bedre kritikk system? Det kan jo bli noe elitistisk, men så ville jeg ha begrenset det til at denne typen kritikk er forbehold "Viderekommende" Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Apropos den videoen, så synes jeg at iPhone med div. filterapplikasjoner er et av de mest interessante fotografiske verktøyene på lang tid. I nyeste NGM er det et utvalg av bilder fra den Syriske (?) revolusjonen tatt med en iPhone og en filterapp. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hysterisk. Men alle hipstere med respekt for seg selv bruker iPad på Starbucks nå til dags, å komme drassende med en hvit MacBook er lettere antikvarisk. Bonus: du slipper å se etter en plass med nærhet til strøm. Helt enig iat det var et hysterisk morsomt klipp. Ettersom macbooken er hvis, så er den muligens fra tiden før iPad? Eller får du kjøpe hvite MB fortsatt? Står intet om batteritid, verdt å vente til slikt blir testet. En av hovedgrunnene til at jeg liker min iPad så godt er at batteriet varer så lenge at jeg aldri tenker over behovet for å måtte lade. Også litt usikker på hvordan tastaturet oppfører seg på en 8" tablet; med norsk tastatur er størrelsen på iPaden helt på grensen av hva jeg klarer å opprettholde en grei hastighet på. I følge spesifikasjonene, opp til 10 timer med surfing. Tipper da at det er utgaven uten HD. Hvis HD utgaven klarer 6-7 timer, så skal jeg kunne leve med det. Når det gjelder tastatur, så er ikke hovedmålet mitt med en slik dings å sitte å skrive på den - da tar jeg med laptop. Jeg klarer å skrive greit på Galaxy S i liggende format; så det holder nok for min del. Ikke at jeg vil ha deg til å kjøpe iPad, altså. Det finnes mange gode grunner til å styre klar av Apples produkter, etc etc. Men det er verdt å ta med disse erfaringene når en ser på alternativer, selv om iPad-kjøp er uinteressant. Det er helt greit å komme med erfaringer ut i fra iPad - det er foreløpig den ledende plattformen og vil nok være det noen år til. Hardwaremessig, så synes jeg at Archos'en har det jeg ønsker av en slik platform - som det allerede er nevnt; 4:3 skjerm og masse plass. Det jeg er mer usikker på, er om det finnes noe brukbar foto-software til Android platformen enda? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Så må man igjen være litt kynisk og spørre seg selv, er det ikke verdt å miste noen for få et bedre kritikk system? Det kan jo bli noe elitistisk, men så ville jeg ha begrenset det til at denne typen kritikk er forbehold "Viderekommende" Å miste noen er helt greit. Men å miste 90% er ikke det. Men hvis vi får delt opp i to (eller tre) grupper, der den viderekomne er streng, så er det mulig at det virker. Og hvis det er ingen som bruker viderekommen; så er ingen skade skjedd. Det som er viktig, er å få til en helhetlig løsning som dekker flere behov; slik at vi beholder kritisk masse av brukere. Vi har følgende aktiviter som bør håndteres på en god måte: Bildekritikken Månedstråden for brukerenes bilder Festene (april/ju[nl]i/oktober/Uke 50) Andre utfordringer Månedsutfordringen Digits temadager Brukerens bildegalleri Jeg vil si at Digits temadager og andre utfordringer er to sider av samme sak; og håndteres allerede ypperlig av aktivitetsdelen i nye digit.no. Det er ikke mange som bruker bildegalleri-biten på Akam, så jeg er usikker på om den egentlig har en fremtid. Endret 18. juli 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Android hadde vært perfekt med lightroom ^^ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Android hadde vært perfekt med lightroom ^^ Ønsker du egentlig lightroom på en tablet? Jeg tror du egentlig ønsker en lettere app; som du er integrert med lightroom. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vel, ønsker samme funksjonene, jeg er helt forelska i lightroom, og spesielt i presets'a Men uans, blir ikke noe tablet på meg uansett i år så ikke no bekymring for meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hei på dere godtfolk... Det jeg ikke skjønner er hvorfor man skal ha to like fotosider under samme paraply, det blir litt som at vi fortsatt skulle ha Spillverket på diskusjon.no, så kobler vi Gamer.no inn i diskusjon.no.. med to ulike brukermasser og lik hobby, med nesten like tråder i forumet, det er ikke en god løsning. Man skulle etter min mening lagt ned den minste av digit.no og Akam.no, og beholdt den største av disse. Og en annen ting som "irriterer" meg er alle trådene med intetsigende enstavelsesord i emnetittelen i fra brukerne i fra digit.no; eks: "hjelp". Det er totalt unødvendig, klarer man å lage en emnetittel i utgangspunktet.. så klarer man å lage en beskrivende emnetittel også!! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hei på dere godtfolk... Hei på deg Det jeg ikke skjønner er hvorfor man skal ha to like fotosider under samme paraply, det blir litt som at vi fortsatt skulle ha Spillverket på diskusjon.no, så kobler vi Gamer.no inn i diskusjon.no.. med to ulike brukermasser og lik hobby, med nesten like tråder i forumet, det er ikke en god løsning. Man skulle etter min mening lagt ned den minste av digit.no og Akam.no, og beholdt den største av disse. Akam.no er en nyhetssite og digit.no er en bildeopplastingssite som skal bli en bildekritikk site. Jeg tror det at Akam og digit.no vil komplementere hverandre godt, når man er i mål med sammenslåingen. Og en annen ting som "irriterer" meg er alle trådene med intetsigende enstavelsesord i emnetittelen i fra brukerne i fra digit.no; eks: "hjelp". Det er totalt unødvendig, klarer man å lage en emnetittel i utgangspunktet.. så klarer man å lage en beskrivende emnetittel også!! Det er irriterende; men det er ikke verre enn å rapportere et par tråder til moderatorene; så kommer de inn og rydder opp. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Og for å få til en god bildekritikk, så må faktisk deltagerene trenes opp til både å gi god kritikk og ta i mot kritikk. Og det er nettopp der både dagens, gårdagens og morgendagens bildekritikker på både akam, digit og foto.no feiler - det er ingen mekanismer for å få i gang tankevirksomheten hos deltagerne. Ikke en gang blir man tvunget til å stoppe opp og tenke "hva vil jeg egentlig med dette? Hva syns jeg egentlig selv?". Dette er bildekritikkverdens svar på grønn firkant - trykk på utløseren/svar/publiser/last opp-knappen, og håp at resten går av seg selv. 2 Lenke til kommentar
Breni Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Det jeg er mer usikker på, er om det finnes noe brukbar foto-software til Android platformen enda? Lurer på det samme.. Sikler også litt på Asus tranformer Lenke til kommentar
egilh Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Er vel noen som nevnte det tidligere også, men så lenge man kun er opphengt i snittet og at eksponeringen er 'korrekt', så blir det jo litt kjedelig kritikk. Man ser jo hva som skjer med en gang noen er litt hard med kritikken - selv om den er korrekt. Det er kanskje skuffende å få høre at bildet ditt ikke var så fint som du selv ønsket det var, men det er da sånn man kan bli bedre som fotograf. Ganske enig med fredderen egentlig, hva blir en 'bildekritikk' hvis man kun ser på eksponering og snittet? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Kjapt spørsmål: Går det an å legge to bilder oppå hverandre i Lightroom 3 og bruke graderte filtre? I stedet for å bruke layer mask i Photoshop tenker jeg på... Endret 18. juli 2011 av CFM Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Og for å få til en god bildekritikk, så må faktisk deltagerene trenes opp til både å gi god kritikk og ta i mot kritikk. Og det er nettopp der både dagens, gårdagens og morgendagens bildekritikker på både akam, digit og foto.no feiler - det er ingen mekanismer for å få i gang tankevirksomheten hos deltagerne. Ikke en gang blir man tvunget til å stoppe opp og tenke "hva vil jeg egentlig med dette? Hva syns jeg egentlig selv?". Dette er bildekritikkverdens svar på grønn firkant - trykk på utløseren/svar/publiser/last opp-knappen, og håp at resten går av seg selv. Word. Om man skal få god, konstruktiv kritikk av bildene sine - må man også tenke litt selv, og ikke minst fortelle hva man tenker, hva man ville oppnå, hva man ville fortelle og ikke minst hva man selv synes kanskje kunne vært gjort bedre. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Om bildekritikk, til de som synes det er for mye hyggeprat: For det første er folk forskjellige og har ulike behov. For det andre er folk på veldig forskjellige steder i sin fotografiske utvikling. Det er et like hyppig problem med kritikkene som gis at de er for bombastiske, særlig i forhold til kritikerens kompetanse, men og i forhold til den mulige nytten fotografen kan få ut av dem. Et eksempel som går igjen er krav om å bruke det gyldne snitt. Andre er at kritikeren fullstendig går glipp av sjanger. Og av det som gis av kritikk handler altfor mye, etter min smak, om rent tekniske ting, blåste høylys og gjengrodde skygger for eksempel. Og ja, til visse anvendelser av bildet vil det tekniske kunne være svært viktig, men ikke før bildet ellers er interessant. Det kan være vanskelig å gjøre seg nytte av selv veldig god kritikk. Det er ekstremt vanskelig å gi god kritikk. Det hadde vært fint om flere forsøkte å bidra, men jeg håper man stiger ned av hesten og kjenner på jordsmonnet før man går til angrep... 3 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Apropos kritikk... -jeg har fått meg smugmug-konto, dere skal få slippe å kommentere bildene, men noen tanker om oppsett og valg av stil, bruk av tekst, og hva som faller deg inn når du kikker hadde vært kult, og potensielt nyttig Jeg regner ikke med å ha så mange album, men jeg har planer om å legge inn endel flere bilder, hvis jeg blir å bruke smugmug videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå