Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det er totlat spammet. Vet ikke helt hva jeg mener heller, men altfor mange bilder der som er av veldig lav kvalitet og er mer tenkt som litt skrytebilde en noe annet. Virker som om dette med kritikken kommer til å gå over stokk og stein fremover desverre, og at de gode bildene som brude få kritikk og hjelp til å bli eksesjonelle vil drukne inn i alt annet der.

I stedet for å sitte i chattetråden og være negativ, så kan du jo kanskje være aktiv der selv. Kome med god kritikk, gi poeng til de bildene som utmerker seg i psoitiv eller negativ retning. Og legg ut bilder som er bra som inspirasjon til resten.

 

Jeg vil si at nivået på nye digit.no er en god del bedre enn det som har frekventert Akams BK de siste årenee (noen unntak er det jo).

Jeg syns det er fint at det kommer nye folk til forumet som viser frem bilder. Det å se på andres bilder er noe jeg finner inspirasjon i, og som øker lysten til selv å ta noe nytt. Skjønner jo at ikke alle tenker likt, og at enkelte henger seg mer opp i at noen andre er "dårligere" enn dem selv, Dere som klager på nivået får se positivt på det, det er jo en sjanse til å få bekreftet for dere selv at deres eget nivå er så himla høyt over gjennomsnittet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og ved selv å gi konstruktiv kritikk til de "dårlige" bildene vil fotografen bli bedre og kvaliteten bedre seg. Har sett flere her på akam som har postet bilde og fått kritikk, tatt dette til seg og kommet med et nytt bilde med mye høyere kvalitet :)

Ellers er jeg enig i det Tomsi skrev i innlegget sitt.

Lenke til kommentar

Mulig. Jeg tror litt for mange tenker "Bildeduhartattsomdulikerogvillvisefrem", og at det av den grunn ikke er så mange som faktisk gir kritikk.

 

Edit: Selv poster jeg kun bilder jeg liker, men som jeg vet kunne vært mye bedre. Jeg er ute etter hva folk mener jeg burde ha tenkt på når jeg tok bildet.

Endret av boffeeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en bra plan, livet er for kort til å kjøpe noe man angrer på :cool:

 

Vil heller si at livet er for kort til og angre på ting man har kjøpt :)

 

Er det bare meg, eller har bildekritikken mistet "kritikk"-delen i seg?

 

Det har foregått en stund, det at ingen gidder og bruke tid på bildekritikken, derfor er en ny bildekritikk på gang :)

 

Mulig. Jeg tror litt for mange tenker "Bildeduhartattsomdulikerogvillvisefrem", og at det av den grunn ikke er så mange som faktisk gir kritikk.

 

Edit: Selv poster jeg kun bilder jeg liker, men som jeg vet kunne vært mye bedre. Jeg er ute etter hva folk mener jeg burde ha tenkt på når jeg tok bildet.

 

Det er det som er problemet, alle vil har positive tilbakemeldinger på bildene de har tatt av sine kjære, som selvfølgelig er verdens beste bilder. Det er mye av grunnen for at det ble begynt med månedstråder for denne type bilder og de trådene har blitt en formidabel suksess, vil gå så langt og se at månedstrådene er det som har hold liv i Akam sin bilde-del av forumet.

Lenke til kommentar

Så filmen "Det hvite båndet". Det er lenge siden jeg har sett en film der jeg hele tiden bet meg i at jeg studerte mer bilde og komposisjon enn handlingen. Jeg mener handlingen i filmen er bra, men jeg ble veldig fascinert av det fotografiske tilsnittet på filmingen.

 

Så kan anbefale den om du liker noe som ikke er action ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

"Sult" basert på Knut Hamsun er også bra om du ikke liker spenning, action, drama, logikk, rasjonell handling og komikk.

 

Dette bildekritikk er typisk for en side som dette, dere mangler noen til å si i fra om at nå burde ting bli gjort. Noen burde nevnt for enkelte at ikke alle bilder hører hjemme i bildekritikken.

 

For de som er kjent med Lederskap og FIRO-modellen kan ta utganspunkt i at dere befinner dere i en rosenrød idyll, og da vet dere hva som trengs for å komme videre;)

Lenke til kommentar

Dette bildekritikk er typisk for en side som dette, dere mangler noen til å si i fra om at nå burde ting bli gjort. Noen burde nevnt for enkelte at ikke alle bilder hører hjemme i bildekritikken.

Problemet med at noen skal og noen bør, er det at ingen gjør. Det er lett å sitte på sidelinjen og mene hvordan ting bør være. Men skal du ha en endring på en ting så må du aktivt delta.

 

Nå har jo vi fått bildetråden for brukernes bilder, som er en god avlasting; slik at bildekritikken kan bli akkurat det.

 

Og nye digit.no er fortsatt i startfasen; det er to vidt forskjellige miljøer som er i ferd med å bli kjent med hverandre. Og det er tydelig at de gamle digit.no kjenner hverandre godt og har en fungerende greie. Så her må de to miljøene bli kjent med hverandre - akamistene må komme på bane og være med de også, hvis dere vil påvirke dete til å bli noe bra.

 

For de som er kjent med Lederskap og FIRO-modellen kan ta utganspunkt i at dere befinner dere i en rosenrød idyll, og da vet dere hva som trengs for å komme videre;)

hehe :) Nå er jo dette et interforum for mennesker som har foto som hobby; og da er det muligens litt overkill å introdusere lederskapsmetodikker. Særlig ettersom det ikke er noen som har lederansvar ...

Lenke til kommentar

Problemet med at noen skal og noen bør, er det at ingen gjør. Det er lett å sitte på sidelinjen og mene hvordan ting bør være. Men skal du ha en endring på en ting så må du aktivt delta.

 

Jeg deltok aktivt under den lukkede betatestingen av den nye bildekritikken, og kom med en del innspill jeg anså som viktige, men som ikke ble tatt til etterretning, og resultatet ble akkurat som k-h-s påpeker; verdiløst for dem som vil utvikle seg for fotografer, og kun ett sted der nybegynnere med null motivasjon for å bli bedre fotografer kan legge ut meningsløse bilder som de kun ønsker å motta hyllest for og få bekreftet at den nyinnkjøpte speilrefleksen automatisk har gjort dem til stjernefotografer. Prøver man seg på å gi nettopp kritikk blir man sablet ned og får alle argumentene motsagt og fotografen kommer trekkende med "hver sin smak", "kunsterisk frihet" osv.

 

I stedet for å stille krav til dem som legger ut bilder, slik jeg stresset om under betatestingen, har man valgt å lage ett lavterskeltilbud uten fokus på pedagogisk interaksjon. Og da er det ikke krav om nivået på bildene som legges ut jeg tenker på, men krav til at fotografen skal ha gjort seg bevisste valg om hva han vil formidle med bildet, hva han selv er fornøyd og ikke fornøyd med på bildet, hva han vil ha tilbakemelding på, og hva han ønsker å oppnå konkret med å delta i bildekritikken, og selvfølgelig å dele disse tankene med dem som er innom for å gi kritikk.

 

Dette er totalt fraværende. Tok en titt innom tilbakemeldingsforumet, og ser det er mye snakk om at det er problemer med å få vist exif på bilder, noe jeg anser som info i høyeste grad av sekundær interesse i bildekritikken, mens ingen sier ett ord om fotografens egen vurdering av bildet.

 

Den nye bildekritikken, slik den fremstår i dag, er akkurat like ubrukelig som den gamle - den eneste forskjellen er ett litt mer fancy brukergrensesnitt i stedet for de gamle forumtrådene. Og kom ikke her å si at jeg ikke deltok aktivt for å prøve å få til noe som fungerte - det gjorde jeg i høyeste grad, men man har tydelig ikke vært særlig interessert i å oppnå dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg deltok aktivt under den lukkede betatestingen av den nye bildekritikken, og kom med en del innspill jeg anså som viktige, men som ikke ble tatt til etterretning, og resultatet ble akkurat som k-h-s påpeker; verdiløst for dem som vil utvikle seg for fotografer, og kun ett sted der nybegynnere med null motivasjon for å bli bedre fotografer kan legge ut meningsløse bilder som de kun ønsker å motta hyllest for og få bekreftet at den nyinnkjøpte speilrefleksen automatisk har gjort dem til stjernefotografer. Prøver man seg på å gi nettopp kritikk blir man sablet ned og får alle argumentene motsagt og fotografen kommer trekkende med "hver sin smak", "kunsterisk frihet" osv.

Du er en av noen få som faktisk har bidratt med input, og det er bra. Nå er jeg ikke enig i alle dine forslag; da jeg synes de er for hardcore, og jeg tror ikke du treffer det publikummet som er her. Men jeg er enig i at det må gjøres en del grep før dette blir en ekte bildekritikk side.

 

I stedet for å stille krav til dem som legger ut bilder, slik jeg stresset om under betatestingen, har man valgt å lage ett lavterskeltilbud uten fokus på pedagogisk interaksjon. Og da er det ikke krav om nivået på bildene som legges ut jeg tenker på, men krav til at fotografen skal ha gjort seg bevisste valg om hva han vil formidle med bildet, hva han selv er fornøyd og ikke fornøyd med på bildet, hva han vil ha tilbakemelding på, og hva han ønsker å oppnå konkret med å delta i bildekritikken, og selvfølgelig å dele disse tankene med dem som er innom for å gi kritikk. Dette er totalt fraværende.

Det er ikke slik jeg ser det. Det som har skjedd, er at digit.no er flyttet over uten noen store endringer til en ny platform som er integrert med diskusjon.no - noe de måtte gjøre fordi den gamle digit.no platformen legges ned om noen uker. Så bildekritikk-delen er ikke på plass enda.

 

Tok en titt innom tilbakemeldingsforumet, og ser det er mye snakk om at det er problemer med å få vist exif på bilder, noe jeg anser som info i høyeste grad av sekundær interesse i bildekritikken, mens ingen sier ett ord om fotografens egen vurdering av bildet.

Ettersom nye digit.no er beta programvare, og det er mye nytt for gamle digit.no brukere; så synes jeg det er naturlig at vi har den type poster vi har der.

 

Den nye bildekritikken, slik den fremstår i dag, er akkurat like ubrukelig som den gamle - den eneste forskjellen er ett litt mer fancy brukergrensesnitt i stedet for de gamle forumtrådene. Og kom ikke her å si at jeg ikke deltok aktivt for å prøve å få til noe som fungerte - det gjorde jeg i høyeste grad, men man har tydelig ikke vært særlig interessert i å oppnå dette.

Jeg tor du har gitt opp fortidlig. Så fort digit.no er flyttet over, så begynner jobben med å skape et bildekritikkforum. og da er det viktig å være med på en konstruktiv måte.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

En liten kommentar til hele kritikk greiene. Det er forbanna viktig. Jeg hadde aldri utviklet meg dit jeg er i dag hadde det ikke vært for kritikk. Selvom om jeg ikke har vært særlig aktiv i bildekritikken her på forumet det siste året, har jeg funnet en gruppe på Flickr som et helt fantastisk. Den heter Portfolio Pro.

 

Her er hva jeg en gang var og det jeg er har blitt nå.

 

All_in_One_by_FF93.jpg

 

5867888778_3d0a87e70f_b.jpg

 

Fra totalt teknisk uperfekt, til noe som i alle fall innehar en vision om å vise naturens skjønnhet og storslagenhet.

 

Buttom line, kritikk er utrolig viktig. Tror folk må slutte å sette seg selv på pidestall og tro de er så mye bedre enn alle andre. Det finnes nok mennesker der ute som ikke kan noe om kamera-funksjoner og tar bedre bilder enn mange her på forumet, inkludert meg selv.

Lenke til kommentar

Jeg er nå ikke så sikker på om det er noe stort tap at bildekritikken ikke når opp til de skarpeste brodder i kunstkritikkens spalter. Det finnes de som vil ha nådeløs kritikk for raskest mulig forbedring, andre her inne har ganske andre mål med det de holder på med. Forventningene til bildekritikk blir dermed sterkt avvikende, kosehjørnet og jungelmarsjen kan ikke forenes.

 

Akam har primært endt opp i den sosiale enden av skalaen, etter det stigende nivået å dømme er ikke det nødvendigvis noen stor skandale. Jakten på en bedre bildekritikk føles litt som å jakte på tørt klima i Bergen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfattningen at bildekritikken kunne vært bedre, om det var visse kriteriet som skulle oppfylles. Det burde være en undergruppe for viderekommende og en undergruppe for nybegynnere. Jeg gir blanke i om det blir for hardcore, for det funker. Da går alle show off bildene i nybegynner forumet, og de som faktisk har noe å bidra med vil da poste i det viderekommende forumet.

 

Hvordan man skal bestemme hvem som er viderekommen og ikke, er enkelt. Hver enkelt person må skrive en skikkelig kritikk av et bilde. Herunder mener jeg at man skal drøfte balanse i bildet, filosofisk utgangspunkt og om du føler at fotografen har vært i stand til å få frem den følelsen fotografen prøvde på.

 

Dette blir sikkert desverre for meget å be om, siden det krever litt av hver enkelt fotograf. Jeg er veldig for bildekritikk, men som jeg sa litt i mitt forrige innlegg, har jeg måtte finne dette på andre steder enn dette forumet. Når jeg poster noe i en bildekritikk gir det meg INGENTING at noen skriver "fint bilde, bla bla" jeg vil ha "bra bruk av det gyldne snitt, men bildet er gjerne noe tung på høyre side fordi bla bla bla osv". Dere er smarte mennesker, dere skjønner tegningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iallefall, det jeg liker med den nye bildekritikken er at man nå har en oversikt, det gjør det lettere å plukke ut hva man vil se nærmere på. Jeg liker også det at man kan bla til neste bilde, uten å måtte gå tilbake til forsiden.

 

Oppdeleing i nivåer og alt det andre rundt hvordan dere vil ha kritikken, overlater jeg til dere andre å finne ut av.

Lenke til kommentar

Jeg er nå ikke så sikker på om det er noe stort tap at bildekritikken ikke når opp til de skarpeste brodder i kunstkritikkens spalter. Det finnes de som vil ha nådeløs kritikk for raskest mulig forbedring, andre her inne har ganske andre mål med det de holder på med. Forventningene til bildekritikk blir dermed sterkt avvikende, kosehjørnet og jungelmarsjen kan ikke forenes.

Jeg er enig at det ikke er så farlig om det ikke blir plass til den mest ekstreme hardcore bildekritikken her. Det er ikke det de fleste vil ha, og det finnes et par gode siter for det allerede. Og jeg tror at det er rett og slett for få som ønsker det høyeste nivået.

 

Akam har primært endt opp i den sosiale enden av skalaen, etter det stigende nivået å dømme er ikke det nødvendigvis noen stor skandale. Jakten på en bedre bildekritikk føles litt som å jakte på tørt klima i Bergen.

Jeg er enig at Akam er i den sosiale enden av skalaen, og det ser ut til at digit.no er der også. Jeg er enig at det ikke er en skandale. Ting tar bare lengre tid.

 

Jeg er av den oppfattningen at bildekritikken kunne vært bedre, om det var visse kriteriet som skulle oppfylles. Det burde være en undergruppe for viderekommende og en undergruppe for nybegynnere. Jeg gir blanke i om det blir for hardcore, for det funker. Da går alle show off bildene i nybegynner forumet, og de som faktisk har noe å bidra med vil da poste i det viderekommende forumet.

En oppdeling er jeg enig i - enten i flere nivåer, eller splitte ut BK som en egen del, og ha resten som arbeidslogg, temakonkurranser, utfordringer med mere.

 

Hvordan man skal bestemme hvem som er viderekommen og ikke, er enkelt. Hver enkelt person må skrive en skikkelig kritikk av et bilde. Herunder mener jeg at man skal drøfte balanse i bildet, filosofisk utgangspunkt og om du føler at fotografen har vært i stand til å få frem den følelsen fotografen prøvde på.

Etter mange år her, og et og et halvt år i en fotoklubb, så vil jeg si at det er faktisk ikke så lett å bestemme hvem som er hva. Og for å få til en god bildekritikk, så må faktisk deltagerene trenes opp til både å gi god kritikk og ta i mot kritikk.

 

Dette blir sikkert desverre for meget å be om, siden det krever litt av hver enkelt fotograf. Jeg er veldig for bildekritikk, men som jeg sa litt i mitt forrige innlegg, har jeg måtte finne dette på andre steder enn dette forumet. Når jeg poster noe i en bildekritikk gir det meg INGENTING at noen skriver "fint bilde, bla bla" jeg vil ha "bra bruk av det gyldne snitt, men bildet er gjerne noe tung på høyre side fordi bla bla bla osv". Dere er smarte mennesker, dere skjønner tegningen.

Akkurat det er jeg enig i. Det blir mye "bra jobba", "fint bilde" osv. Men det er slik (nesten) over alt. Jeg tror det er mulig å luke ut en del av det; men da må brukerene ha andre kanaler - vi har fått det her på Akam; noe som egentlig førte til at bildekritikken døde ...

 

Iallefall, det jeg liker med den nye bildekritikken er at man nå har en oversikt, det gjør det lettere å plukke ut hva man vil se nærmere på. Jeg liker også det at man kan bla til neste bilde, uten å måtte gå tilbake til forsiden.

Jeg er enig i at det er en klar forbedring. Det er mye bra i løsningen, og bedre skal det bli.

 

Oppdeleing i nivåer og alt det andre rundt hvordan dere vil ha kritikken, overlater jeg til dere andre å finne ut av.

Jobber med saken ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...