Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns det er passe sykt at du kjøper ting basert på hva forskningen sier du vil ha mest glede av.

Godt poeng og mildt sagt klønete formulert fra min side – det er knapt slik at jeg følger resultatene slavisk. Som utgangspunkt for refleksjon over hva man bruker penger på kan det imidlertid ha mye for seg. Jeg er sikkert ikke alene om å ha brukt store mengder penger på jålete gadgets i en periode; greit å få et spark bak til å bruke kronene på noe morsommere.

Lenke til kommentar

Vurderer å bytte bank, er skandiabanken ok, andre alternativer ? "utenom Nordea".

Bruker selv yA-bank. Best på brukskontorente 5 år på rad. Nettbank er grei og oversiktlig. Enkelt å opprette ny konto, og så mange av dem du vil. Bank-ID-brikken er en sånn med 6-siffer som man får etter å ha trykket på en knapp. Kanskje en svakhet, vil mange mene, at det ikke må skrives inn en kode for å få bank-ID-koden, men jeg er i alle fall fornøyd.

Lenke til kommentar

øy, jeg har jo enkeltmannsforetak Bjørnli Foto, kan jeg bruke det når jeg skal kjøpe fotoutstyr å trekke fra momsen? eller åssen funker det? og må jeg skatte av det senere eller åssen funker dette? helt noob :p

Tenkte kjøpe en 50mm 1.4 som jeg skal bruke i 2-3 oppdrag iallefall om en 2 ukers tid og mener jeg har hørt folk kjøper slikt til firmaet sitt og slipper momsen, noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

øy, jeg har jo enkeltmannsforetak Bjørnli Foto, kan jeg bruke det når jeg skal kjøpe fotoutstyr å trekke fra momsen? eller åssen funker det? og må jeg skatte av det senere eller åssen funker dette? helt noob :p

Tenkte kjøpe en 50mm 1.4 som jeg skal bruke i 2-3 oppdrag iallefall om en 2 ukers tid og mener jeg har hørt folk kjøper slikt til firmaet sitt og slipper momsen, noen som kan hjelpe meg?

Tror du må omsette for x-antall tusen først. Dvs, du må være "medlem" av mva-registeret.

Her kan du finne mer om det

Edit: Fra en annen tråd google hostet opp:

Du må betale mva, enkelt å greit uansett om man har en "bedrift" eller ikke.

Men de som driver med salg får igjen momsen når de selger en var videre. For å få tilbake momsen må du altså selge for like mye eller mer enn det du kjøper.

La oss ta for oss en vanlig matbutikk og si de kjøper ost for 20 000 kr. På denne prisen må de betale 25% mva som gir en total verdi på 25 000 kr.

Mva går som vi vet til staten, og staten tjener dermed 5000 kr.

Men.... når du selger den osten til 30 000 kr må kundene til sammen betale 7 500 kr i mva som er 25% av 30 000 kr.

Av de 7 500 kr som kundene betalte i mva får du tilbake dine 5000 kr som du selv betalte i mva når du kjøpte osten mens de resterende 2500 kr som kundene betalte i mva går til staten.

De 2500 kr som da gikk til staten er avgiften på merverdien osten fikk, altså mva for at osten gikk opp fra 20 000 kr til 30 000 kr, resten fikk du beholde.

Når en butikk selger nok varer betaler man ofte nok mva til å dekke mva på diverse innkjøp som kasseapparater, PC-er, hyller, etc.

Endret av Grimnar
Lenke til kommentar

Når du som kjøper er registrert for MVA, kan du føre dette avgiftsbeløpet til fradrag i oppgjøret ditt med avgiftsmyndighetene, dvs. du er nødt til og betale mva for å kunne trekke fra mva.

Vurderer å bytte bank, er skandiabanken ok, andre alternativer ? "utenom Nordea".

Bruker selv yA-bank. Best på brukskontorente 5 år på rad. Nettbank er grei og oversiktlig. Enkelt å opprette ny konto, og så mange av dem du vil. Bank-ID-brikken er en sånn med 6-siffer som man får etter å ha trykket på en knapp. Kanskje en svakhet, vil mange mene, at det ikke må skrives inn en kode for å få bank-ID-koden, men jeg er i alle fall fornøyd.

yA-bank ser ut for meg at de er tilnærmelsesvis lik Skandiabank.

Hvor stor grense er det mulig til og ha på kontantuttak ?

Lenke til kommentar

Skandiabanken fungerer helt fint for alt det daglige. Har du høy belåning på bolig er Skandiabanken muligens blant de mer skeptiske til slikt. Ville beholdt forbindelse til en annen bank for å ha et par ekstra kort (hva gjør du når en magnet kverker kortet på reise?) og mulighet til å besøke en filial hvert tredje skuddår eller så.

Bank-ID-brikken er en sånn med 6-siffer som man får etter å ha trykket på en knapp. Kanskje en svakhet, vil mange mene, at det ikke må skrives inn en kode for å få bank-ID-koden, men jeg er i alle fall fornøyd.

Med norsk beskyttelse av forbrukere har man lite å frykte – om bankens sikkerhetsnivå ikke er tilstrekkelig vil det aldri i verden gå utover kundene. Blir sikkert en stygg bunke papirarbeid om noe slikt (mot alle odds) skulle skje, riktignok.

Lenke til kommentar

Uggh. Brukt MF-system eller brukt 5D + Samyang 85/1.4 og litt mer blitsutstyr? :|

Har du mange oppdrag der tiden er knapp og objektivbytte er pes er svaret nærliggende, tilsvarende om det du trenger heller er en teknisk utfordring og ny innfallsvinkel til foto.

Hva slags MF-system tenker du på? Klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg skal sikte mot selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...