Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Skal ikke ha noe å si. Jeg har f.eks. "total copyright" på mine, men det går fortsatt an å laste dem ned i den størrelsen man ønsker.

Nå ødela du illusjonen min om at det var ugunstig valg for © som gjorde at jeg ikke var representert denne gangen heller :cry:

+1 :p

Men seriøst: oppfatta det utifra artikkelen at siden det var copyright på enkelte så de ble ikke med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aetius klaget over mange flickr linker som kun var hvite firkanter - jeg syntes det var mye en stund, og lurer på om flickr hadde noen server problemer. I såfall kan det jo hende at du vhar vært ovffer for det?

Jeg har bladd igjennom tråden noen ganger i løpet av måneden for å se alt på nytt, og har sett at det har forekommet endel, men ikke lagt merke til at det har vært et problem på mine bilder. Må nok bare bli flinkere :yes:

Lenke til kommentar

Men seriøst: oppfatta det utifra artikkelen at siden det var copyright på enkelte så de ble ikke med.

Hm, jeg oppfattet at valg av copyright har konsekvenser for tilgjengeligheten av bildene, men har sjekket og mine kan lastes ned i største størrelse jeg har lastet opp. Det var og et punkt i teksten som tyder på at du kan stille akkurat det et sted i innstillignene, og for mine i hvertfall så må jeg ha gjort det. At det er satt © skal ikke hindre akam i å bruke bildet, -ved å poste i tråden har vi gitt akam rett/lisens til å bruke bildene til å lage en fin artikkel og promotere tråden. Resten av verden trenger jo ikke å få en raus lisens for det.

Edit: Det er jo fryktelig mange flotte bilder / flinke folk som ikke er representert da, det betyr jo ikke at ikke vi tok fine bilder eller er flinke nok. Men et nennsomt utvalg er jo akkurat det, et utvalg for å oppmuntre folk til å se igjennom tråden selv. :yes:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Edit: Det er jo fryktelig mange flotte bilder / flinke folk som ikke er representert da, det betyr jo ikke at ikke vi tok fine bilder eller er flinke nok. Men et nennsomt utvalg er jo akkurat det, et utvalg for å oppmuntre folk til å se igjennom tråden selv. :yes:

Det endrer ikke det faktum at jeg føler meg bitter og tilsidesatt når jeg ser alle de andre bildene som har kommet med!!! (Neida, jeg gjør egentlig ikke det.)

Litt vemodig å pakke sammen 50D-en. En kompis av meg hjelper meg et godt stykke på veien til en 7D, han kjøper det gamle kameraet mitt for en god slump med penger. Takk skal du ha.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tilbake til printing. Har fått testet IX6550 en del nå, og det blir brukbare resultatet. Ihvertfall de gangene jeg har styr på fargerommene :D

Skriveren min støtter A3+ ark; men hva er egentlig A3+? En vilkårlig størrelse større enn A3, eller annet navn på størrelsen C3?

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått min første forside på en avis :D

Ble da et bilde på forsiden av lokalavisa varingen som ble nettop det. Ble også masse bilder inne i avis og på nett :new_woot:

ca 1 år siden jeg kjøpte kamera, og nå fylles det opp med jobber og oppdrag. Livet er HERLIG!!!!

Hvis noen gidder eller bryr seg: http://www.varingen.no/Diverse/Bildegallerier/Bildegalleri/tabid/420/AlbumID/50188-963/language/nb-NO/Default.aspx

Velkommen inn i et av Norges mest konkurranseutsatte yrker! ;)

Det er noe eget med å få bilder på trykk. Det gir en litt ekstra selvtillit. Hvilket bilde ble forside? :)

Dette ble forsiden:

http://www.varingen.no/Diverse/Bildegallerier/Bildegalleri/tabid/420/AlbumID/50188-963/language/nb-NO/Default.aspx?Page=2#anchor

Med teksten "agurksommer" (hvis jeg ikke husker helt feil med tekst).

Ellers takk takk for all skryten og komentarer. Har jo vært litt inne i yrket med litt trykk og kamplakater for Haslum HK etc. Men ser nå at det blir tettere mellom "slagene" og at utgiftene på alt kjøp snart går i balanse slik at jeg kan investere i mer :tease:

Lenke til kommentar

Vet ikke om folk har fått det med seg, Canon slapp ny firmware til 50D(!) 20. Juni. Ikke så veldig mye spennende i updaten, men hyggelig at de husker på oss som ikke benytter siste modell.

-

Prøvde å printe to av mine panorama bilder igår på ett A1 ark, noe som skulle vise seg å bli vanskelig.

Etter mange forsøk på i det hele tatt å få printeren til å starte printing (filstørrelsen startet på 250MB, vet ikke om det har noe å si) - kom det etterhvert ett resultat:

Så veldig bra ut til å starte med, hvor bildekvaliteten ble heller laber på etterhvert. Alle områder med grønt i seg ble uten detaljer og så nesten blåst ut. Noen som har vært borti det før?

Det var da henholdsvis dette og dette - altså mye grønt.

Ellers tar jeg imot tips når det gjelder utskriften, da dette er min første utskrift i stort format :)

Lenke til kommentar

Så veldig bra ut til å starte med, hvor bildekvaliteten ble heller laber på etterhvert. Alle områder med grønt i seg ble uten detaljer og så nesten blåst ut. Noen som har vært borti det før?

Kan det være fargeromsproblemer? Opplevde det når jeg testet ut min nye IX6550. Enten så skal fotoprogrammet ha ansvaret for fargestyringen, eller så skal printeren ha det.

Lenke til kommentar

Kan det være fargeromsproblemer? Opplevde det når jeg testet ut min nye IX6550. Enten så skal fotoprogrammet ha ansvaret for fargestyringen, eller så skal printeren ha det.

Det skal være sjekket, sRGB hele veien.

Har gjort det på litt klønete måte da jeg har printet hjemme hos svigers:

Alle filene er eksportert til jpeg i lightroom i sRGB i full størrelse, importert de i PSE hos Svigers.

Reduserte størrelsen til print størrelse og la de som layers på ett nytt tomt 'bilde' (som det het i PSE) slik at jeg skulle få begge to på ett A1 ark. Sjekket at den stod med sRGB før print og sa at printeren skulle la programmet styre fargerommet.

Det som er merkelig er at de ble printet riktig i starten, og det er de samme fargene som går igjen i hele bildet og er kun der hvor det er mye grønt (trær og gress). Himmelen ser ut til å bli printet riktig.

Eizo 19" LCD FlexScan S1911SA TCO-03 som jeg kan få for 100kr, er den no ok til bilder?

For 100kr, hvorfor ikke? Kjenner ikke til skjermen i seg selv, men Eizo er da kjent for å levere gode produkter.

Lenke til kommentar

Det som er merkelig er at de ble printet riktig i starten, og det er de samme fargene som går igjen i hele bildet og er kun der hvor det er mye grønt (trær og gress). Himmelen ser ut til å bli printet riktig.

Tviler på at dette har med fargeprofiler og slikt å gjøre.

Høres ut som det handler om den fysiske distribusjonen av blekk.

F.eks. dyse som var delvis tett på starten, og kom seg etterhvert? Delvis tomme blekkpatroner? Et eller annet sånt, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ta og hør med de da vel? De har en konktakt oss link på siden sin.

Alternativt sende en mail til produsent og si at du også vil ha en særdeles hyggelig pris, og hva kan de gjøre for deg.

Prøvde med jetcarrier-adressen min og det funka som skit i kramsnø det. Kjøpte download-versjon for 99$ og fikk product-key pr e-post umiddelbart. Har ikke prøvd å aktivere den enda men regner med at det går greit.

Lenke til kommentar

F.eks. dyse som var delvis tett på starten, og kom seg etterhvert? Delvis tomme blekkpatroner? Et eller annet sånt, tenker jeg.

Det er noe slikt jeg også har tenkt, men den må isåfall ha blitt tett underveis.

Får ta å riste litt på blekket og kjøre en rens, så blir det ny testing ikveld.

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Du skal aldri si aldri ;) I PS Elements sin print dialog, så er det et valg om programmet eller printeren skal styre fargerommet. Og hvis PSE ikke jobber i sRGB internt, så blir det feil hvis denne ikke er satt riktig. Dette kan jeg forøvrig teste i kveld.

Det er også en mulighet. Men min erfaringer at dysefeil gir stygge striper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...