sn0dig Skrevet 1. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2011 Hei. Håper det går greit å skyte inn et lite newbie spm. om ipad. Er det noen spesielle "triks" man må gjøre for å laste inn bilder fra ipad 2 direkte til forum? Kommer inn på akam og i tråder, men når jeg skal laste inn bilde så er valget "velg fil" grått. Bruker Safari. Du må vel kanskje velge den gamle opplasteren? Tror den nye bruker flash. Endrer i kontrollpanelet. Til noe helt annet: Vurderer å prøve meg på 120-300mm F/2.8, men kjenner at jeg fortsatt har litt vond smak i munnen når jeg hører navnet på objektivet.. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Iføgle en reklamekampanje hos Japanphoto skal sjefen deres gifte seg, derav en prisfest. Med andre ord får en gratulere vår kjære bruker JPstoney som jeg regner med det er snakk om Lenke til kommentar
Inc Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Her skriver Japanphoto at ND-filter brukes for å øke kontrasten i bildet. Etter min mening er dette vranglære fra Japanphoto sin side. Et gråfilter har vel ingen andre funksjoner enn å redusere lysmengden? Du har nok rett - de blander vel med et polariseringfilter, som i visse tilfeller kan øke kontrasten. Det eneste tilfellet jeg kan se at et ND filter øker kontrasten, er når man trenger det for å få eksponert på korteste lukkertid. f/2, 1/4000s, ISO 200 kan fort gi utbrenthet - noe som igjen ødelegger kontrasten. Vel.. eg må nok motsi dere litt selv om dere har mest rett. Hvis du er uten en soldag på stranden f.eks og tar et bildet med ingen justert eksponering over eller under det kameraet måtte velge, så vil bildet bli ganske "slappt". Men hvis du senker ekponeringen med 1-2 hele trinn vil bilde bli mer kontrastrikt med skikkelig blå himmel. Bildet blir mørkere ja, men det er nødvendigvis ikke noe galt i det og mørkere vil jo et gråfilter også gjøre. Det er bare å prøve neste gang du er ut å tar bilder, juster ned eksponeringen med 1-2 hele trin så vil du se hvilken effekt det bringer. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Uhm - Inc - nå snakker du vel mer om eksponeringskompensasjon enn ND-filter? Med ND-filter vil du vel bare få den samme eksponeringen med litt lenger lukkertid. 1 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Uhm - Inc - nå snakker du vel mer om eksponeringskompensasjon enn ND-filter? Med ND-filter vil du vel bare få den samme eksponeringen med litt lenger lukkertid. Nah. Ikke hvis du tar bilder i M modus slik proffene gjør Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Nah. Ikke hvis du tar bilder i M modus slik proffene gjør Med auto-ISO, så. Dessuten er det P for profesjonell. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) Nah. Ikke hvis du tar bilder i M modus slik proffene gjør Med auto-ISO, så. Dessuten er det P for profesjonell. Uansett, poenget var at ved å senke ekponeringen vil kontrasten blir mer synlig, ikke sant? Hvem tar bilder med auto-iso? Endret 2. juli 2011 av Inc Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) Uansett, poenget var at ved å senke ekponeringen vil kontrasten blir mer synlig, ikke sant? Det kommer veldig an på motivet og kamerainnstillingene - men for å senke eksponeringen bruker man eksponeringskompensasjon og ikke ND-filter, som kameraets lysmåler vil kompensere for, og derfor i denne sammenhengen ikke har noen effekt. (Med mindre det er så lyst at det brenner ut på høyeste lukkertid på ønsket blender.) Edit: Og skyter du i M og får til å skru på et ND-filter, så får du også til å justere eksponering ved å senke lukkertiden. Endret 2. juli 2011 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Uhm - Inc - nå snakker du vel mer om eksponeringskompensasjon enn ND-filter? Med ND-filter vil du vel bare få den samme eksponeringen med litt lenger lukkertid. Nah. Ikke hvis du tar bilder i M modus slik proffene gjør M for Macho. For å eksponere et kaukasisk ansikt korrekt behøver man bare å måle ansiktet med spotmåling, og overeksponere med ett steg. Da er ansiktet lyst nok, og vil til og med vises i offsetprint. Om man har svært mye motlys, som på stranda, kan det likevel være lurt å eksponere etter himmelen, dra opp eksponeringen to tredels til ett steg, for så å belyse og mørklegge i etterbehandlingen. Finne en gyllen middelvei, kan man si.. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) Uansett, poenget var at ved å senke ekponeringen vil kontrasten blir mer synlig, ikke sant? Det kommer veldig an på motivet og kamerainnstillingene - men for å senke eksponeringen bruker man eksponeringskompensasjon og ikke ND-filter, som kameraets lysmåler vil kompensere for, og derfor i denne sammenhengen ikke har noen effekt. (Med mindre det er så lyst at det brenner ut på høyeste lukkertid på ønsket blender.) Edit: Og skyter du i M og får til å skru på et ND-filter, så får du også til å justere eksponering ved å senke lukkertiden. Ja, vet det kjære Trondster Men det jeg ville si er at effekten kan oppnåes ved bruk av ND, ikke at det er det smarteste å gjøre. Forøvrig er det ikke alle som skyter med dSLR, analoge gamle skrothauger finnes også. Case closed. Endret 2. juli 2011 av Inc 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Hvem tar bilder med auto-iso? Funka brukbart på E-P1, funker enda bedre med X100 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Det hendte jeg satte Auto-ISO til å gå mellom ISO100 og ISO800 på E-3, for bruk med blenderprioritet. Lenke til kommentar
Gorgat Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 For de som har interesse for Pentax, så er de nå kjøpt opp av Ricoh. Det er mulig å lese mer om dette blant annet på dpreview (Engelsk) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Forøvrig er det ikke alle som skyter med dSLR, analoge gamle skrothauger finnes også. Case closed. Analoge speilrefleks har også TTL-lysmåler. 1 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Noen Linuxguruer som kan hjelpe meg med installasjon av skjermkortdriver? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355772 Francis Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Hvem tar bilder med auto-iso? Jeg, ca 95% av tiden. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Analoge speilrefleks har også TTL-lysmåler. Og hvis ikke man er altfor kresen, kan man jo late som om de har auto-iso Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) Iføgle en reklamekampanje hos Japanphoto skal sjefen deres gifte seg, derav en prisfest. Med andre ord får en gratulere vår kjære bruker JPstoney som jeg regner med det er snakk om Såvidt jeg har skjønt, så er det JPStoney det er snakk om, ja. En gratulasjon er helt klart på sin plass. Forøvrig et bryllup jeg er sikker på blir mye triveligere enn den kommersen nede i Monaco. Endret 2. juli 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Var på Akvariet i Bergen i dag og fikk tatt noen helt ålreite bilder. Er ikke så greit å fotografere gjennom glass, eller med masse folk i veien (som ofte er tilfellet ved pingvindammen eller selbassenget). Gleder meg til å få redigert dem i morgen kveld/mandag. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Var på Akvariet i Bergen i dag og fikk tatt noen helt ålreite bilder. Er ikke så greit å fotografere gjennom glass, eller med masse folk i veien (som ofte er tilfellet ved pingvindammen eller selbassenget). Gleder meg til å få redigert dem i morgen kveld/mandag. Har aldri tatt bilder når jeg har vært på akvariet - høres morsomt ut. Håper du deler noen av blinkskudda våre når du har fått gått igjennom de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå