Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Vurderer å konvertere raw-filene mine til DNG formatet. Noen som har prøvd dette formatet? Ser enkelte plasser at fila blir ca 20% mindre i dette formatet, og jeg liker ikke at raw-bildene mine skal bli komprimert. Noen som har erfaring med dette? :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Utrolig irriterende å gå rundt og vente på at Fotovideo skal få inn 70-200 F4 USM på lager. Bestilte objektivet den 17 juni, og dessverre blir den ubekreftede datoen flyttet for hver dag som går, nå i dag til den 26. Spørs om jeg klarer å vente stort lengre, eller om jeg bare avbestiller orderen min og løper ned til nærmeste japan photo.. Er det verdt å vente til slutten av neste uke for å spare 800 kroner kontra kjøpe i morgen?

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Komprimeringa er tapsfri, so ikkje noko bileteinformasjon skal gå tapt, og den er valgfri, so du treng ikkje bruke den.

Så hvordan kan raw-fila bli 15 - 50% mindre da? Om den ikke komprimeres? :)

Lenke til kommentar

Fikk forøvrig en haug med forskjellige filtre fra Formatt i dag, kun pakket inn i litt papp og en foretkonvolutt. Ikke et eneste tollpapir, kun en plukkliste fra formatt. Er kanskje litt tidlig å glede seg, men kan jo håpe at jeg slapp toll denne gangen.

Hvor sender dere canon speilreflkesene deres til service/rens? Mitt backup kamera ser ut som en brukt støvsugerpose innvendig, er ikke noe på sensoren men vil ha den strøken. Hadde en butikk til å "rense" den men etter det ble det enda værre.

Lenke til kommentar

Vurderer å konvertere raw-filene mine til DNG formatet. Noen som har prøvd dette formatet? Ser enkelte plasser at fila blir ca 20% mindre i dette formatet, og jeg liker ikke at raw-bildene mine skal bli komprimert. Noen som har erfaring med dette? :)

Så lenge komprimeringa er tapsfri, så erdet ingenting i veien med komprimering.

DNG er kun et alternativ hvis du bruker adobe sine programmer; det er få programmer utenfor Adobe som faktisk tygger DNG godt.

Lenke til kommentar

Er det verdt å vente til slutten av neste uke for å spare 800 kroner kontra kjøpe i morgen?

Med mindre du tjener bra med penger er det absolutt verdt å vente. Men snu spørsmålet andre veien. Er det verdt 800,- å få objektivet èn uke tidlige? Usikker på hva det koster nå, men tipper du øker prisen med sikker 25-30%?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det verdt å vente til slutten av neste uke for å spare 800 kroner kontra kjøpe i morgen?

Med mindre du tjener bra med penger er det absolutt verdt å vente. Men snu spørsmålet andre veien. Er det verdt 800,- å få objektivet èn uke tidlige? Usikker på hva det koster nå, men tipper du øker prisen med sikker 25-30%?

Som tenåring med svært lite i inntekt er det nok lurest å vente. Ved å vente en uke kan jeg tross alt finansiere en 50mm F.1.8. Iblant trenger man bare å se realiteten i tekstform og fornuften seirer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Godt å våkne opp til en god nyhet. Linja er endelig oppgradert fra 10/10 til 25/25 :new_woot:

1357111721.png

Linjen ble også her oppgradert fra 10/10 til 25/25 for noen uker tilbake. Forandring fryder :)

Hadde bare Akam oppgradert forum-tregheten også, så man får utnyttet kapasiteten på kjøpte tjenester :)

Lenke til kommentar

Er det andre som sliter med at når man får ekstra penger (skatt) så sløser man det bort på fototing?

Har det litt sånn, men har vel egentlig konkludert med at det jeg virkelig har lyst på koster litt for mye i forhold til hva det smaker akkurat nå - så har heller sløst bort penger på reising, fyll og annen morro. :p

En vakker dag satser jeg dog på at 1D(s), 16-35L II, 85L II og 70-200L IS II finner veien til fotobaggen min. Og litt videoutstyr da, type Sony FS-100, et basic lyd-kit og lys-kit. Og Sachtler-stativ/videohode. Og Leica M9 med glass. Og... og.... og... faen da. :ph34r:

Lenke til kommentar

Godt å våkne opp til en god nyhet. Linja er endelig oppgradert fra 10/10 til 25/25 :new_woot:

1357111721.png

Linjen ble også her oppgradert fra 10/10 til 25/25 for noen uker tilbake. Forandring fryder :)

Hadde bare Akam oppgradert forum-tregheten også, så man får utnyttet kapasiteten på kjøpte tjenester :)

Skulle gjerne fått ordentlig utbytte av kjøpte tjenester ja :)

1357569933.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...