Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Ser ut til at Geir Brekke traff spikeren på hodet med dette skråblikket på Fuji 100. Makan til sure kommentarer til artikkelen skal man lete lenge etter gitt.. :p Ser ut som at de som har kjøpt dette kameraet sitter å surmuler over hans subjektive omtale av kameraet. :)

Lenke til kommentar

Ser ut til at Geir Brekke traff spikeren på hodet med dette skråblikket på Fuji 100. Makan til sure kommentarer til artikkelen skal man lete lenge etter gitt.. :p Ser ut som at de som har kjøpt dette kameraet sitter å surmuler over hans subjektive omtale av kameraet. :)

Nja - tror uttrykket du er ute etter er "traff et ømt punkt", og ikke nødvendigvis spikeren. Uansett synes jeg det er fascinerende at Geir Brekke klager over at det ikke er et godt rangefinderkamera og at det ikke har rangefinder-søker med to bilder oppå hverandre, når det er ganske klart at det ikke er tilfellet. Det er heller det at Geir synes det burde være (og anmeldte det som om det var) en rangefinder, når det heller er en high-end kompakt med spesielt god søkerløsning og spesielt god bildekvalitet. Det er i klassen til Leica X1, og forsøkt anmeldt som om det var en Leica M9.

Som han skriver selv:

Det er antakelig jeg som har hatt for høye forventninger, derfor har jeg også vært nøye med å beskrive med hvilke "briller" jeg har betraktet X100. Når jeg bytter ut "rammesøkerbrillene" med "kompaktlkamerabrillene" ser jeg et annet kamera. Det tror jeg er en nyttig observasjon for mange som tenker at X100 kanskje er et rimelig M9.

For de som egentlig vil ha en rangefinder - les Geirs anmeldelse og forstå hvorfor det vil falle litt for kort som en fullblods rangefinder.

For de som vil ha et spesielt godt "kompaktkamera", eller den egentlige genren "kompaktkamera med stor sensor" - les anmeldelsen med riktige briller, og du vil se at han faktisk skryter ganske mye av kameraet. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Steve Huff (stevehuffphoto.com) som er en dyktig fotograf og skriver bra tester er veldig fornøyd med X100, men ut fra bildene han har lagt ut så ser det ut til at Leica X1 er hakket bedre på bildekvalitet. Og er det ikke det viktigste når det gjelder ett kamera, eller er det utseende og "retro" følelsen ?

Lenke til kommentar

Du kan lese min reaksjon på omtalen hans.

Det er alltid noen som føler at de må forsvare kameraet de har kjøpt mot "urettferdig" omtale.

Synes ellers Trondsters svar er veldig godt :yes:

Men dere - step up-ringer (eller step down, kommer litt an på øyet som ser og munnen som snakker). Er det samma ulla hva man kjøper der? Så lenge det er riktig dimensjoner, altså.

Ja

Lenke til kommentar

Men dere - step up-ringer (eller step down, kommer litt an på øyet som ser og munnen som snakker). Er det samma ulla hva man kjøper der? Så lenge det er riktig dimensjoner, altså.

Ja

Takk skal du ha! Da blir det hard ebay/butikk-surfing så får vi se hvem av våre venner i Hong-Kong eller i Oslo som vinner dette racet.

Lenke til kommentar

Ja

Takk skal du ha! Da blir det hard ebay/butikk-surfing så får vi se hvem av våre venner i Hong-Kong eller i Oslo som vinner dette racet.

Forresten, jeg var litt lat. Jeg kunne godt ha forklart at step-up alltid er fra objektivets filtergjenger til større filter. Step-down er alltid fra objektivets til mindre filter. Så egentlig er det lett å vite om det er step-up eller step-down du skal ha :)

Lenke til kommentar

Forresten, jeg var litt lat. Jeg kunne godt ha forklart at step-up alltid er fra objektivets filtergjenger til større filter. Step-down er alltid fra objektivets til mindre filter. Så egentlig er det lett å vite om det er step-up eller step-down du skal ha :)

Åh... Ja, det ble rett uansett. Jeg skal ha step-up. Har filter på 72mm og skal ha dem ned til 67mm. Ser at det antageligvis er greiest å bruke ebay... Disse butikkene har jo ingenting på lager.

Lenke til kommentar

Steve Huff (stevehuffphoto.com) som er en dyktig fotograf og skriver bra tester er veldig fornøyd med X100, men ut fra bildene han har lagt ut så ser det ut til at Leica X1 er hakket bedre på bildekvalitet.

Det er ikke slik jeg tolker ham; han mener at objektivet til X1 er skarpere; men ikke at det nødvendigvis gir bedre bilder, bare anderledes. Sitat:

It’s a tradeoff. DO you want super crisp lens perfection (Leica) or a more creamy smooth look with more speed but just as sharp, only with some distortion? Hmmmm. X100 = classic low contrast look – X1 = sharp contrasty modern look.
Lenke til kommentar

Skal visst på Norwegian Wood i dag - Eagles. For dere som har vært der; hvor strenge er de på kamera? Får jeg inn GF1 + 20mm?

Var på Eagles i Stavanger i går ;) Ingen nøye kontroller, skulle nok klart å smugle inn GH2 med 14-42... og i hvertfall GH2 med 20mm. ble passert av vakter en eneste gang inne på området.

Konserten var mucho excellente :)

Lenke til kommentar

Sukk, skal ikke Fotovideo snart få inn filterholderen til Cokin mon tro.... Først var det "ubekreftet 20.05.2011", nå er det "ubekreftet 20.07.2011". Kan de ikke bare skrive "vi veit ikke helt vi!" i stedet for å dytte fram datoen sånn hele tiden...

Bestill mye billigere på nettet fra noen som har den på lager. :)

Lenke til kommentar

Sukk, skal ikke Fotovideo snart få inn filterholderen til Cokin mon tro.... Først var det "ubekreftet 20.05.2011", nå er det "ubekreftet 20.07.2011". Kan de ikke bare skrive "vi veit ikke helt vi!" i stedet for å dytte fram datoen sånn hele tiden...

Dårlig salgtaktikk og skrive i annonser/nettbutikken "tja, vet ikke helt når varen kommer på lager, hvis den kommer da" :)

Lenke til kommentar

Dårlig salgtaktikk og skrive i annonser/nettbutikken "tja, vet ikke helt når varen kommer på lager, hvis den kommer da" :)

Jeg syns det er minst like dårlig salgstaktikk å konstant dytte fram datoen. Det gir meg et dårlig inntrykk av butikken i sin helhet.

Bestill mye billigere på nettet fra noen som har den på lager. :)

Er allerede på vei. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...