Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tamron 90mm og Sigma 50mm får du jo brukt for 2000-2500... hvilken brennvidde er aktuell?

 

Til å fotografere pelsen er nok det greit nok, men vi ville helst ha en som man kunne zooome skikkelig inn på da :p

 

 

Sålenge det er 1:1 objektiver har brennvidden ingen betydning utover hvilken arbeidsavstand man må jobbe på. Desto færre mm et objektiv har, desto nærmere må du plassere glasset. Men forstørrelsesforholdet blir det samme.

 

Du kan si det sånt at for og fotografere "blomsten" er et objektiv på rundt 50/60 mm å foretrekke, brennvidder på 100mm eller mer trenger litt større arbeids-avstand for og få samme utsnitt.

Lenke til kommentar

Du kan si det sånt at for og fotografere "blomsten" er et objektiv på rundt 50/60 mm å foretrekke, brennvidder på 100mm eller mer trenger litt større arbeids-avstand for og få samme utsnitt.

Nå er det vel mulig at objektivet skal brukes til andre ting også?

 

Det jeg har slitt mest med korte makroobjektiver er at man må så nærme at man skygger for lyset.

 

Så jeg vil nok anbefalt en Tamron 90mm; et meget allsidig objektiv.

Lenke til kommentar

Så jeg vil nok anbefalt en Tamron 90mm; et meget allsidig objektiv.

Ser for meg Sigma 105mm ville vært et fint alternativ også. Nå har ikke jeg prøvd Tamron-en, men har lekt meg en del med dama sitt Sigma.

Vet det er enkelte her inne som har en tilsynelatende allergisk reaksjon hver gang noen nevner Sigma, men personlig har jeg bare gode erfaringer. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg kjenner en pakistaner som heter akam til etternavn, de eier også en pizza sjappe. fun fact of the day! x)

Synd han ikke var fra Egypt. De er jo særs kjent for linsene sine. :p #mat

Lenke til kommentar

Så jeg vil nok anbefalt en Tamron 90mm; et meget allsidig objektiv.

Ser for meg Sigma 105mm ville vært et fint alternativ også. Nå har ikke jeg prøvd Tamron-en, men har lekt meg en del med dama sitt Sigma.

Vet det er enkelte her inne som har en tilsynelatende allergisk reaksjon hver gang noen nevner Sigma, men personlig har jeg bare gode erfaringer. :p

Sigma 105mm er også et godt alternativ

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Dette er ikke twitter. #teiting

 

Beklager så meget. Det skal ikke forekomme slike horrible idiotiske utsagn fra meg igjen.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Idiotiske utsagn er helt ok. Men det å twitre, er mer suspekt ;)

 

Det var i grunn ment som en humoristisk referanse til de som i så tilfelle ikke skulle skjønne at det var matlinser det var snakk om, så i stedet for å skrive det i klartekst at stikkordet er mat så valgte jeg å bruke en annen form for stikkordsidentifikasjon. Noe jeg åpenbart ikke burde ha gjort. ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

http://www.amazon.co...06229758&sr=1-4

 

Er Variabelt ND-filter noe å satse på? Er ganske amatør enda.

 

Det var da jækla billig, ekte ?

Ekte er de nok. Amazon selger jo ikke akkurat juggel. Men kvaliteten på disse?

 

Det vet jeg ikke, er et par tre av brukerne her som har kjøpt variabel ND-filter og jeg vurderer det selv.

 

Edit: kanskje et polaroid ND-filter "72mm" hadde vært noe for meg, ser at det blir relativt rimeligere en de jeg allerede har skjekket.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...