Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hvis man lurer på noe rundt solas eller månens gang er Heavens Above en genial side (trykker du på linken får du se soldata for Trondheim, trykk Home og select location for å velge ditt sted). Her får du ikke bare sol/måneopp/nedgang, men også nøyaktig hvilken retning sola går opp og ned i, hvilke tidspunkt det skifter mellom de tre skumringsstadiene (civil, nautical og astronomical), månefase og er du interessert i astrofoto finnes det en del verktøy for det der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har den godeste D7000-en begynt å gjøre en rar ting.

 

Når man ser gjennom søkeren, kan man se et relativt tydelig opp-ned-eksemplar av bildet i søkeren. Det er mørkere enn selve søkerbildet, men høyst tilstedeværende. Det er under der hvor det skal være noe å se i søkeren vanligvis. Det synes når man ser litt ovenfra og ned inn i søkeren, men man behøver ikke bevege øyet mange milimeter i forhold til søkeren før det blir lett å se. Ganske distraherende, særlig når det er noe lyst i motivet. Når fokuspunktet og rutenettet i søkeren belyses av de røde LED-ene blir det også ekstremt synlig i dette duplikat-bildet.

 

Jeg har tatt en god del testbilder som ikke ser ut til å være affisert. Jeg mistenker egentlig at speilet har blitt litt skeivt eller noe sånt (dette burde vel kunne skje hvis det f.eks er vippet en halv grad eller noe opp?), men AF-systemet fungerer etter noen raske linjaltester å dømme helt perfekt, selv med en Sigma 30/1,4 på full åpning -- og det burde det vel ikke gjøre hvis speilet har flytta seg?

 

Det merkeligste er at det ikke var antydninger til dette sist jeg brukte kameraet!

 

Aner noen hva dette kan skulle bety? Jeg tror jeg skal ta det med en tur innom hos JP imorra (edit: med mindre det er helligdag og jp er stengt, og det er det vel), men jeg vil jo unngå dyre reparasjoner og slikt om jeg kan.

 

EDIT: kan det ha denne effekten hvis mattskiva forskyver seg også? Jeg ser at lyset fra de røde diodene i søkeren også virker som det lekker mer en det pleier, og det kan vel vanskelig skyldes noe annet. Har aldri prøvd å kødde med mattskiva i dette kameraet, så jeg gjør det heller ikke med mindre jeg får bekrefta at feilen må ligge der.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Jeg kan også se det samme fenomenet på min min D7000. Eller, ihvertfall kan jeg se ca. halve bildet opp ned, når jeg ser ovenfra og ned i søkeren, ikke noe jeg synes er distraherende. Har alltid vært sånn, og har aldri opplevd det som noe problem.

Jøsses. Da skal den kanskje være sånn da. Har aldri sett det på noe annet kamera før, og jeg vil da påstå at jeg burde lagt merke til det etter å ha brukt dette kameraet så mye.

 

Men det affiserer jo ikke bildekvaliteten, så jeg lar det være inntil videre. Skal skyte konserter hele helgen, så da får jeg testa dette veldig grundig i praktisk bruk.

Lenke til kommentar

Etter at du sa det, måtte jeg prøve på D90en min og joda - ser jeg rett mot en lampe og ser gjennom søkeren fra et så høyt sted som mulig ser jeg refleksjonen av lampa. Aldri merket før nå.

 

Ser det i D700en min også. Ikke ett problem da jeg normalt har øyene ca midt på i søkeren, ikke langt-oppe-i-helvete-nesten-over-søkeren.

Det er vel mattskiven man ser? Bildet blir deretter snudd med prismet, og vises "rett vei" i søkeren?

 

Edit: FYI; ser det i D300 også.

Endret av herp derp
Lenke til kommentar

Etter at du sa det, måtte jeg prøve på D90en min og joda - ser jeg rett mot en lampe og ser gjennom søkeren fra et så høyt sted som mulig ser jeg refleksjonen av lampa. Aldri merket før nå.

 

Ser det i D700en min også. Ikke ett problem da jeg normalt har øyene ca midt på i søkeren, ikke langt-oppe-i-helvete-nesten-over-søkeren.

Det er vel mattskiven man ser? Bildet blir deretter snudd med prismet, og vises "rett vei" i søkeren?

 

Edit: FYI; ser det i D300 også.

Da er det åpenbart mer regel enn unntak. Jeg klarer ikke å framprovosere noe lignende i D40 eller OM-1 samme hvor mye jeg prøver, og det er de kameraene jeg bruker mest utenom 7000, så det er sikkert derfor det ble litt rart. Men det gir jo mening -- OM-1 har rett og slett så gigantisk søkerbilde at det ikke er mulig å se noe annet enn det (og det er ikke en overdrivelse engang!), men D40 veit jeg ikke med. Kanskje det har å gjøre med at den bruker pentaspeil i stedet for -prisme? På den annen side var denne effekten faktisk ekstremt synlig i Nikon EM-en som jeg nesten aldri bruker (men kjøpte for 150 kroner på Fretex fordi det satt en flott gammel tele på den).

 

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor jeg ikke har sett det på D7000 før. Har jo brukt den ustoppelig over lang tid. Sprøtt. Men da behøver jeg i alle fall ikke å være hysterisk for noe. :p

Lenke til kommentar

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor jeg ikke har sett det på D7000 før. Har jo brukt den ustoppelig over lang tid. Sprøtt. Men da behøver jeg i alle fall ikke å være hysterisk for noe. :p

Har aldri lagt merke til noe før jeg heller, og kan ikke si at jeg kommer til å være brydd.

Lenke til kommentar

Lurer på hva slags kamera Andrew Burton (Getty Images/AFP/Scanpix) har brukt. Var veldig mye støy på bildene, men det var ganske behagelig støy.

Ser veldig ut som oppskarpingsartefakter. Alt for kraftig oppskarping altså.

 

Ah. Rart man ikke så det før man publiserte, men det var kanskje en fokusbom...

 

Fuck yeah

 

Var det 35mm 1.2'en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...