Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

♫ Ja de peeEnga! ♫

 

Kunne godt tenkt meg å kjøpe fotoskriver for tia, men så har jeg hatt bilen på EU-kontroll i dag, og resultatet var ikke særlig oppløftende.

Lenke til kommentar

Overført: det skisseres et PC-budsjett på 20k, la oss for enkelhets skyld anta at denne maskinen blir byttet ut om fire år, altså gir det 5000 i året. Er man bedre tjent med å kjøpe en maskin til 10k i år for så å bytte til en annen like dyr om to år? Vil den moderate reduksjonen i hastighet en lever med nå vær verdt det for økt hastighet over to år?

 

En PC bør vare lenger enn 2 år i forhold til ytelse. Om du bruker en 10-15kNOK på en PC i dag så vil du ikke ligge mye etter i prosessering om noen år. Å bruke 20kNOK uten å kjøpe skjerm er råflott IMHO. Derimot om du skal kjøpe en spille-PC så er utviklingen raskere, men da mest på grafikkkort-fronten og det er noe man kan oppgradere.

 

Det som nok kommer til å bli mer og mer fremover er at programmer utnyttet flere kjerner (CPU og GPU) for å gjøre beregninger. Så man vil kunne få en bedre utnyttelse av PCen du bygger i dag (eller i går) i fremtiden gitt du har gjort de riktige valgene.

 

Selv sikler jeg på Canon PIXMA iX6550

 

Billig i innkjøp, men dyr i drift vil jeg tro? A3 ...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Og det er stor sjanse for at du om to år ikke trenger å oppgradere, men heller kan bruke pengene på 645D allerede nå. Og da trenger du vel fort en kraftigere pc, nå :D

Det er noen andre oppgraderinger i horisonten som får fornuften til å vinne de fleste slag; ubetydeligheter som hus- og bilkjøp ...

 

Behovene våre har en tendens til å skalere etter lommeboken :whistle:

Å øke forbruket når inntekten stiger er jo helt kurant – ingen grunn til å la penger råtne bort på konto. Men: det er lett å la det gå automatikk i at man alltid kjøper noe dyrere utgaver av samme produktgrupper man har vært vant til. Når inntekten til folk steg på 1800-tallet spiste man flere kalorier og mer kjøtt, men etter hvert blir inntekten så høy at det ikke har så mye for seg å kjøpe mer mat. Tilsvarende når man et inntektsnivå der finesser i kamerahuset kanskje ikke er rett område; for prisen av nevnte mellomformatsystem kan jeg reise rundt i et halvt års tid.

 

Er vel ingenting man må ha, men på den annen side så ville jo hele konsumer verden kollapse hvis dette lekker ut så her må vi trå forsiktig !

Lite man må ha, men mye som er kjekt – bare snakk om hvilke områder man velger å kutte og hvilke man prioriterer. Så lenge man opprettholder totalforbruket burde BNP-tallene lunte i vei akkurat som før, altså. :)

 

En PC bør vare lenger enn 2 år i forhold til ytelse. Om du bruker en 10-15kNOK på en PC i dag så vil du ikke ligge mye etter i prosessering om noen år.

Ser det tekniske poenget, men i mitt tilfelle var det primært det økonomiske jeg tenkte på: hvordan får man best mulig maskin over tid om man har budsjett på f.eks. 5000 kroner årlig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg ser det er en del gode A3+ printere å få tak i brukt for en billig penge, men her er det plassmangelen som er det største issuet.

Det ender nok med at jeg bestiller Pixma MG8150 om et par uker. Går like så greit for en oppgradering av scanneren i samme slengen ettersom det som sagt er begrenset med plass rundt meg :p

Så da kommer nok en billig Canoscan Lide 200 på bruktmarkedet etter hvert.

 

 

sitt og kjøp!

 

 

 

edit: jeg bare roter med taggene. :(

edit2: Men nå som jeg så på Canon PIXMA iX6550 så ble jeg litt usikker igjen likevel. A3+ er jo hakket større enn A4 "lizzom".

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Min far har behov for nytt kamera. Nikon P4 holdt ut litt over 5 år før det nå har begynt å produsere bilder som er blasse og lilla, evt. overdrevent grønne. Det har vært gjennom usedvanlig mye hard håndtering, og jeg har fått i oppdrag å finne en verdig erstatter.

 

Det bør ikke være stort større enn P4 (92 x 61 x 31 mm) - og *må* tåle å bli brukt. P4 hadde magnesiumramme, hadde det ikke vært for den hadde det aldri overlevd så lenge.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Ser det tekniske poenget, men i mitt tilfelle var det primært det økonomiske jeg tenkte på: hvordan får man best mulig maskin over tid om man har budsjett på f.eks. 5000 kroner årlig?

 

Da venter du et år så du har 10kNOK og kjøper så PC. Neste år kan du kjøpe en SSD til for 5 kNOK :tease:;) og året etterpå kan du spare de 5 kNOK for ny oppgradering året etterpå, om du ønsker max 10% forbedring i ytelse (prosessering)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...