Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det jeg har lest om SSD siste døgnet, så er vel eneste "feilen" med prisen antall MB/GB vs pris sammenlignet med mekanisk disk. Jeg bruker Capture NX2 og det programmet tror jeg har uoffisiell europa rekord i caching siden det ser ut som det lager ett nytt "bilde" hver gang man gjør en redigering og skal ikke mye til før man har en cache fil på 2-300 MB før PC n kneler. Ram og CPU er vel i praksis brutalt mye raskere enn HDene når det skal flyttes data.

 

Så test på OCZ n som er nevnt og ytelsene på den gruser alt av konkurrenter på det meste, og mekaniske disker inkl WD Raptor som jeg har i en annen stasjonær her må man lete etter på grafene. Siste generasjon SSD skal vel heller ikke bli tregere over tid, og klarer noen å finne en PC bruker som har en PC elgfull med programmer og ræl på mekanisk HD som ikke er tregere siden de startet den opp første gang for si 2 år siden så spanderer jeg gladelig en tur for å se den live...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i hvertfall endelig somlet meg til å ta steget fra platesnurrer til FastFormsLager (FFL, norsk ord for SSD?). 120GB Intel 320 ligger og venter på postkontoret :D blir mye dataflytting på himmelfartsdagen.

 

Noe spesielt jeg må passe/gjøre før/under/etter installasjon av Windows? Blir en clean W7-installasjon, ingenting fra gamledisken skal overføres (alt viktig ligger på eksterne disker). Aktivere AHCI i BIOS (hvis nødvendig), aktivere TRIM (eller var det så at W7 gjør dette automatisk)? Noe mer?

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke sagt nei til noen terrabyte i fast form. SSD er helt fantastisk når man jobber med video, spesielt om man også har flere lag... Den største forskjellen for min del etter jeg bytta til SSD, er at nå kan jeg redigere video på samme disk om OSet uten at alt blir heelt sirup. Greit når man er på farta og bare trenger å gjøre enkle oppgaver på korte klipp.

Lenke til kommentar

... og klarer noen å finne en PC bruker som har en PC elgfull med programmer og ræl på mekanisk HD som ikke er tregere siden de startet den opp første gang for si 2 år siden så spanderer jeg gladelig en tur for å se den live...

 

Du mener en Windows PC bruker da...

Lenke til kommentar

Har skjerm så er snakk om kun maskin, budsjett 15-20k.

 

Med et slikt budsjett kan du kjøre full spiker på alt; CPU, GPU, RAM, SSD osv... Vil du ha en stillegående PC så kan Antec kabinetter p182 o.l anbefales (ikke spill-kabinettene).

 

Sjekk på hardware.no forumet så får du hjelp

Lenke til kommentar

I see what you did there Trondster...

 

JoonGoii, å ta en titt på AMD produkter er heller ikke feil. Denne yter det sammehar samme antall mhz som intel i7en du blir foreslått ovenfor, men til halve prisen. (Med forbehold om at jeg ikke er noen ekspert, og dermed primært ser på antall kjerner og MHz)

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

I see what you did there Trondster...

 

JoonGoii, å ta en titt på AMD produkter er heller ikke feil. Denne yter det samme som intel i7en du blir foreslått ovenfor, men til halve prisen. (Med forbehold om at jeg ikke er noen ekspert, og dermed primært ser på antall kjerner og MHz)

 

Ytelsen til i7 2600 er i en helt annen verden enn AMD 956BE:

http://www.guru3d.com/article/core-i5-2500k-and-core-i7-2600k-review/13

 

Du har derimot helt rett at du kan få en glimrende maskin for en billigere pris, men nå baserte jeg meg på prisgrensen satt av JoonGoii. Jeg tror ikke jeg ville kjøpt noe spesielt dyrere enn dette, men heller spart resten av summen til senere oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Et spørsmål: gitt et forbruk per år på kamera- eller datautstyr og forventet økt kvalitet på dette utstyret over tid, hvilket prisnivå bør en ligge på? Om vi ikke trodde kamerahusene kom til å bli bedre med tiden hadde formodentlig de fleste her hatt toppmodellene -- jeg hadde i alle fall slått til på et heftig Hasselblad-system uten å blunke. Siden utviklingen ikke står stille kjøper jeg enklere saker, med forventning om at jeg noen år kan kjøpe bedre utstyr enn det som er tilgjengelig nå, og gitt mitt budsjett over tid kan jeg dermed opprettholde en høyere snittkvalitet på utstyret.

 

Overført: det skisseres et PC-budsjett på 20k, la oss for enkelhets skyld anta at denne maskinen blir byttet ut om fire år, altså gir det 5000 i året. Er man bedre tjent med å kjøpe en maskin til 10k i år for så å bytte til en annen like dyr om to år? Vil den moderate reduksjonen i hastighet en lever med nå vær verdt det for økt hastighet over to år?

 

Ingen fasitsvar, kun litt undring over hva slags utstyr en del holder seg med gitt tilsynelatende stram økonomi. (Men jeg har et lurvete to og et halvt år gammelt dSLR, kanskje ikke sunt å ramle i den grøfta heller.)

 

Med det sagt, fotosjappa rundt hjørnet her i Köln har en demomodell av Pentax 645D til en betalbar pris. Hmmm.

Lenke til kommentar

I see what you did there Trondster...

 

JoonGoii, å ta en titt på AMD produkter er heller ikke feil. Denne yter det samme som intel i7en du blir foreslått ovenfor, men til halve prisen. (Med forbehold om at jeg ikke er noen ekspert, og dermed primært ser på antall kjerner og MHz)

Og derfor kan du heller skrive "har like mange MHz som Intel-prosessoren" i stedet for "yter det samme som", som er direkte feil.

Intel-prosessorene grisebanker for tiden AMDs utvalg, og en Intel-basert platform yter mye bedre enn en AMD-basert en.

Lenke til kommentar

Er man bedre tjent med å kjøpe en maskin til 10k i år for så å bytte til en annen like dyr om to år? Vil den moderate reduksjonen i hastighet en lever med nå vær verdt det for økt hastighet over to år?

Hvis man allerede nå trenger all den farten og kapasiteten man kan få tak i, og budsjettet er mer begrensende enn behovet, så er jo svaret enkelt.

 

I alle andre tilfeller vil jeg si din strategi er best :yes:

Og det er stor sjanse for at du om to år ikke trenger å oppgradere, men heller kan bruke pengene på 645D allerede nå. Og da trenger du vel fort en kraftigere pc, nå :D

Lenke til kommentar

 

Overført: det skisseres et PC-budsjett på 20k, la oss for enkelhets skyld anta at denne maskinen blir byttet ut om fire år, altså gir det 5000 i året. Er man bedre tjent med å kjøpe en maskin til 10k i år for så å bytte til en annen like dyr om to år? Vil den moderate reduksjonen i hastighet en lever med nå vær verdt det for økt hastighet over to år?

Jeg velger stort sett forrige generasjon når jeg kjøper datautstyr. Prosessoren jeg benyttet i min nåværende pc kostet halvparten av daværende toppmodell, som ikke har dobbelt så bra ytelse.

 

Forsåvidt det samme når det gjelder fotoutstyr, hvis jeg skulle handlet Nikon i dag så hadde jeg heller valgt en (brukt) D90 eller D300 fremfor D7000 hvis ikke oppfølgeren har noen funksjoner som er "must have".

 

For min del er det ikke et tema å bruke halve budsjettet, det er mer å få mest mulig for det lille budsjettet jeg har. Årets innstegsmodell, eller fjorårets entusiastmodell. Jeg vet hva jeg velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...