fo2re Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Har ikke noe godt svar annet enn har testet bracketing med 3-5 bilder hvor 1 er normalt eksponert og 1-2 er overeksponert og 1-2 er undereksponert og fargemetningen endrer seg i takt med lyset, så riktig eksponering har nok svært mye å si. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det er brutt ut full krig mellom fotografene ... 8 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg har kikket på profesjonelle fotografers bilder i det siste, som Peter Lik og Patrick Smith på Flickr og legger merke til noen ting.. Hvordan har det seg at fargene er så skarpe og naturtro? Fargene er aldri "daffe" eller livløse på noen av bildene, de er alltid ekstremt fine og nøyaktige. Jeg antar at de ikke bruker saturation slidern i Photoshop. Angående det, så var det en tutorial i Digital Foto-bladet jeg fikk for lenge siden hvor man kunne få frem fargene i bildet ved hjelp av layers og slik, men nå har jeg glemt hvor jeg fant det.. Jeg føler jeg er så lei av å bare dra opp på saturation i camera raw. Legg på et adjustmentlayer med curves, og lek deg litt med det. Kan hende du får deg noen ah-ha-opplevelser om du ikke har brukt curves før. Lenke til kommentar
brk Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 tomsi42, fantastisk. Battle of the photonerds Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Jeg har kikket på profesjonelle fotografers bilder i det siste, som Peter Lik og Patrick Smith på Flickr og legger merke til noen ting.. Hvordan har det seg at fargene er så skarpe og naturtro? Fargene er aldri "daffe" eller livløse på noen av bildene, de er alltid ekstremt fine og nøyaktige. Jeg antar at de ikke bruker saturation slidern i Photoshop. Angående det, så var det en tutorial i Digital Foto-bladet jeg fikk for lenge siden hvor man kunne få frem fargene i bildet ved hjelp av layers og slik, men nå har jeg glemt hvor jeg fant det.. Jeg føler jeg er så lei av å bare dra opp på saturation i camera raw. Legg på et adjustmentlayer med curves, og lek deg litt med det. Kan hende du får deg noen ah-ha-opplevelser om du ikke har brukt curves før. Jeg har brukt curves i kontrast-sammenheng, men ikke spesielt mye på farger. Skal sjekke det ut. Du er nok inne på noe der du og ja, Goii! Curves funker vel bare på kontrast og r-g-b. Blir vel ikke mye til fargeeksplosjon av det? Er vel heller mer brukt til å endre faretonene. Endret 21. mai 2011 av Wiciwato Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det er brutt ut full krig mellom fotografene ...Fantastisk Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Angående fotokrigen, så hørte jeg rykter om at Nikon vant.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) @Wiciwato Du kan jo endre fargerommet til CMYK i PS.. Gå til Image -> Mode -> CMYK Da får du bedre kontroll med fargene. Altså du får en ekstra farge over RBG som er Red, Blue, Green, altså du får sort itillegg. Endret 21. mai 2011 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Tja, når alt kommer til alt så er det vel lyset der du er som teller. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg har brukt curves i kontrast-sammenheng, men ikke spesielt mye på farger. Skal sjekke det ut. Du er nok inne på noe der du og ja, Goii! Curves funker vel bare på kontrast og r-g-b. Blir vel ikke mye til fargeeksplosjon av det? Er vel heller mer brukt til å endre faretonene. Vel, smellet du er ute etter er ikke bare en funksjon av fagemetning, men også kontrast. Kan prøve å få ut noen eksempler, hvis nettet mitt tillater at jeg laster opp bilder uten at det tar et halvt år... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg har kikket på profesjonelle fotografers bilder i det siste, som Peter Lik og Patrick Smith på Flickr og legger merke til noen ting.. Hvordan har det seg at fargene er så skarpe og naturtro? Fargene er aldri "daffe" eller livløse på noen av bildene, de er alltid ekstremt fine og nøyaktige. Jeg antar at de ikke bruker saturation slidern i Photoshop. Angående det, så var det en tutorial i Digital Foto-bladet jeg fikk for lenge siden hvor man kunne få frem fargene i bildet ved hjelp av layers og slik, men nå har jeg glemt hvor jeg fant det.. Jeg føler jeg er så lei av å bare dra opp på saturation i camera raw. Hvilken objektiv du bruker kan forenkle redigeringen i etterkant, har selv merket stor forskjell i fargedynamikken på dyre/billige objektiver. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg har kikket på profesjonelle fotografers bilder i det siste, som Peter Lik og Patrick Smith på Flickr og legger merke til noen ting.. Hvordan har det seg at fargene er så skarpe og naturtro? Fargene er aldri "daffe" eller livløse på noen av bildene, de er alltid ekstremt fine og nøyaktige. Jeg antar at de ikke bruker saturation slidern i Photoshop. Angående det, så var det en tutorial i Digital Foto-bladet jeg fikk for lenge siden hvor man kunne få frem fargene i bildet ved hjelp av layers og slik, men nå har jeg glemt hvor jeg fant det.. Jeg føler jeg er så lei av å bare dra opp på saturation i camera raw. selv synes jeg http://photography-on-the.net/forum/showpost.php?p=7601585&postcount=1800 er en fin måte å booste fargene på.. er vel smaksak Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg har kikket på profesjonelle fotografers bilder i det siste, som Peter Lik og Patrick Smith på Flickr og legger merke til noen ting.. Hvordan har det seg at fargene er så skarpe og naturtro? Fargene er aldri "daffe" eller livløse på noen av bildene, de er alltid ekstremt fine og nøyaktige. Jeg antar at de ikke bruker saturation slidern i Photoshop. Angående det, så var det en tutorial i Digital Foto-bladet jeg fikk for lenge siden hvor man kunne få frem fargene i bildet ved hjelp av layers og slik, men nå har jeg glemt hvor jeg fant det.. Jeg føler jeg er så lei av å bare dra opp på saturation i camera raw. Legg på et adjustmentlayer med curves, og lek deg litt med det. Kan hende du får deg noen ah-ha-opplevelser om du ikke har brukt curves før. Jeg har brukt curves i kontrast-sammenheng, men ikke spesielt mye på farger. Skal sjekke det ut. Du er nok inne på noe der du og ja, Goii! Curves funker vel bare på kontrast og r-g-b. Blir vel ikke mye til fargeeksplosjon av det? Er vel heller mer brukt til å endre faretonene. Jeg bruker Nik Capture NX2 og den har 3 ulike verktøy som kan øke fargemengden, det er min erfaring at med mindre man er ute etter en form for kunst-preg på bildet så ser man fort når det blir kunstig mye. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Jippi, jeg fikk noe gammelt "verdiløst" fotoutstyr av en kamerat: Kamera: Fujica ST705 (M42) Objektiv: Fujinon 50/1.8 (M42) Objektiv: Rexatar 200/4.5 (M42) Morsomt med ukjente merker og særlig sistnevnte objektiv blir spennende siden jeg finner null og niks erfaringer med det på nettet. 50-millimeteren blir min mest lyssterke 50-millimeter. Begge objektivene skal definitivt testes med både film og på Pentaxen. Endret 22. mai 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 http://worldwidephotowalk.com/ Ser ut som den årlige photowalk'en blir en anelse senere på året enn tidligere. Man vil kanskje kunne velge mellom lørdag eller søndag, og datoene er foreløpig 1. og 2. oktober. Da er det jo kanskje vinter her. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 http://worldwidephotowalk.com/ Ser ut som den årlige photowalk'en blir en anelse senere på året enn tidligere. Man vil kanskje kunne velge mellom lørdag eller søndag, og datoene er foreløpig 1. og 2. oktober. Da er det jo kanskje vinter her. Det er i det seneste laget, ja. Får muligens fyre av en mail og fortelle fyren at han er en dust Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Forumet har det visst artig i kveld, har ikke tilgang til noen profiler, inkludert min egen. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det har sin artige forklaring om du leser meldinga øverst på skjermen Med håp om å bedre ytelsen nå ikveld er "Performance mode" skrudd på, dette gjør en del funksjonalitet utilgjengelig, blant annet søk og statistikken som viser hvem som er online. Beklager ulempene. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Må visst slutte å bruke forumet via mobil, går fort glipp av sånt der, my bad. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Forumet har det visst artig i kveld, har ikke tilgang til noen profiler, inkludert min egen. De har slått på en turbo ytelses sak - se øverst på siden her. Med den fantastiske bieffekten at alt som en bruker for å være effektiv på diskusjon.no er slått av! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå