Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vinkle den i tak og vegger. Skru C.fn 1-7 til av være 1, så du får lukkertider mellom 1/60s og 1/250s i Av-modus med blits, så du slipper å få lukkertider som ikke tar hensyn til at du har ekstern blits.

 

Hva skjer hvis kortere lukker en 1/250 egentlig? Sikkert et knakendes dumt spm, men jeg skjønner meg ikke helt på alle innstlingene på blitz. Og har bare trykka meg inn noe og fått sånn helt ok resultat.

 

Men utrolig gøy å bounze den i vegger og tak, og trigge trådløst med 7D :D

Lenke til kommentar

På korte lukkertider er ikke hele sensoren "åpen" mellom lukkergardinene - bakre lukkergardin detter så kort tid etter at fremre lukkergardin går ned at det bare blir en "spalte" som glir over sensoren - og har du kun ett blitsglimt får bare deler av sensoren med seg blitsglimtet.

 

For høyere lukkertid enn "max flash sync speed" skal du bruke high speed sync - en funksjon på de fleste blitser - hvor blitsen strober og glimter til flere ganger.

 

Edit: Les for eksempel om det her.

 

Ganske tydelig å se her (en 5DmkII, som har 1/200s som kjappeste flash sync speed):

http://www.youtube.com/watch?v=ptfSW4eW25g

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

D40, D70, D1 og EOS 1D Mk1 har alle 1/500 maks synk med TTL - men flere av dem (og kanskje alle fire) kan synke på alle lukkertider om man kutter kommunikasjonen (bortsett fra triggesignalet) mellom kamera og blits ;)

 

Men kaian - Fuji X100 har jo bladlukker som gir deg blitssynk på alle lukkertider (baksiden er at maks lukkertid begrenses av hvilken blender man skyter på) :)

Lenke til kommentar

Men kaian - Fuji X100 har jo bladlukker som gir deg blitssynk på alle lukkertider (baksiden er at maks lukkertid begrenses av hvilken blender man skyter på) :)

Fine kameraet :love:

 

Men jeg fatter ikke hvorfor ikke flere kameramodeller har i hvertfall 1/500 sek. Kult at de beste (som D40) har :yes:

Lenke til kommentar

Men jeg fatter ikke hvorfor ikke flere kameramodeller har i hvertfall 1/500 sek. Kult at de beste (som D40) har :yes:

 

Stikkordet er CCD-brikke. CCD-brikker kan starte og stoppe eksponeringen elektronisk, CMOS må (inntil videre) ha mekanisk lukker som begrenser både raskeste lukkertid (D1 og 1D hadde raskeste lukkertid på 1/16000) og maks blitssynk (med mindre du vil godta rolling shutter på stillbilder). CCD er dessverre mer eller mindre faset ut på småbildeformat i dag fordi de bruker mer strøm (=varme) og dermed egner seg dårligere til video og live view, samtidig som de ikke matcher CMOS på høy ISO-ytelse.

 

Jeg digger min D70 med elektronisk lukker. Med radiotriggere (uten TTL) kan jeg synke med blits på 1/800, med synkkabel (fortsatt uten TTL) kan jeg synke på 1/8000 uten bruk av high speed sync :cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, CCD er greit nok, men det var ikke mange som kjørte rask synch selv da de hadde ccd, så det er ikke hele forklaringen.

 

Jeg digger min D70 med elektronisk lukker. Med radiotriggere (uten TTL) kan jeg synke med blits på 1/800, med synkkabel (fortsatt uten TTL) kan jeg synke på 1/8000 uten bruk av high speed sync :cool:

Det gir noen hårete muligheter ekstra :o)

Lenke til kommentar

Jo, CCD er greit nok, men det var ikke mange som kjørte rask synch selv da de hadde ccd, så det er ikke hele forklaringen.

 

Det fordrer for det første at man gjør det luretrikset Nikon gjorde på D40 og D70 (og kanskje D1) - når lukkertiden er raskere enn 1/125 kobles den mekaniske lukkeren ut, og eksponeringen styres helt elektronisk. Det andre er at det finnes CCD'er som ikke kan styres elektronisk, men samtidig finnes det (per i dag) ingen store CMOS-sensorer som kan trigges elektronisk.

 

Kodak har utviklet og tatt patent på CMOS-sensorer med elektronisk lukker (global shutter). Hvorvidt og når denne patenten finner veien inn i fullformats- eller APS-C-sensorer for systemkameraer gjenstår å se - Kodak er som kjent i hardt vær for tiden...

Lenke til kommentar

Sendte av gårde opptaksprøve til fotojournalistikkstudiet på HiO i dag. Er selv ganske så fornøyd med resultatet, men meget spent på om det holder. Konkurransen er jo kjent for å være hard. Det er bare 12 studieplasser, og en hel bøling med søkere (ca 1000). Men jeg ser av statistikken at det de siste åra har vært bare 50-60 personer som faktisk sender inn de (meget omfattende) prøvene, så da er det jo litt mer håp. Uansett spennende. Har forberedt meg mentalt på å ikke bli skuffa hvis jeg ikke kommer inn på første forsøk. :)

 

(EDIT: med "i dag" mener jeg altså "i går", som i motsetning til det som i realiteten er i dag var innenfor fristen.)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...