Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Mye stress for folk som jobber i fotobutikker for tiden. Må sørge for å skumme VG daglig i tilfelle de har testet et kamera.

"Ja, skal ha det som var i VG."

"Det sorte med den sorte linsa på du mener.."! ;)

Nei, ikke den. Den med masse zoom og mye gigapixlar ( var det ikke det det het da??)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Systembytte? Hvorfor? Nikon kommer da med FF om noen dager...

Vi får se, kommer Nikon med noe kult i samme segment kan jeg like gjerne gå for det ja. Men jeg tar nesten kun Studio\Portrett etc bilder, så jeg setter mer pris på megapiksler og bildekvalitet enn ISO-ytelse og hastighet. D3 har en god sensor, men det blir ikke mindre pressekamera av å sette den i et

dårligere utstyrt hus.

Vi venter alle på hva Photokina bærer med seg. :)

Veldig kjekt å ha to kamerahus, selv om de ikke er like gode.

Systembytte? Hvorfor? Nikon kommer da med FF om noen dager...

Så får vi se om D700 klarer å hamle opp med 5D MkII da.

Er ikke PhotoKina i September'ish ?

Ghad, her har det gått en uke uten kamera og jeg kaldsvetter meg i søvn samtlige kvelder.

Jess, da har noen nappa D300, MB-D10 og 35mm'en ut av ett semi-åpent bilvindu. GØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØY

Fy fan den er lei. I tromsø eller?

Njet, Mo i RANa dette. Sikkert kommunen som har tatt det, skal vel dekke Terra-tapet nå!

Lenke til kommentar

Mo i Rana. Hælsikes ranværing..

Mvh Simon som bor i Sandnessjøen. :D

Og selv om sensoren til D3 er en pressesensor, vel, det er ikke rent få studiofotografer med 5D der ute. Og hvor 5D skulle være spesielt overlegen for stuio over en eventuell prosumer-FF fra Nikon, det har jeg vanskelig for å forstå. :p

Lenke til kommentar
Vi får se, kommer Nikon med noe kult i samme segment kan jeg like gjerne gå for det ja. Men jeg tar nesten kun Studio\Portrett etc bilder, så jeg setter mer pris på megapiksler og bildekvalitet enn ISO-ytelse og hastighet. D3 har en god sensor, men det blir ikke mindre pressekamera av å sette den i et

dårligere utstyrt hus.

Da høres ikke 5D MkII dum ut.

Er ikke PhotoKina i September'ish ?

23.- 28. september. :)

Gleder meg som en liten unge.

Og hvor 5D skulle være spesielt overlegen for stuio over en eventuell prosumer-FF fra Nikon, det har jeg vanskelig for å forstå.

For eksempel er det mer gunstig å bruke ISO 50 og ISO 100 i studiosammenhenger.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Mo i Rana. Hælsikes ranværing..

Og selv om sensoren til D3 er en pressesensor, vel, det er ikke rent få studiofotografer med 5D der ute. Og hvor 5D skulle være spesielt overlegen for stuio over en eventuell prosumer-FF fra Nikon, det har jeg vanskelig for å forstå. :p

Trodde du var fra enda lengre nord? Er ofte forbi ssj, både på jobb og fritid, har båt på Nesna og hytte på Vega, så da suses det forbi.

Jeg vil tro at en sensor har andre egenskaper enn oppløsning, som kan tweakes mot feks hastighet eller kvalitet, mykhet\skarphet etc, og at dette gjør at en 12,8mp sensor konstruert for studiobruk kan skille seg fra en 12,8mp sensor laget for presse (?)

...

Word. Om 5D MK2 har 16mp og ISO 50 og 100 er den meget aktuell.

Lenke til kommentar
http://www.adorama.com/LQSS.html

Har noen av dere prøvd denne kreasjonen? Har det noen brukbar effekt? Lurt eller lurium, osv...

Lurt, ikke lurium. Det er sikkert mange som mener at du lager en like god selv, men så ser den da også deretter ut. Jeg kommer garantert til å kjøpe noe slik før eller siden, men da en billig variant fra ebay. Det glir lett ned i skjortelommen, og forbedrer bildene men innebygd blits voldsomt. For meg er det nyttig, for jeg bruker den innebygde mye som fill-in flash.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Trodde du var fra enda lengre nord? Er ofte forbi ssj, både på jobb og fritid, har båt på Nesna og hytte på Vega, så da suses det forbi.

Nei, jeg er nesten en søring. Men ikke fortell det til noen.

Nesna er greit det. Du kjører over brua? Har enda ikke funnet tid til å ta et bilde av Helgelandsbrua, men det må jeg vel. Kan ikke bo i Sandnessjøen uten å gjøre det.

Jeg vil tro at en sensor har andre egenskaper enn oppløsning, som kan tweakes mot feks hastighet eller kvalitet, mykhet\skarphet etc, og at dette gjør at en 12,8mp sensor konstruert for studiobruk kan skille seg fra en 12,8mp sensor laget for presse (?)

Det er en god mulighet for det. Men jeg tror nok det skal en del til for å se forskjellen?

Lenke til kommentar
http://www.adorama.com/LQSS.html

Har noen av dere prøvd denne kreasjonen? Har det noen brukbar effekt? Lurt eller lurium, osv...

Lurt, ikke lurium. Det er sikkert mange som mener at du lager en like god selv, men så ser den da også deretter ut. Jeg kommer garantert til å kjøpe noe slik før eller siden, men da en billig variant fra ebay. Det glir lett ned i skjortelommen, og forbedrer bildene men innebygd blits voldsomt. For meg er det nyttig, for jeg bruker den innebygde mye som fill-in flash.

Takk for svar. Den er jo så billig at jeg kan kjøpe en bare for å fylle kamerabagen med smågodt.

Adorama.com ser forresten ut til å være en fyldig nettbutikk. Har noen erfaringer med den? Best å utnytte dollaren på halv pris for alt den er verdt.

Lenke til kommentar

Et av de vakreste stedene i Norge. Er der hvert år.

Kanskje ikke så rart, siden jeg er gift med en Sandnessjøværing.

Å? Hva heter kona di? :)

Dere er tullete, har dere ikke vært på Mo? :p

Jo, opptil flere ganger. Å mene at Mo er et penere sted er litt som å si at en BMW 1-serie er penere enn en Aston Martin DB9.

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål på tampen av konkurransedeadline. Hvordan får jeg lagret som jpg når jeg har laget originalene i 16 bit tiff? Jeg bruker CS2.

Du må konvertere til 8 bits. JPEG støtter ikke 16 bit.

... noko ein gjer ved å gå til Image --> Mode --> 8bits. (I tilfelle du ikkje var klar over det.)

Lenke til kommentar

Et av de vakreste stedene i Norge. Er der hvert år.

Kanskje ikke så rart, siden jeg er gift med en Sandnessjøværing.

Å? Hva heter kona di? :)

Vel, sist jeg så etter var han en mann. Og siden jeg sitter når jeg tisser, så tror jeg at det er jeg som er kona.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...