Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Har du formatert minnekortet i kameraet ? og pleier du og formatere på nytt hver gang du skal slette bildene, det er og anbefale istedenfor og bare slette bildene.

 

Når det gjelder blitsen så kan det være at blitsen ikke har klart og dytte ned fjæren som indikerer at det er montert blits, prøv og vri/presse litt på den samt stram til ordentlig.Feste-braketten er ikke litt skadet ?

Formaterer alltid.

 

Må teste litt igjen. Men ingen av delene skal være skadet på noe vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig ingen som har noen tanker om prising for bruk av bilder i brosjyrer o.l.?

Hvis jeg forlanger 2000 for engangsbruk av et landskapsbilde til en kommunal "reklamebrosjyre" for næringslivet, er jeg helt på bærtur da? Har så liten erfaring med salg av bilder til sånne formål, men jeg vil ikke virke som en idiot heller.

Lenke til kommentar

_nomad: Ikke helt lett den der. Man bør ikke prise seg ut heller. Jeg ville i alle fall beholdt retten til bildet selv - hvis ikke må du ta mye mer for bildet.

 

Pris? Tja. Standardpris for freelancere for slik bildebruk ligger vel på et par tusen. Men dette er beregnet på folk som driver med dette på heltid, og må ta seg så mye betalt. Det antar jeg at du ikke gjør? Da legger du prisen deretter. Du vil tjene litt penger uten å virke urimelig. 1000-1500? Du kan jo høre med dem hvor mye de er villig til å gi. Eller kanskje du kan spørre på foto.no?

Lenke til kommentar

_nomad: Ikke helt lett den der. Man bør ikke prise seg ut heller. Jeg ville i alle fall beholdt retten til bildet selv - hvis ikke må du ta mye mer for bildet.

 

Pris? Tja. Standardpris for freelancere for slik bildebruk ligger vel på et par tusen. Men dette er beregnet på folk som driver med dette på heltid, og må ta seg så mye betalt. Det antar jeg at du ikke gjør? Da legger du prisen deretter. Du vil tjene litt penger uten å virke urimelig. 1000-1500? Du kan jo høre med dem hvor mye de er villig til å gi. Eller kanskje du kan spørre på foto.no?

 

Hm, ja. Jeg forstod det slik at det hastet litt, og karen som mailet meg ville ha svar innen i morgen. Jeg vil jo selvsagt beholde retten til bildet selv - I utgangspunktet hadde jeg tenkt å ta betalt for bruk denne ene gangen. Jeg vet ikke helt hvilke muligheter jeg har i forhold til dette og hvordan jeg evt skal formulere det?

 

Litt vanskelig å vite; det kan jo være sånn at de har hentet inn flere bilder fra amatørfotografer, og da er det jo litt dumt å være han idioten som priser seg helt vekk. Men samtidig vil jeg jo tjene litt penger på det også. 1500 var det jeg i utgangspunktet tenkte. Det må jeg vel i alle fall ha? Det jeg kanskje spekulerer mest på er ting i forhold til rettigheter/bruk osv.

Karen skriver i mailen "Kan du sende meg et prisforslag på rettighet for bruk eller begrensninger/forutsetninger på bruk hvis du ønske å eie dette selv.", så jeg vet ikke helt om de da ønsker rettighetene til bildet, eller hva som nå menes med alle disse begrepene..

Lenke til kommentar

Han idioten som prisa seg ut blir du ikke, så sant du ikke forlanger femsifra beløp.

 

Det at fyren snakker om rettigheter, kan tyde på at de vil sikre seg mulighet for anne bruk også. Det ville jeg ikke gått med på, uten en svært god pris.

 

Jeg ville trolig lagt meg på et par tusen for en gangs bruk, men samtidig antyda mulighet for hyggeligere priser ved eventuell videre bruk.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle få brukt flickr-kontoen min litt, men den husker ikke id-en min og insisterer på å vise all tekst på nederlandsk. Kan jo alltids lage en ny konto da, men gidder ikke lære meg nederlands (selv om det i grunn ikke er så vanskelig).

 

Noen tips til å få et forståelig språk?

Lenke til kommentar

Bildekritikk som det cruelphotography ga på bildet til IStereo er et eksempel på herlig kritikk som kan bidra for fotografen.

Mange gode tips og forklaringer samt et god tolkning av kritikken fra IStereo sin side. Flere enn meg som blir glade når det det oppstår slik god kritikk? wub.gif

Endret av Breni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...