Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ser riktig lovende det der.

 

Ikke at det overrasker, Samyang er i ferd med å bygge seg opp et godt rykte som leverandør av no nonsense høykvalitetsoptikk.

 

Eneste jeg kunne ønske de hadde til canon var af-confirm, og gjerne litt exif info som sier brennvidde og blender, men da hadde det vel brått kosta mye mer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser riktig lovende det der.

 

Ikke at det overrasker, Samyang er i ferd med å bygge seg opp et godt rykte som leverandør av no nonsense høykvalitetsoptikk.

 

Eneste jeg kunne ønske de hadde til canon var af-confirm, og gjerne litt exif info som sier brennvidde og blender, men da hadde det vel brått kosta mye mer

 

Det hadde ikke vært dumt om de hadde af-confirm. Har de (samyang) det på noen av objektivene sine?

Lenke til kommentar

10 sekunders selvutløsning bør være mer enn nok tid for han til å trykke på utløseren og løpe bort og plassere seg selv. ;)

Hvis kamera står på stativ på bakken, jada.

 

Men på toppen av en gardintrapp? Vel ... Njaa ...

Kanskje, f.eks ved hjelp av kreativ bruk av gaffatape.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Nikon til Canon-adaptere inneholder ingen optikk, så de påvirker ikke bildekvaliteten. Eneste problemet er at effektiv registeravstand, selv med adapteren imellom, blir kortere enn på Nikon, slik at man har mulighet til å fokusere forbi uendelig (ble ett par uskarpe landskapsbilder i dårlig lys før jeg fant ut av dette).

 

Billigste adapteren jeg fant på ebay koster ca 80 kroner med gratis frakt, direkte dyrt er det vel ikke :p

Lenke til kommentar

Jeg bumper denne litt jeg:

 

 

Er det noen her med erfaring ift til salg av bilder til "kommersiell" bruk?

Jeg ble kontaktet for en stund siden av en kar som jobbet i kommunen i nabobyen; de ville bruke et bilde jeg har tatt i en reklamebrosjyre for næringslivet, mener jeg å huske han sa.

Hva prissetter man sånt til? Merk at dette er en ganske liten kommune, og de har antagelig ikke noe megabudsjett på dette her; så jeg vil ikke prise meg helt ut heller.

 

Fikk en mail fra ham nå, der det stod: "Kan du sende meg et prisforslag på rettighet for bruk eller begrensninger/forutsetninger på bruk hvis du ønske å eie dette selv. "

 

Hva er lurt her? Er et sted rundt et par tusenlapper for mye forlangt? Og hvordan formulere ting ift rettigheter og sånt noe? Har veldig liten erfaring med salg av bilder til andre enn aviser egentlig, der går jo ting av seg selv :p

 

Lenke til kommentar

10 sekunders selvutløsning bør være mer enn nok tid for han til å trykke på utløseren og løpe bort og plassere seg selv. ;)

Hvis kamera står på stativ på bakken, jada.

 

Men på toppen av en gardintrapp? Vel ... Njaa ...

Kanskje, f.eks ved hjelp av kreativ bruk av gaffatape.

Det er vel ikke snakk om noen superduper-høy gardintrapp.

Lenke til kommentar

Kjøp Samyang med Nikon-fatning og en Nikon-Canon-adapter med AF-confirm, problem solved ;)

 

Serriøst? Går dette?

 

 

 

EDIT: AF-Chips da?

 

Er uproblematisk å montere Nikon-optikk på Canon-kameraer ettersom Canon har kortere registeravstand og større diameter på fatningen, så regner med det skal gå bra.

 

Mulig det går an å kjøpe chippen løs og montere på Samyangen direkte, det har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

Men kan da få autofokus på Samyang 8mm Fisheye?

Dessverre. Tekst fra Photozone: "To date Samyang lenses don't feature any electronics so while you will be able to mount these lenses without an adapter you'll have to live without AF and a camera-controlled aperture."

 

På Canon har Samyang-objektiver slett ingen elektroniske kontakter - de har ingen autofokus - heller ingen bekreftelse av manuell fokus, og ikke en gang automatisk blender!

 

På Nikon har Samyang litt funksjonalitet på de dyrere husene - ser ut til at du der om ikke annet kan styre blender.

 

Såvidt jeg vet finnes det ingen Samyang-objektiver med autofokus.

 

 

Men - på en fisheye er det meste i fokus uansett, så. ;)

Lenke til kommentar

Sitter med Office 2008 til Mac. Er det noen vits i å oppgradere til Office 2011? Noen som vet forskjellen på disse? :)

 

Det nye formatet til office, er det eneste jeg kan tenke meg, men du kan laste ned en kompablitets add slik at det funker på din versjon også

Lenke til kommentar

Da var brukt 50D i hus. Ser jaggu meg HELT nytt ut. CDer og reim er ikke brukt engang. Ikke funnet en eneste ripe hverken på huset eller på batterigrepet. Artig. :) Nå skal jeg straks teste for støv.

 

Edit: Også la jeg sammen summene i verdigjenstandsforsikringen... 42677,-. Mer enn jeg trodde, enda jeg har hevet ut 350D ut av forsikringa og satt ned verdien på flere ting. Betaler 917,- for dette pr år.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Anbefalinger til en god landskapsfotograf eller gode fotografer generelt?

 

Fant.

On top of my head;

 

Ansel Adams.

John Acurso

 

(meg selv for å være arrogant. Ksolfjeld her på forumet er også dyktig. :p :p )

 

ellers kan du sjekke ut luminous landscape, de har en god del gode artikler angående landskap.

Lenke til kommentar

Jeg fikk sms'en ca tjue minutter for seint til å rekke siste buss/tog for å hente kameraet i dag, dermed jeg har et par dager på meg. :hmm:

Jeg lot den gå til nestemann på ventelista, FV forventer å være ferdig med ventelista og ha den i hyllene om relativt kort tid. Nå må jeg bare få opp farten på omsetning av "gammelt" utstyr...

Lenke til kommentar

Anbefalinger til en god landskapsfotograf eller gode fotografer generelt?

 

Fant.

On top of my head;

 

Ansel Adams.

John Acurso

 

(meg selv for å være arrogant. Ksolfjeld her på forumet er også dyktig. :p :p )

 

ellers kan du sjekke ut luminous landscape, de har en god del gode artikler angående landskap.

Takker, fant Peter Lik også. Skal sjekke ut luminous landscape.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...