Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Noen som har et godt forslag til en softbox som i nødstilfeller kan brukes håndholdt festet direkte på en Nikon sb600 blits. Bruksområdet blir hovedsaklig macro. Har kikket på Lumiquest sine 2 mindre modeller, noen meninger?

 

En Lumiquest jeg vurderer.

Tror det er Lumiquest Ultra Bounce LQ-116 jeg har til min SB600, funker ganske bra, men har ikke testet den så mye på macro enda. Bruker heller reflektor/diffusor da. Har brukt den litt da jeg avfotograferte gamle Minox negativer med en diasduplikator.

Funker greit den, og lett å ta av/på, og tar minimal plass sammenlagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har støtt på to problemer i mine første måneder med 7D:

1. Får innimellom beskjed om at det ikke får tilgang til minnekortet. Er vel kanskje spesielt ved kjappe serier (RAW). Sandisk Extreme 16GB kort.

2. Prøvde en 420 EX, den funket første gang men ikke neste. Da fikk jeg beskjed om at blitzen var enten slått av eller inkompatibel.

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar

Nytt kamera? ;)

SMS om nytt kamera klart til avhenting i butikk. Og jeg som ikke har fått solgt en brøkdel av det jeg har lagt ut for salg...

 

Enten har FV fått inn mange flere X100 enn de ventet, eller så er det mange som sier pass mens de venter på nyheter om firmware-forbedringer.

 

Jeg fikk sms'en ca tjue minutter for seint til å rekke siste buss/tog for å hente kameraet i dag, dermed jeg har et par dager på meg. :hmm:

Lenke til kommentar

Har støtt på to problemer i mine første måneder med 7D:

1. Får innimellom beskjed om at det ikke får tilgang til minnekortet. Er vel kanskje spesielt ved kjappe serier (RAW). Sandisk Extreme 16GB kort.

2. Prøvde en 420 EX, den funket første gang men ikke neste. Da fikk jeg beskjed om at blitzen var enten slått av eller inkompatibel.

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Har du formatert minnekortet i kameraet ? og pleier du og formatere på nytt hver gang du skal slette bildene, det er og anbefale istedenfor og bare slette bildene.

 

Når det gjelder blitsen så kan det være at blitsen ikke har klart og dytte ned fjæren som indikerer at det er montert blits, prøv og vri/presse litt på den samt stram til ordentlig.Feste-braketten er ikke litt skadet ?

Lenke til kommentar

Hva gjør jeg når det eneste kamerautstyret jeg har er Canon Eos 400D og et 30 cm høyt kamerastativ, og jeg skal ta et gruppebilde med godt over 100 personer(hvor jeg selv skal være med)?

 

Dette kom litt brått på meg, og jeg har ingen erfaringer med gruppebilder tidligere. Bildet skal tas om 3 dager.

Skjønner ikke hvordan i all verden jeg skal klare å få med alle på bildet, og hvordan folka skal stå/sitte.

:confused:

Lenke til kommentar

Hva gjør jeg når det eneste kamerautstyret jeg har er Canon Eos 400D og et 30 cm høyt kamerastativ, og jeg skal ta et gruppebilde med godt over 100 personer(hvor jeg selv skal være med)?

 

Dette kom litt brått på meg, og jeg har ingen erfaringer med gruppebilder tidligere. Bildet skal tas om 3 dager.

Skjønner ikke hvordan i all verden jeg skal klare å få med alle på bildet, og hvordan folka skal stå/sitte.

:confused:

 

Kan også være kjekt og vite hvilken objektiv du har ?

 

400D har på innstillings-hjulet noe som heter A-DEP bruk den innstillingen og at stativet bare er 30 cm høyt har ingen betydning da du kan sette hele sulamitten på noen kasser eller lingnende så du kommer omtrent i øyehøyden.Sett objektivet på minste brennvidde "18mm ?" og flytt kameraet så at alle blir med på bildet, kan du bruke en litt større brennvidde er det en fordel.

 

Prøv også og ha solen bak deg aller helst plasser alle i skyggen og eller hvis det er skyer så vent til de dekker til sola før du tar bildene, kan være smart og få alle til og åpne øynene når du har tellet til tre og ta bildet et par sekunder etter.

Lenke til kommentar

Er det noen her med erfaring ift til salg av bilder til "kommersiell" bruk?

Jeg ble kontaktet for en stund siden av en kar som jobbet i kommunen i nabobyen; de ville bruke et bilde jeg har tatt i en reklamebrosjyre for næringslivet, mener jeg å huske han sa.

Hva prissetter man sånt til? Merk at dette er en ganske liten kommune, og de har antagelig ikke noe megabudsjett på dette her; så jeg vil ikke prise meg helt ut heller.

 

Fikk en mail fra ham nå, der det stod: "Kan du sende meg et prisforslag på rettighet for bruk eller begrensninger/forutsetninger på bruk hvis du ønske å eie dette selv. "

 

Hva er lurt her? Er et sted rundt et par tusenlapper for mye forlangt? Og hvordan formulere ting ift rettigheter og sånt noe? Har veldig liten erfaring med salg av bilder til andre enn aviser egentlig, der går jo ting av seg selv :p

Lenke til kommentar

Takk for tips:) Jeg har det objektivet som fulgte med.

E-FS 18-55 mm 1:3,5-5,6 II.

 

Men ser at fjorårets bilde, med ca like mange folk, ble tatt oven i fra på et vis. Mest sannsynlig fra et vindu.

Så tenkte kanskje jeg kunne gjøre det samme. Da får jeg med alle sammen, uten at noen blir ståendes bak andre, samtidig som jeg slipper å gå 4km for å få med alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...