Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Helt enig i det Euklid. Jeg holdt på å skrive noe om det og, men var for lat. Det bør være litt balanse (ikke 15 bilder av en person, 20 fra ett sted), når det bare er 30 bilder fra en hel tur. :yes:

 

Heh, tror ikke mamma ville være mye fornøyd om hun fikk 30 bilder oppsummering av tre ukers tur på sju forskjellige steder i vietnam...

Mulig jeg skal lage en topp50 for de som ikke er nær familie og/eller nysgjerrige på å reise dit selv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig i det Euklid. Jeg holdt på å skrive noe om det og, men var for lat. Det bør være litt balanse (ikke 15 bilder av en person, 20 fra ett sted), når det bare er 30 bilder fra en hel tur. :yes:

 

Heh, tror ikke mamma ville være mye fornøyd om hun fikk 30 bilder oppsummering av tre ukers tur på sju forskjellige steder i vietnam...

Mulig jeg skal lage en topp50 for de som ikke er nær familie og/eller nysgjerrige på å reise dit selv

 

Og en topp5 til oss akamister :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nytt BK-system er under uttesting (lukket betatesting), og det generelle ønsket er at det stilles litt strengere krav til både det å gi kritikk og det å be om å få kritikk. Nå vil det nok drøye litt før dette kommer i drift, det er vel mer eller mindre lagt på is fordi utviklerne er opptatt med det tekniske rundt sammenslåingen av mediehuset Tek, men om du er virkelig interessert i å få seriøs og ærlig kritikk finner du verdens beste bildekritikksamfunn på 1x.com.

 

Jeg foreslo en alternativ måte basert på hvordan man gjør det på forumet Something Awful. En liten beskrivelse kan sees her (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1099944&view=findpost&p=17103971). Det baserer seg mer på en tråd og mindre på et underforum og krever samtidig at man må legge inn et bilde for å komme med kritikk. Dette for å fjerne såkalte "low-effort critiques" og for å få folk litt halvaktive. Samtidig får man også muligheten til å gi flere bilder kritikk. Er det noe som kan være av interesse til man får opp dette nye systemet?

Lenke til kommentar

Leker med tanken på å selge min 85mm 1.8 for å kjøpe http://www.japanphoto.no/product/objektiver/samyang-canon/samyang-85mm-1.4-canon/ + mattskive :p

 

edit: noen som har erfaringer? evt. vet om sample shots ?

Tenkte jeg skulle si noe fyndig om å selge f/1.8 for å finnansiere f/1.4, men med Samyang skulle det kunne gå. Det har vært endel flotte bilder med Samyang 85/1.4 rundt her, så det ville jeg tro kunne bli hyggelig :yes:

Lenke til kommentar

OK, tilfeldig spørsmål som ikke har noe å gjøre med noe som helst.

 

Hvordan kan jeg lagre hele nynorskordboka lokalt på datamaskinen? Det hadde vært veldig praktisk, så kunne jeg sluppet bruke analog ordbok på tentamen og evt. eksamen. Ikke at jeg ikke klarer å slå opp i en gammeldags ordbok, det er bare mye mindre komfortabelt. :)

 

Hva med å lagre i søppelbøtta :p

Lenke til kommentar

Leker med tanken på å selge min 85mm 1.8 for å kjøpe http://www.japanphoto.no/product/objektiver/samyang-canon/samyang-85mm-1.4-canon/ + mattskive :p

 

edit: noen som har erfaringer? evt. vet om sample shots ?

Tenkte jeg skulle si noe fyndig om å selge f/1.8 for å finnansiere f/1.4, men med Samyang skulle det kunne gå. Det har vært endel flotte bilder med Samyang 85/1.4 rundt her, så det ville jeg tro kunne bli hyggelig :yes:

eneste jeg er redd for er at jeg ikke klarer manuell fokus og må gå tilbake til auto igjen :p

Lenke til kommentar

Personlig fokuserer jeg nesten like mye manuelt som med AF for tida - selv om jeg stortsett har AF-objektiver. S-mattskive gjør definitivt ting lettere når det gjelder autofokus. Mye bedre enn å være avhengig av senterpunktet for nøyaktig AF i dårlig lys iallefall..

 

 

(that said, savner 1D III LITT når det gjelder AF...)

 

Edit: Forøvrig interessant at Samyang 85/1.4 er på lager hos JP... var ikke det hos Scandinavian Photo sist jeg var på nippet til å bestille objektivet. Får se om det er på lager når jeg blir edru i morra - brukte forøvrig opp film i ikke mindre enn tre analogkamera i kveld. :)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

jeg har ikke noe annet enn orig-mattskive, men diopteret er riktig innstilt:)

Døh - når du kun har lyssterke objektiver så er det ikke noe å tenke på en gang! Løp og kjøp! ..Og så kommer tanken etterpå: "Hvorfor i all verden gjorde jeg ikke dette før??"

 

Hint til hvorfor det er en fordel: Ta et lyssterkt objektiv, for eksempel 50mm f/1.7. Sett den i Av og f/1.7. Trykk og hold nedblendingsknappen inne mens du kikker i søkeren. Ingen forskjell? Vel - den var jo allerede på maks blender. Sett til f/1.8 og gjenta. Ingen forskjell? Næhæi? ..Finn så ut at mattskiva er så lite matt at du først ser forskjell i søkeren på lysstyrke og dybdeskarphet når du blender ned til f/2.8 eller så - først der det begynner å bli forskjell når du bruker nedblendingsknappen.

 

Derfor - litt vanskelig å plassere fokus med en f/1.7 når du ikke ser mer avgrenset dybdeskarphet enn f/2.8.

 

Løp og kjøp!

 

..Og så kommer manuell fokusering ikke til å være fullt så vanskelig lenger.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk til innkjøp av samyang 85mm f/1.4 + en ef-s mattskive ved juletider og jeg kan ikke annet enn å si at det er et herlig objektiv på mange kanter. Så lenge du har ef-s mattskiva inne i kameraet tror jeg du skal få til manuell fokus ganske lett.

Siden jul har det mesteparten av tiden vært samyangen som har vært påmontert på mitt kamera og jeg har aldri kommet hjem trist og med fokusbom på alle bildene.

Men som sagt, så er det håpløst uten mattskiva, så den er et must.

Kanskje du finner noen bilder på flickr siden deres som kan av interesse :)

 

edit: Ser at Trondster allerede har poengtert viktigheten med mattskiva :p

Endret av Breni
Lenke til kommentar

Drev med noen bilder til min aprilfest tråd : 201691_10150182511656591_764496590_6753595_1322624_o.jpg

 

Dette bildet er bare tatt med en iPhone, men viser det noe spesielle oppsettet. Med stativ svaiende mellom en stressless stol, bord og en nike skoeske. Av lys hadde jeg en gulvlame :p

 

Fikk da i allefall noen greie bilder av kamerautstyret til fattern fra loftet.

 

Mer om innholdet i koferten skal komme med, men er 3 fastoptikk og 2 zoom og noe annet oppi der. Og masse masse filter utstyr. Et gammelt Pentax hus med objektiver. Og Cokin filtere.

 

Skal forøvrig også kjøpe en overgang var tanken for å leke med dette og 7D. Evnt annet Canon kamera.

 

Antar også noen er interisert i alt av fakta og bilder av utstyret nedi der? Kanskje noen her inne som ser mer brukt for det en oss, så kan det jo selges.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...