Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det alltid være så tidkrevende å finne fram til der man redigerer raw-bildene i Lightroom?! Hver gang jeg åpner det opp sitter jeg i flere minutter før jeg finner ut av det.

Ah, finally found it.

Er dette ironi? :S

Nei, det er seriøst! Finner det svært vanskelig å huske hvor det var, når den hele tiden er skjult oppe på skjermen som en liten, tynn vinduskarm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På grunn av en viss Aprilfest har det blitt betydelig flere bilder denne måneden enn normalt. Foreløpig har jeg tatt 2500 denne måneden.

Edit: Det tar litt tid å overføre 1500 bilder. Godt kvelden ennå er ung

Endret av Panerai
Lenke til kommentar

Hm. Tanker om fullformat har begynt å dukke opp igjen, selv om jeg egentlig ikke har råd til mer enn en brukt Canon 50D. Men ryktene om 5DMK3 går, og da vil jo 5DMK2 falle i pris. Så kanskjehvisomatte... :)

Dersom jeg skulle erstatte dagens EF-S-objektiver, med EF, hva burde det være? Samme om det er Canon eller 3.partsobjektiver. De objektivene jeg har idag er:

Sigma 10-20

Tamron 17-50

Canon EF 100mm Makro

Canon EF 70-200 f/2,8 IS

Sigmaen og Tamronen passer begge fysisk på EF, men jeg regner med at store deler av kantene blir mørke. Jeg beholder (selvfølgelig) de to siste.

Jeg har klart meg fint uten 50-70-området, og vil nok klare meg uten det i fremtiden også, dersom det blir nødvendig ift økonomien.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om du er zoom-fanatiker eller kan leve med fastoptikk? 17-50'en kan glatt erstattes av en 50/1.4 og en 35/2, og om du klarer deg uten de aller videste brennviddene burde en 20/2.8 kunne erstatte 10-20'en.

Dette er i hvertfall min personlige erfaring - har tidligere hatt Canon 10-22 og prøvd en rekke normalzoomer (Tamron 17-50 inkludert), nå får jeg alle mine vide og normale behov dekket av 20/2.8, 35/2 og 50/1.4 (alle Nikon, men Canon har tilsvarende).

Har også fantasert om å bytte ut 70-200 med 135/2, men det sies at den (Nikon sin, altså) ikke henger med på AF-hastighet, ganske kritisk ettersom jeg bruker den nesten utelukkende til sport...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Jeg må ha ordentlig vidvinkel i alle fall. Bruker 10-20mm'eren ganske mye til tider. Er ingen fastoptikk-"gærning". Tar heller zoom, faktisk.

24-70 hørtes ikke så dumt ut, sammen med Sigma 12-24.

Ang 24-105. Den er jo "bare" f/4. Idag har jeg f/2,8 på alle objektiver unntatt 10-20, og det trengs til tider. Men vil 5D'ens gode ISO-egenskaper veie opp for "bare" f/4 kanskje?

Lenke til kommentar

Begynner å bli møkk lei av alt det som dukker opp i bildekritikk delen. Er så mange som bare skal vise frem, når andre tar seg tiden til å se på. Tenke, fundere og se igjen. For å så skrive en del.

Altfor mange som bare skal vise frem bildene, og kritikken som kommer den er bare feil feil feil i følge trådstartere.

Hadde jeg hatt tid skulle jeg gjærne laget noen gode retningslinjer, men tror ikke jeg har det. Men skulle da ønske at det kom noe på plass der inne som kan vise hva det er til. Nettop å utvikle seg selv og bildet, ikke skryte. (det har vi måneds trådene til)

Tror mange ikke "gidder" legge ut bildene sine i BK da de ser andre bare skal skryte og da ikke vil forvnete å få noen kritikk etterhvert.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet det tomsi. Men de må komme ut igjen på en måte. For virker ikke som om noen har lest de...

De gidder ikke - det er så enkelt. Det stor en tekst med store bokstaver og masse linker øverst på siden når du trykker "ny post" på bildekritikken. Den ignoreres glatt.

Lenke til kommentar

Hm. Tanker om fullformat har begynt å dukke opp igjen, selv om jeg egentlig ikke har råd til mer enn en brukt Canon 50D. Men ryktene om 5DMK3 går, og da vil jo 5DMK2 falle i pris. Så kanskjehvisomatte... :)

Dersom jeg skulle erstatte dagens EF-S-objektiver, med EF, hva burde det være? Samme om det er Canon eller 3.partsobjektiver. De objektivene jeg har idag er:

Sigma 10-20

Tamron 17-50

Canon EF 100mm Makro

Canon EF 70-200 f/2,8 IS

Sigmaen og Tamronen passer begge fysisk på EF, men jeg regner med at store deler av kantene blir mørke. Jeg beholder (selvfølgelig) de to siste.

Jeg har klart meg fint uten 50-70-området, og vil nok klare meg uten det i fremtiden også, dersom det blir nødvendig ift økonomien.

Sitter og tenker det samme selv. 5DMK 2 til høsten, og en ny objektivpark.

Selv sparer jeg til følgende:

Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM

Canon EF 24-105 L

Canon EF 70-200 F.4 L USM

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Litt uskker på vidvinkel. Hva slags alternativer finnes på markedet i dag?

Lenke til kommentar

Nydelig timelapse!

I kommentarfeltet har han selv listet opp utstyret han brukte:

Canon 5D Mark II

Canon 17mm TSE

Canon 16-35mm II

Canon 24/1.4II

Sigma 12-24mm

Ellers er det noen bilder av ustyret han har brukt på vimeo linken

:)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...