Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Takk for svar Teddy og Trondster :)

Da får jeg håpe det går fint med et filter på 3.5 varianten også da.

Men det eneste jeg finner av nd filtre til 82mm er denne som strekker seg fra nd-2 til nd-400. Er dog litt usikker på om kvaliteten er ok (?)

Endret av Breni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kaffebrus.com har det du leter etter, rimelig stativ med holder for reflektor. Alternativt er Lastolite som har en holder for trigrip som du setter på eksisterende lyssstativ hvor håndtaktet på reflektoren settes i en holder.

Takk for tipset! De hadde noen reflektorer i riktig prisklasse iallfall, lurer på å gå for en 80cm da jeg tror 110 kan bli litt uhåndterlig, spesielt om det er ørlite vind. Ser på stativene de har, det billigste jeg fant med refleksskjermholder var til 995kr. Tror uansett ikke det er egnet, da det er tenkt å bruke det ute og individuell justering av lengden på bena er et must. Egentlig trenger jeg kanskje heller en billig tripod og refleksskjermholderen deres til 450kr.

Setter pris på hjelpen :)

Lenke til kommentar

Fikk forresten utrolig lyst på en slik Samyang 85mm 1.4 jeg også, men i den anledning dukker det opp et gammelt spørsmål. Er det mulig å få D300 til å gi fra seg fokusbeep-en når jeg bruker manuellfokus? Har prøvd alle mulige logiske varianter for å få det til, men klarer ikke å få D300'n til å gi fra seg en eneste lyd. Ser andre kameraer har dette på manuellfokus, og er vel egentlig det eneste "beep" egentlig kan være godt for (annet enn å vise at du er nybegynner).

Lenke til kommentar

Da bærer det til Akerselva i morgen tidlig!

Tenkte å komme meg opp til teknisk museum for så å sykle ved siden av Akerselva nedover mot sentrum.

Kamera er selvfølgelig på plass så da satser jeg på fint vær og fotoglede i morgen :)

Lenke til kommentar

CEWE Fotobok :yucky: Endelig ferdig med alle gavekortene, den siste blir opplastet nå. Det der CEWE programmet er utrolig irriterende. Fra nå av blir det Blurb eller noe annet. Må nesten slutte å kjøpe kameraer på Japanphoto nå :!:

Alternativet er å bruke et eksternt program (FotoSlate, InDesign, Scribus) hvor du desigenr boken, og så eksporterer du til JPEG i rett antall piksler i høyde og bredde, som du limer inn i Cewe programvaren. Topp resultat, og lite grå hår. Akamboka ble laget slik. Jeg bruker FotoSlate foreløpig, men vurderer å lære meg Scribus.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Jeg kommer ikke til bruke CEWE uten gavekort. Jeg gidder ikke å betale 400kr. for en fotobok med 42sider når jeg kan betale det samme for en bok med 160sider. Får heller gå litt ned på kvalitet og få 1 bilde pr. side.

Edit:

Jeg skulle bestille 3stk. 60*40cm og 2stk. 45*30cm plakater med CEWE programmet, det ble litt dyrere enn jeg husket fra sist gang jeg bestilte. Jeg sjekket prisene...

CEWE: 60*40cm = 78kr. / 45*30cm = 39kr.

JPXXL: 60*40cm = 55,30kr. / 45*30cm = 27,30kr.

Jeg sparte nesten en hundrelapp på å bruke nettsiden istedet for CEWE-

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Skal ut med barna, og gå en runde rundt et vann i nærheten her. Spørsmålet blir da; skal jeg bruke 16-35mm, 50mm eller 70-200mm? Har en fotosekk, men jeg gidder ikke å dra med den rundt vannet, da det er en tur på ca 5km.. :p

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir da; skal jeg bruke 16-35mm, 50mm eller 70-200mm? Har en fotosekk, men jeg gidder ikke å dra med den rundt vannet, da det er en tur på ca 5km.. :p

Feil spørsmål. Rett spørsmål er: Skal jeg bytte til µ4/3 eller NX? :tease:

• Liker 3
Lenke til kommentar

PCen min oppfører seg rart. Den trenger to og innimellom tre forsøk på å boote. Dvs at den "gir seg" før skjermen slår seg på og alt, før den prøver på nytt av seg selv. Noen som har noen formening om hva det kan være?

Kan filme det kjapt om det hjelper.

Lenke til kommentar

PCen min oppfører seg rart. Den trenger to og innimellom tre forsøk på å boote. Dvs at den "gir seg" før skjermen slår seg på og alt, før den prøver på nytt av seg selv. Noen som har noen formening om hva det kan være?

Kan filme det kjapt om det hjelper.

Sjekk event-loggen når du får den opp. Står alltid der hva som er galt, kan være noe kryptisk å tolke; men det man har google til :)

Edit:

Uten å vite, strøm til skjermkort eller driver til skjermkort kan være verdt å se på.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Noen som har noen gode tutorials til bruk for læring av dodge/burn i CS5?

Bruk det med vett! :) Ikke bruk "Exposure" over 10% i styrke, bruk helst 3% når man skal feks lysne litt på tenner eller øyne. For best resultat bruk "protect tones", og prøv deg fram på "shadows, midtones, highlights". :) Dette er et enkelt men kraftig verktøy.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...