Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg måttet for førstegang brukt svenskekanppen på Mac'en. Fikk OSX sin versjon av BSOD, og fikk beskjed om å slå av maskina med hovedknappen.. :p Jaja.. det tok da bare ca 4 år før det skjedde..! :D

Godt jeg ikke bruker Mac, siden du så ofte må restarte den manuelt :D

Alltid like gøy når Mac Proen gir deg hardwarefeil og du må reboote.

Lenke til kommentar

Endelig kom hardiskene mine :D

Har da 2 tb til lagring, 2 tb backup - dette bare for bilder.

Så har jeg 500GB for lagring av alt mulig rart, ikke noe viktige filer.

Så 120gb som backup av de viktgie filene i fra 500gb disk.

I tilegg 500gb internt i pcen.

Lenke til kommentar

Da har jeg måttet for førstegang brukt svenskekanppen på Mac'en. Fikk OSX sin versjon av BSOD, og fikk beskjed om å slå av maskina med hovedknappen.. :p

For sikkerhets skyld: kjør full verifisering etc. av disken. OnyX eller lignende automatiserte vedlikeholdsverktøy kan også være verdt en titt om du ikke allerede bruker det.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

I følge dpreview er det hhv 8 og 6 fps med 12-bit RAW på D300 - men når bufferet er fullt er det ca. 3.5 fps i 6fps-modus og 2.5 fps i 8fps-modus. Underlige greier.

Prøve med et enda kjappere kort?

Edit: De sier ikke noe om hvordan 14-bit RAW er - er det der noen forskjell med og uten batterigrep, tro?

Ingen forskjell med/uten batterigrep på 14-bit RAW. Begge gir 2.5 fps. Bufferen er på 15 bilder i 14-bit og 17 bilder i 12-bit. I 14-bit er skuddtakten så lav at jeg kan holde på så lenge jeg vil, den skriver raskere til minnekortet enn den klarer å generere bildedata. Skyter med et Sandisk Extreme, som jeg har målt til å ha jevngod ytelse med gamle Extreme IV på mitt D300. Har forøvrig slått av alt av D-lighting, støyredusering etc. At D300'n har lavere skuddtakt uten batterigrep enn med forstår jeg ikke, med et noe upraktisk bracketingtriks kan man jo skyte med 8fps uten grep.

Har uansett forstått at TIFF ikke er ubehandlet fra kameraets side og ikke er et format jeg kommer til å bruke. Å lage forskjellige setups hadde vært en idé siden jeg kan bytte mellom disse med Fn knappene, men jeg endrer ofte auto-iso, commanderinstillinger for popupflashen, lcd-belysning og lignende, og tror det dermed bare skaper merarbeid. Det jeg egentlig ønsker meg er customfirmware som også gir meg videomuligheter...

Tenker at grunnen til hastighetsreduksjonen ved 14-bit er grunnet at det krever mer av bildeprosessoren. Selv om TIFF er større så er det enklere å behandle. Mine tanker... Irriterende er det uansett.

Lenke til kommentar

Fikk gavekort av jobben på 2000 her en dagen. Vurderer å bruke de pengene på Elkjøp selv om jeg helst ser at jeg ikke kjøper noe der. Men greit med "gratis" utstyr.

Vurderer minnekort,32GB, Class 10 SanDisk til 899,-

Og monopod med stativhode.

Hva tror dere? Tenker at jeg sikkert sparer penger på å kjøpe det på internett, men samtidig har jeg ikke noe annet å bruke gavekortet på.

PS: Kan bruke gavekortet på andre butikker enn kun Elkjøp, så jeg kan velge litt.

Lenke til kommentar

Endelig kom hardiskene mine :D

Har da 2 tb til lagring, 2 tb backup - dette bare for bilder.

Så har jeg 500GB for lagring av alt mulig rart, ikke noe viktige filer.

Så 120gb som backup av de viktgie filene i fra 500gb disk.

I tilegg 500gb internt i pcen.

3x 1 TB + 2x2TB. Gidder ikke sjekke hvor stor den interne disken er.

Brann i naboblokka!

Litt bilder: http://www.berlandfoto.no/?p=549

Brann er alltid trist. Vet du om noen kom til skade? Uansett en tragedie, mennesker ristes på en måte løs fra det daglige til noe ekstremt forferdelig.

Lenke til kommentar

4x2 TB satt opp i JBOD, som betyr én partisjon. Alt blir mye mer ryddig da. Skulle ha RAID5, men fungerte ikke sammen med RevoDrive-SSD som har raid-kontroller på kortet som overstyrer HK sin kontroller. Har alt på den, men har også en 2TB ekstern til backup.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Brann i naboblokka!

Litt bilder: http://www.berlandfoto.no/?p=549

Brann er alltid trist. Vet du om noen kom til skade? Uansett en tragedie, mennesker ristes på en måte løs fra det daglige til noe ekstremt forferdelig.

En som ble sendt til sykehus med litt røykskader, men så langt jeg skjønte gikk det bra med alle. Selvsagt kjip start på påsken å få vann -og røykskader i omliggende leiligheter, men igjen - matrielle ting kan erstattes.

Lenke til kommentar

har i hele mitt liv kun vært borti appleprodukter når jeg tok bilder for ett reklamebyrå i sarpsborg, de hadde macbook pro elns der, usjameg, do not like! 2 dager med ca 6 timer minst pr dag på den, huff, aldri igjen(med mindre jeg får like godt betalt^^)

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Da har jeg måttet for førstegang brukt svenskekanppen på Mac'en. Fikk OSX sin versjon av BSOD, og fikk beskjed om å slå av maskina med hovedknappen.. :p

For sikkerhets skyld: kjør full verifisering etc. av disken. OnyX eller lignende automatiserte vedlikeholdsverktøy kan også være verdt en titt om du ikke allerede bruker det.

Det er allerede i bruk. :) Kjørte en runde for sikkerhetsskyld likevel. :) Så går det vel 4 år til neste gang dette skjer igjen.. :D

Lenke til kommentar

I følge dpreview er det hhv 8 og 6 fps med 12-bit RAW på D300 - men når bufferet er fullt er det ca. 3.5 fps i 6fps-modus og 2.5 fps i 8fps-modus. Underlige greier.

Edit: De sier ikke noe om hvordan 14-bit RAW er - er det der noen forskjell med og uten batterigrep, tro?

Ingen forskjell med/uten batterigrep på 14-bit RAW. Begge gir 2.5 fps. Bufferen er på 15 bilder i 14-bit og 17 bilder i 12-bit. I 14-bit er skuddtakten så lav at jeg kan holde på så lenge jeg vil, den skriver raskere til minnekortet enn den klarer å generere bildedata. Skyter med et Sandisk Extreme, som jeg har målt til å ha jevngod ytelse med gamle Extreme IV på mitt D300. Har forøvrig slått av alt av D-lighting, støyredusering etc. At D300'n har lavere skuddtakt uten batterigrep enn med forstår jeg ikke, med et noe upraktisk bracketingtriks kan man jo skyte med 8fps uten grep.

Har uansett forstått at TIFF ikke er ubehandlet fra kameraets side og ikke er et format jeg kommer til å bruke. Å lage forskjellige setups hadde vært en idé siden jeg kan bytte mellom disse med Fn knappene, men jeg endrer ofte auto-iso, commanderinstillinger for popupflashen, lcd-belysning og lignende, og tror det dermed bare skaper merarbeid. Det jeg egentlig ønsker meg er customfirmware som også gir meg videomuligheter...

Tenker at grunnen til hastighetsreduksjonen ved 14-bit er grunnet at det krever mer av bildeprosessoren. Selv om TIFF er større så er det enklere å behandle. Mine tanker... Irriterende er det uansett.

Testet kjapt det du skriver og endte opp med det samme her, har dog ikke EL4 men EL3 batteriet så går glipp av raskeste seriehastigheten.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Noe bra hardwareløsning for bytte av egne innstillinger har ikke D300, men sjekk ut dette hvis du ikke har prøvd det:

Siden de aller fleste Nikon husene med unntak av D7000 ikke har eget valg på selve huset for "C1, C2" osv så er My Menu det nest beste.

Jeg bruker nesten kun den menyen om dagen og her kan du legge opp Custom settings ABCD/valg av banker og selv skreddersy hvilke funksjoner du vil ha tilgjenglig som feks autofokus, lysmåling, blistsstyring m.m. Jeg har bla CLS blitsstyringen tilgjenglig her så slipper å danse rundt i menyene for å feks slå av og på blitsgrupper, styrke m.m. siden bruker blits veldig mye og har også batterinivå lett tilgjenglig. Du plukker selv ut hvilke funksjoner fra menyene du vil ha tilgjenglig og kan enkelt også sortere rekkefølgen på de.

Lenke til kommentar

Siden de aller fleste Nikon husene med unntak av D7000 ikke har eget valg på selve huset for "C1, C2" osv så er My Menu det nest beste.

(...)

Bruker nesten bare my menu selv, sjeldent jeg trenger å gå dypere inn i menyene. Der har jeg instillinger for auto-ISO, for popupflashen (commander mode), NEF (RAW) Recording, LCD belysning, batterirekkefølge og batteri-informasjon. Tar allikevel for lang tid å flikke seg inn her om det plutselig melder seg et høyhastighetsmotiv når jeg driver med gatefoto. Velvel, det er jo ikke voldsomme problemer det er snakk om. Skal leve med det. Savner dog å kunne tilegne en av Fn-knappene til et av alternativene under my menu, slik man kan på D90.

Lenke til kommentar

(...)

Bruker nesten bare my menu selv, sjeldent jeg trenger å gå dypere inn i menyene. Der har jeg instillinger for auto-ISO, for popupflashen (commander mode), NEF (RAW) Recording, LCD belysning, batterirekkefølge og batteri-informasjon. Tar allikevel for lang tid å flikke seg inn her om det plutselig melder seg et høyhastighetsmotiv når jeg driver med gatefoto. Velvel, det er jo ikke voldsomme problemer det er snakk om. Skal leve med det. Savner dog å kunne tilegne en av Fn-knappene til et av alternativene under my menu, slik man kan på D90.

Ja ser mange som savner nettopp en hardware løsning eller to på huset som nettopp endrer oppsettet hvis noe uforutsett dukker opp. Ser ut som Nikon nå har oppdaget dette omsider og fremtidige semi/pro modeller vil nok ha dette på plass.

Irriterende hvor mye elektroniske duppeditter som ikke er "perfekt" når de forlater samlebåndet, tror det er for mye ingeniører som bestemmer ting og for få brukere med i utviklingen...

Lenke til kommentar

Og da er alt satt opp slik det skal være (tror jeg :blush:)

Har catalog til Lightroom 3 på pcen, så har jeg "hovedbildemappa" med alle sine undermapper på den eksterne disken. Så laget meg to nye mapper inne på den bærebar pcen. En som heter : "Hentet ut", og en som heter "skal inn".

Når jeg da er ute å tar bilder uten å ha med diskene legger jeg da bildene inn i mappen "skal inn". Slik at undermappene som kommer her kan jeg bare bruke "drag and drop" i lightroom 3 for å flytte over på ekstern disk.

Skal jeg ha med noen bilder gjør jeg motsatt og drar en maappe fra eksterndisk inn i "hentet ut" og da tar den med meg- Når jeg er ferdig tar jeg bare å flytter den tilbake.

I tilegg har jeg en disk jeg henter ca 3 ganger i mnd og tar backup av som er lagret i en safe i et annet hus. I tilegg tar jeg backup over til en annen disk som er lagret annet sted i huset her en resten av diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...