Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva trenger jeg for å koble kameraet til en PC i studio, om det lar seg gjøre? Tenker å se bildene på maskinen med en gang. Nikon D300.

USB kabel - type A til mini-B og programvare som støtter tethered shooting.

Her anbefaler jeg å bruke Lightroom 3, men Capture One kan også benyttes.

Sistnevnte har innebygd støtte for automatisk overføring av bilder til iPad/iPhone-app hvor man kan studere og stjernemerke bildene.

Lenke til kommentar

USB kabel - type A til mini-B og programvare som støtter tethered shooting.

Her anbefaler jeg å bruke Lightroom 3, men Capture One kan også benyttes.

Sistnevnte har innebygd støtte for automatisk overføring av bilder til iPad/iPhone-app hvor man kan studere og stjernemerke bildene.

 

Ahaha, nå følte jeg meg dum. Jeg har jo alt jeg trenger fra før av, rent bortsett fra en lenger USB-kabel. Etter et lite minutts leting fant jeg tethering i Lightroom. Takk :wee:

Lenke til kommentar

Hmmm, gir det noe kvalitetstap å skyte i TIFF kontra RAW? Jeg skyter gjerne i 14bits RAW, og da går seriebildehastigheten ned til 2.5 fps. For å endre til 12bits og 6fps må jeg inn i menyene, men om jeg bytter til TIFF-opptak (som jeg slipper å bruke menyene til) så økes den også til 6 fps. Dette er en praktisk og grei måte å få tilgang til høy fps om en situasjon plutselig melder seg. Jeg tenker at TIFFen bare er en beholder for RAW-fila, men er det tilfellet?

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på dette med TIFF kontra raw i sammenheng hastighet, så forundrer det meg at TIFF gir hastighetsgvinst. TIFF gir da vanligvis gigantiske filer, gjør det ikke?

 

Min logikk tilsier at større filer tar lengre tid å skrive.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

TIFF på D300 er visst 8-bit - tipper dette går gjennom jpeg-motoren, men uten jpeg-komprimering, men heller streaming rett til kortet.

 

I følge dpreview er det hhv 8 og 6 fps med 12-bit RAW på D300 - men når bufferet er fullt er det ca. 3.5 fps i 6fps-modus og 2.5 fps i 8fps-modus. Underlige greier.

 

Prøve med et enda kjappere kort?

 

 

Edit: De sier ikke noe om hvordan 14-bit RAW er - er det der noen forskjell med og uten batterigrep, tro?

 

Uansett - du får mer data ut av kameraet med 12-bit RAW enn TIFF.

Ikke la deg lure av størrelsen på fila - TIFF-fila har 8bit * 3 pr. piksel - 8 bit fra pikselet selv og de to andre fargene jukset til fra pikslene rundt (det er sånn Bayer-sensorer fungerer). RAW-fila har derimot bare én fargekanal pr. piksel - 12 eller 14 bit med pikselets "riktige" farge, og inneholder derfor mer data fra opptaket, tross mindre filstørrelse.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Bare en teori her om D300 og hastighet, vet at egne justeringer påvirker ytelsen, tenker da på bildeinnstillinger som D-light, skarphet, kontrast, vivid farger m.m. Jo mer av dette jo tregere blir kameraet, etter hva jeg har lest og ikke testet selv så skal Raw bit/kompresjon også påvirke dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Da har jeg måttet for førstegang brukt svenskekanppen på Mac'en. Fikk OSX sin versjon av BSOD, og fikk beskjed om å slå av maskina med hovedknappen.. :p Jaja.. det tok da bare ca 4 år før det skjedde..! :D

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Da har jeg måttet for førstegang brukt svenskekanppen på Mac'en. Fikk OSX sin versjon av BSOD, og fikk beskjed om å slå av maskina med hovedknappen.. :p Jaja.. det tok da bare ca 4 år før det skjedde..! :D

 

Godt jeg ikke bruker Mac, siden du så ofte må restarte den manuelt :D

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i bergen. Hjemme på plattfot. Permanent basis. :<

 

Ja jeg kommer. Jeg droppa de andre planene ettersom jeg så du selv skulle dit.

Great stuff.

 

Håper på fint vær.

Ser ut som det blir en topp event ellers også. Kjekt når topp-fotografer velger å henge med.

Fotogange.. Hmmz, kanskje jeg burde være med

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...