Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Objektiv

Utdyp gjerne på hvilken måte dette innlegget bidro til å besvare det spørsmålet som ble stilt.

Selv syns jeg det er betydelig mer slitsomt hver gang noen må påpeke at det er mer korrekt å benevne bøtta foran kamerahuset som ett "objektiv" enn en "linse", enn at noen bruker det sistnevnte ordet. Spesielt når den som påpeker det ikke har noe annet å bidra med enn kverulering. Det er ikke rom for misforståelser, alle skjønner at man snakker om hele det optiske systemet som utgjør ett objektiv, og ikke en enkelt linse, og man oppnår ikke noe annet enn å avspore diskusjonen med totalt irrelevant støy.

På engelsk klarer man helt fint å bruke ett og samme ord for både linse og objektiv, uten at det er nødvendig å påpeke hvilken av de to tingene man snakker om - i hvertfall i fotografisammenheng.

Istedenfor å kommentere det å bidra med å dra ut OT'n (slik som jeg gjør nå) så kan du; 1) Begynne på bruke rett teknisk begrep, så ikke du smitter sykdommen over på andre. 2) Sende en sint PM til vedkommende hvor du forklarer hvor idiotisk det er av han å påpeke at du tar feil. 3) Ta deg en bolle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Problemet med og bruke er vanlig kompressor er at inngående luft blir for dårlig filtrert og du får relativt store partikler som følger med utgående luft, hvis man skal bruke en kompressor må den har en medisinsk filtrering "18ppm" for og unngå skader. En annen ting er også at en konsentrert luftstråle kan forårsake kondensering grunnet rask nedkjøling.

Det beste er og skaffe seg et våt-rense sett først som sist.

Nå har jeg skjønt det dithen at rens av FX (fullformat) brikke ikke er enkelt, så selv fotobutikker sender disse kameraene inntil godkjent verksted. Eller dette faktisk mulig å få til på egenhånd uten å ødelegge eller forverre problemet? :)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å forografere, men jeg mangler inspirasjon. Har en 5d2 og en regntung, grå nordtrønderbygd til rådighet. Hjelp?

Høres ut som en flott anledning for flotte landskapsbilder i monokrom aka BW aka sort-hvit.

Det var ikke så dumt.. Hm, kanskje man skal trosse regn- og kuldefobien og ta en tur ut :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Objektiv

Utdyp gjerne på hvilken måte dette innlegget bidro til å besvare det spørsmålet som ble stilt.

Selv syns jeg det er betydelig mer slitsomt hver gang noen må påpeke at det er mer korrekt å benevne bøtta foran kamerahuset som ett "objektiv" enn en "linse", enn at noen bruker det sistnevnte ordet. Spesielt når den som påpeker det ikke har noe annet å bidra med enn kverulering. Det er ikke rom for misforståelser, alle skjønner at man snakker om hele det optiske systemet som utgjør ett objektiv, og ikke en enkelt linse, og man oppnår ikke noe annet enn å avspore diskusjonen med totalt irrelevant støy.

På engelsk klarer man helt fint å bruke ett og samme ord for både linse og objektiv, uten at det er nødvendig å påpeke hvilken av de to tingene man snakker om - i hvertfall i fotografisammenheng.

Istedenfor å kommentere det å bidra med å dra ut OT'n (slik som jeg gjør nå) så kan du; 1) Begynne på bruke rett teknisk begrep, så ikke du smitter sykdommen over på andre. 2) Sende en sint PM til vedkommende hvor du forklarer hvor idiotisk det er av han å påpeke at du tar feil. 3) Ta deg en bolle.

Mitt forslag til dere:

Ta dere en Valium, og slapp helt av! ;)

Lenke til kommentar

Legger denne diskusjonen i spoiler.

Objektiv

Selvom mange sikkert forstår hva man mener med "linsa" så betyr det ikke at man skal gå rundt å kalle det for noe det ikke heter. Det er det samme som å kalle en fjernkontroll for en knapp, det blir bare teit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Bare for å proppe denne diskusjonen engang for alle.. det heter for; glass hverken mer eller mindre! Er dere like proff som meg? Så sier dere; glass, er du amtaør sier du; objektiv & er du en entusiast sier du; linse! ;)

Lenke til kommentar

Har dere noen input til dette?

Apc-s med 24 mm linse? Jeg har en 16 mm nå, men tenker å oppgradere til CZ 24-70 f2.8 (hele veien), mister da 8 mm vidvinkel. Jeg tar så og si alle bildene mine med relativt vid vinkel. Nå får jeg en kjempeboost da jeg har en allsidigi budsjett linse på 16-105 f.3.5 som går til 5.6 etter et par milimeter opp i zoom. Men hvor kjedelig blir det å miste vidvinkelen? Har noen av dere prøvd å gå runtd uten et skikkelig vidvinkel alternativ?

Personlig begynte jeg å savne min 18-55mm etter at kulden tok den. Skyter nå primært med 35mm og merker det blir litt for trangt etterhvert. Hvorvidt dette er like "ille" som å gå fra 16mm til 24mm vet jeg ikke, men om jeg var deg ville jeg beholdt vidvinkel linsa.

*objektiv eller linse, spiller vel ingen rolle når man gjør seg forstått gjennom innlegget. Bagateller kalles det.

Lenke til kommentar

OT? I chattetråden? Trodde det var litt av poenget jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...