Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

40D og andre kamera med samme skjerm (ihvertfall 1DIII) er umulig å bruke til å vurdere skarphet. ufattelig drittskjerm. Derfor blir bildene fantastisk mye bedre på pc skjerm.

Prøv 20D, du. ;)

Var litt nedtur å gå tilbake til 20D da kameraet var på rep-øvelse i et par uker - både med søker og skjerm. Men bildene ble skarpe. De gangene jeg traff med fokus, da. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg trenger å få blåst ren bildebrikken for støv, vurderer å bruke luftpistol som står på en kompresser, altså den typen kompressor som man bruker til å bytte bildekk med. Så får jeg satse på at jeg ikke blåser ut bildebrikken til kameraet da.. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Nå kom jeg heldigvis ikke så langt da.. :p Men jeg tror ikke at det er så farlig, tanken har jo overtrykk slik at man får jo ikke fuktighet eller olje inn i den, det samme med støv/sand/skitt. Men skulle jo noe sitte fast i der lufta kommer ut så kan jo dette være uheldig. :)

Jeg har en blåsebelg lagd for for formålet, men den klarer ikke å fjerne støvet på bildebrikken, uansett hvor mye jeg blåser på den og holder kameraet oppned. Og hver gang jeg bytter objektiv så holder jeg kameraet oppned, og blåser rundt objektivet før jeg bytter, men likevel har jeg klart å få støv på bildebrikken.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Trenger vist mer plass jeg. Gjennomsnittlig gb med bilder per mnd hittil er 54gb. Årets "største" måned hittil er mars med 131gb med bilder.

Trenger nok ikke bare en 2tb disk, men flere :blush:

Tar du vare på alle bildene du tar da eller? :) Kanskje du må flikere til lære deg bli mere kritisk til hva du sletter og tar vare på? :)

Lenke til kommentar

Trenger vist mer plass jeg. Gjennomsnittlig gb med bilder per mnd hittil er 54gb. Årets "største" måned hittil er mars med 131gb med bilder.

Trenger nok ikke bare en 2tb disk, men flere :blush:

Tar du vare på alle bildene du tar da eller? :) Kanskje du må flikere til lære deg bli mere kritisk til hva du sletter og tar vare på? :)

Tar ikke vare på langt nær alle.

Men i mars var det :

•  
  • 2 turer i holmenkollen under VM + 2 medaljesermonier
  • 3 LSK treningskamper
  • LSK "Kick OFF"
  • Både herrer og damer jakstart verdenscup renn i Holmenkollen
  • Første tippeligarunde mellom Stabæk-LSK
  • Landskampen Norge-Danmark
  • + 5 turer rundt i nærmiljøet med mye variert, i fra industri bilder til rådyr og fuglefortografering.

Så totalt 5 fotball kamper, 5 skirenn, en "konsert" og flere turer i nærområdet ble det mye bilder

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Har dere noen input til dette?

Apc-s med 24 mm linse? Jeg har en 16 mm nå, men tenker å oppgradere til CZ 24-70 f2.8 (hele veien), mister da 8 mm vidvinkel. Jeg tar så og si alle bildene mine med relativt vid vinkel. Nå får jeg en kjempeboost da jeg har en allsidigi budsjett linse på 16-105 f.3.5 som går til 5.6 etter et par milimeter opp i zoom. Men hvor kjedelig blir det å miste vidvinkelen? Har noen av dere prøvd å gå runtd uten et skikkelig vidvinkel alternativ?

Lenke til kommentar

Objektiv

Utdyp gjerne på hvilken måte dette innlegget bidro til å besvare det spørsmålet som ble stilt.

Selv syns jeg det er betydelig mer slitsomt hver gang noen må påpeke at det er mer korrekt å benevne bøtta foran kamerahuset som ett "objektiv" enn en "linse", enn at noen bruker det sistnevnte ordet. Spesielt når den som påpeker det ikke har noe annet å bidra med enn kverulering. Det er ikke rom for misforståelser, alle skjønner at man snakker om hele det optiske systemet som utgjør ett objektiv, og ikke en enkelt linse, og man oppnår ikke noe annet enn å avspore diskusjonen med totalt irrelevant støy.

På engelsk klarer man helt fint å bruke ett og samme ord for både linse og objektiv, uten at det er nødvendig å påpeke hvilken av de to tingene man snakker om - i hvertfall i fotografisammenheng.

Endret av ventle
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Objektiv

Utdyp gjerne på hvilken måte dette innlegget bidro til å besvare det spørsmålet som ble stilt.

Selv syns jeg det er betydelig mer slitsomt hver gang noen må påpeke at det er mer korrekt å benevne bøtta foran kamerahuset som ett "objektiv" enn en "linse", enn at noen bruker det sistnevnte ordet. Spesielt når den som påpeker det ikke har noe annet å bidra med enn kverulering. Det er ikke rom for misforståelser, alle skjønner at man snakker om hele det optiske systemet som utgjør ett objektiv, og ikke en enkelt linse, og man oppnår ikke noe annet enn å avspore diskusjonen med totalt irrelevant støy.

På engelsk klarer man helt fint å bruke ett og samme ord for både linse og objektiv, uten at det er nødvendig å påpeke hvilken av de to tingene man snakker om - i hvertfall i fotografisammenheng.

Og jeg som trudde det var et objektivt svar Wiciwato ga, så feil jeg kan ta :)

Lenke til kommentar

Nå kom jeg heldigvis ikke så langt da.. :p Men jeg tror ikke at det er så farlig, tanken har jo overtrykk slik at man får jo ikke fuktighet eller olje inn i den, det samme med støv/sand/skitt. Men skulle jo noe sitte fast i der lufta kommer ut så kan jo dette være uheldig. :)

Jeg har en blåsebelg lagd for for formålet, men den klarer ikke å fjerne støvet på bildebrikken, uansett hvor mye jeg blåser på den og holder kameraet oppned. Og hver gang jeg bytter objektiv så holder jeg kameraet oppned, og blåser rundt objektivet før jeg bytter, men likevel har jeg klart å få støv på bildebrikken.. :p

Problemet med og bruke er vanlig kompressor er at inngående luft blir for dårlig filtrert og du får relativt store partikler som følger med utgående luft, hvis man skal bruke en kompressor må den har en medisinsk filtrering "18ppm" for og unngå skader. En annen ting er også at en konsentrert luftstråle kan forårsake kondensering grunnet rask nedkjøling.

Det beste er og skaffe seg et våt-rense sett først som sist.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...