Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Har lekt litt videre med nøkkelord, og funnet ut at det kan brukes til noe. Det går faktisk an å finne igjen bilder med bestemte nøkkelord ved hjelp av Search. Er ikke like elegant som jeg er vant med fra LR, men det duger hvis man ikke er bortskjemt.

 

Så jeg oppfordrer deg til å gi funksjonen en sjanse til hvis du er interesert.

Jeg får sette meg ned å prøve litt mer skjønner jeg.

 

Så du satser på dette programmet som gratisvarianten da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser sånn ut ja. Det er ikke verdens krafitgste program, men det duger stort sett.

 

Den viktigste grunnen til at jeg trolig faller ned på dette, er at det er mulighet til å gå videre for de som ønsker det. Da kan folk bruke 45$ eller 70$ for å få det lille ekstra i form av ekstra verktøy, og/eller råstøtte i proversjonen, uten å behøve å lære seg et nytt program helt fra bunnen.

 

GIMP har det meste man kan ønske seg på bildebehandlingssida, men det mangler katalogiseringsverktøy (og råstøtte). Selvfølgelig mulig å få det og, men da må folk forholde seg til flere verktøy med ulike grensesnitt. Det er kanskje litt mye å forvente fra nybegynnere.

 

Jeg jobber bla med hagelagsfolk, som bare vil ta bilder av hagen sin. I utgangspunktet er de lite opptatt av fotografering.

Lenke til kommentar

Har folket fått med seg nye Think Tank Retrospective 5 ?

Nei. Høres spennende ut. Edit: Sjekket den nå - ligner en del på en Tamrac bag jeg allerede har.

 

Må være perfekt for mFT og Leica folket m.m.

Men da er den så liten at du ikke kan overnatte i den da :(

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Har folket fått med seg nye Think Tank Retrospective 5 ?

Nei. Høres spennende ut. Edit: Sjekket den nå - ligner en del på en Tamrac bag jeg allerede har.

 

Må være perfekt for mFT og Leica folket m.m.

Men da er den så liten at du ikke kan overnatte i den da :(

 

øøø nå tror jeg du kanskje har forvekslet camerabag med sleepingbag ? Sånn feil kan fort skje, men regnet med at en sånn dukket før eller siden

Lenke til kommentar

øøø nå tror jeg du kanskje har forvekslet camerabag med sleepingbag ? Sånn feil kan fort skje, men regnet med at en sånn dukket før eller siden

Jeg sikter til R30, som er nesten så svær at man kan bo i den :p

 

Må vel ærlig innrømme at etter å ha slepet på nytt hus med 3 f.2.8 objektiver for noen timer siden, så er fortsatt en Retrospective 5 med Panasonic GH2 mye mer fristende å ta med ut.

 

Sjekka R30 n og den har faktisk bruk og gårdsnummer !

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Er det mulig å sette noen grense på hvor mye av ut linja Lightroom bruker? Er litt dårlig internett her, så alt blir helt sirup når jeg laster opp bilder, og det er jo ikke noe som haster. Hadde vært kjekt å skru ned hastigheten så det var mulig å bruke nettet til andre ting samtidig.

Lenke til kommentar

Er det mulig å sette noen grense på hvor mye av ut linja Lightroom bruker? Er litt dårlig internett her, så alt blir helt sirup når jeg laster opp bilder, og det er jo ikke noe som haster. Hadde vært kjekt å skru ned hastigheten så det var mulig å bruke nettet til andre ting samtidig.

Har ikke sett noen slik funksjon i LR, men har tidligere benyttet netlimiter til å begrense båndbredden til forskjellige programmer. Ser at dette nå er en løsning som koster penger, men det finnes sikkert gratisprogrammer som gjør det samme hvis du gidder å google litt eller starte en tråd på hardwaredelen av forumet.

 

edit- fixed url

Endret av Johnny™
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer lukkeren i et iPhone-kamera (eller annet mobilkamera)?

 

Jeg ser på exif-informasjonen om bilder tatt med iPhone, så er lukkertidene ganske tilfeldige tall, som spenner veldig stort. For eksempel tok jeg et bilde rett inn i en lyspære, og utifra exif står det 4mm, f/2.8, ISO 100 og 1/30165s.

Lenke til kommentar

For de som lurer på generelt om en bærbar PC vil være et godt verktøy til fargestyring av bilder bør nok tro om igjen. De aller fleste bærbare kjører med TN-paneler med begredelig innsynsvinkel og fargerom, og Macbook Pro (15") er intet unntak. Heldigvis finnes det noen hederlige unntak i Sony Vaio og IBM/Lenovo-proffmaskiner. Veldig synd i grunn da det er svært mange som sitter med laptop for tiden. Her er en fargeromstest jeg gjorde på min MBP i dag.

 

 

 

Målet med sRGB som ble opprettet i 1996 var å få en felles standard for skjermer, printere og nettbruk. Kjedelig når ikke skjermen engang oppfyller "standardkravene". :p

Lenke til kommentar

Har akkurat hentet og testet mitt nye Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55–200 mm f/4–5,6G IF-ED. Herlig! Må endre signaturen min nå.

 

Noen som vet om det er noen forskjell på kitobjektivet (18-55mm) og dette bortsett fra at det er bedre zoom på dette? Dette lurer jeg på, fordi hvis det ene er bedre optisk, er det best å bruke det i en situasjon hvor jeg kan bruke begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...