olegunnaro Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Hvorfor USB-disker til backup? Greiere å bare daisychaine alle diskene i hop via firewire? Lenke til kommentar
ET! Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Tenkte pris. Er litt grønn på dette egentlig. Så driver å setter meg inn i dette nå. Kom på at et expresscard til esata kanskje hadde vært en god løsning for arbeidsdisken? Vet dog ikke hvilken type som jeg trenger til en Macbook pro (unibody late 2008). EDIT: Er det mulig å ha en disk koblet på esata og så daisychaine seg videre fra den med firewire 800? Endret 8. april 2011 av ET! Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Vurderer en 2x konverter.. har hørt at Nikon har en ny ute på markedet.. Er det noen som har gode innspill for og mot en konverter? Sitter litt i tenkeboksen, og trenger litt råd for og i mot.. Det finnes en tråd som diskuterer denne problematikken. De som har blitt konklusjonen er at på et godt kamera (som D700 vitterlig er) blir resultatet bedre av å croppe til ønsket størrelse. Om du trenger størrelsen fordi du skal tapensere veggen med bilde ditt, må du vurdere TC. Når du har den fantastiske 70-200 VRII og D700, så går det helt fint å bruke en 2x konverter. Problematikken med kraftige konvertere kommer først på dårligere og mindre lyssterk optikk med entry-level hus. Dette fordi billige hus ikke gir AF ved f/8 eller mindre. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Okei, da har jeg lest meg opp. Tipper det blir Western Digital My Book Studio Edition II 2 TB Ser ut som det som gir mest bang for the bucks. eSata dropper jeg siden det tydligvis ikke gir noe økt ytelse med 7200rpm disker samt ikke kan daisychaines. EDIT: Siden jeg har studentøkonomi så blir det nok en disk til å begynne med. Vil jeg merke stor tap av ytelse ved videoredigering i Raid 1? Endret 8. april 2011 av ET! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Nå står ikke værda til påske. Tim tester ut GIMP. Folk etterspør bildebehandling i kursene mine, og jeg tenker at det kan være greit å vise noe som er gratis. Det meste av gratisprogram virker å være for begrensa til å kunne brukes til noe virkelig nyttig. Så derfor prøver jeg nå å lære meg å gimpe litt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Takk ok :-) Den sida har jeg drevet å lett etter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Nå står ikke værda til påske. Det var bare en uke igjen, uansett .... Tim tester ut GIMP. Dæven døtte. Folk etterspør bildebehandling i kursene mine, og jeg tenker at det kan være greit å vise noe som er gratis. Det meste av gratisprogram virker å være for begrensa til å kunne brukes til noe virkelig nyttig. Så derfor prøver jeg nå å lære meg å gimpe litt. Gimp er et fornuftig valg - jeg har, som de fleste, funnet ut at Picasa er for begrenset. Paint.net er ikke så gal, men GIMP har mer features. Se også på gratisutgaven av Zoner Photo Studio 12 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Kompis på universitetet har dårlige erfaringer med MyBook - men desto bedre med Passport - høy feilrate på MyBook. Fordel med Passport er også at den fungerer uten separat strømforsyning. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Takk ok :-) Den sida har jeg drevet å lett etter. Noen flere lenker (særlig den første): http://gimps.de/en/tutorials/gimp/picture-photo-image/index.htm http://gimpguru.org/tutorials/ http://www.gimp.org/tutorials/ http://gimp-savvy.com/BOOK/ http://www.amazon.co.uk/GIMP-2-6-Photographers-Editing-Software/dp/1933952490/ref=ntt_at_ep_dpi_1 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Ikke at jeg har testa det, men dersom man vil ha Gimp til å likne mer på Photoshop, så er det noe som heter GimpShop også. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Kompis på universitetet har dårlige erfaringer med MyBook - men desto bedre med Passport - høy feilrate på MyBook. Fordel med Passport er også at den fungerer uten separat strømforsyning. Hvilken MyBook? Forrige gen. (LX) var det et par klager på (komplett.no anmeldelser). Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Hva er GimpShop? Et Photoshop lignende Gimp-skin? Ellers: Hva er det som Zoner Photo har, som ikke Gimp har? FastStone virker heller ikke så dumt. Men jeg forstår ikke hvorfor de har utelatt mulighet til nøkkelord, når de ellers har lagt så godt til rette for bildeorganisering. Endret 8. april 2011 av fototim Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Hva er GimpShop? Et Photoshop lignende Gimp-skin? Ja, noe sånt. Men har som sagt aldri testet det selv, så jeg vet ikke hvor lett man evt kommer inn i det dersom man er kjent med PS fra før. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Høres litt interesant ut, om det funker. Det vil gjøre overgangen til PS enklere for dem som etterhvert ønsker det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Det stemmer at PhotoGimp skal gjøre GIMP mest mulig lik PS. Men jeg er usikker på om den er like oppdatert som ren GIMP er. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Kompis på universitetet har dårlige erfaringer med MyBook - men desto bedre med Passport - høy feilrate på MyBook. Fordel med Passport er også at den fungerer uten separat strømforsyning. Har bare gode. Alt av mine bilder ligger på Mybook disker. Tåler reising og diverse fall til bakken. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Et bilde på trykk i lokalavisa. Redaktrøen ringte noen timer etterpå og ga meg mer jobber. Booket inn på mye jobber fremover. I tilegg fikk jeg en mail i fra kommunen om å ta noe bilder for de. Fikk også spørsmål om å ha en jobb for kommunen under en "sommeruke for ungdomm". Antar jeg da kanksje skal være en slags "lærer" og lære bort noe kunnskap. Ikke vet jeg, men dette skal jeg i møte om på mandag for å høre mer om. Dette som begynte som en liten liten hobby ting et lite kamera for 10 mnd siden. Nå 2 kamerahus og 3 objektiver senere raser det inn med oppdrag Tida går fort når man har det gøy. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 som en liten liten hobby ting et lite kamera for 10 mnd siden. Nå 2 kamerahus og 3 objektiver senere raser det inn med oppdrag Tida går fort når man har det gøy. Gratis, nå må du bare ikke reise og kjøpe deg en ny mercedes Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Turist i egen by Oslo 10 april ! I morgen kan man få ett pass med gratis adgang til museer, kollektivtilbudet innen sone 4 for de som klarer å finne ut hvor det er... http://www.visitoslo.com/no/paa-soendag-kan-du-vaere-turist-i-egen-by.49108.418056r1a9.tln.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå