Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

F*a*n i H*l*et* :realmad: :realmad: :realmad: :realmad: :realmad::wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Jeg må nok formatere pcen, og jeg var akkurat på vei til å ta sikkerhetskopi.... :realmad: :realmad: :realmad: :realmad: :realmad: Pcen er helt ubrukelig nå, skal aldri aldri mer prøve noe panorma :nei: :nei: :nei: :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun 25 gram forskjell i vekt på 17-55 og 24-105, så hvis vekten din ditt nåværende objektiv ikke er et problem, tviler jeg på at det kommer til å være et problem med 24-105mm. Det er litt verre med 24-70 f/2.8 som veier 300 gram mer, altså nesten et kilo.

Lenke til kommentar

Problemet er vell det at man ikke får gjort noen ting når man har slått den på. Den fungerer sånn ok i ca 2 min. Men når jeg skal prøve å komme meg inn i mappestrukturen på pcen. Da skjærer det seg skikkelig.

Pcen fryser og ingen ting skjer.

Men har nå startet i sikkermodus, og nå har jeg komme meg inn i mappestrukturen. Men får ikke slettet den mappen fra i får.

Lenke til kommentar

24-105 kan ha zoom creep når du har på solblenderen - den er festet ytterst på objektivet.

Gjelder dette en særlig andel av alle 24-105? Min er snart 2 år gammel og har ikke zoom creep, selv med solblenderen på.

Den har litt mer vignettering og distorsjon enn 24-70L og er (åpenbart) litt mindre lyssterk, men har IS og større rekkevidde. Er ca. like skarp.

Forskjellen på vignettering og distorsjon vil jeg tro er minimal når det er snakk om crop-hus. Har ikke prøvd 24-105, men ser at i tester av begge glassene står det at vignettering og distorsjon knapt er målbart med crop.

Lenke til kommentar

Kjør "sfc /scannow" fra kommandolinjen - det er en kommando som ofte gjenoppretter herpa systemfiler.

Men - kjør som sagt memtest86+ - du laster ned et ISO-image du brenner til CD og booter på - så ser du om det er minnekrøll. Testen tar en time eller så.

Lenke til kommentar

Har nå i allefall fått startet opp et søk med AVG. Sikkert ikke beste programmet, men i allefall fått i gang det.

Skal så ta "sfc /scannow" fra kommandolinjen videre har jeg nå en cd med memtest86.

Ellers så skal jeg nok få redda det jeg har av de siste bildene på pcen som enda ikke kom seg over i backup. Det er snakk om Norge-Danmark en kort tur ut i skogen og aprilfest bildene.

Bilder som jeg gjærne vil ha, som jeg SKAL klarte å få ordna.

Noe kjedelig dette skjedde nå da jeg har første jobben for lokalavisa i morgen, skal dekke første runde i NM kvalik fotball for herrer. Så må vell finne meg en midlertidig løsning på hvordan gå igjenom å redigere frem noen bilder. :hmm:

Ellers så har jeg bestilt å venter på disse to : http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/Ekstern-USB/Firewire/e-Sata/Western-Digital/Western-Digital-Elements-2-TB-USB-Sort-7200RPM,-16MB-cache,-USB-20-41676.aspx

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/Ekstern-USB/Firewire/e-Sata/Western-Digital/Western-Digital-My-Book-2-2TB-USB-HDD-USB20-FireWire-400-800-38699.aspx

Gleder meg til de kommer, så blir det ny disk å jobbe mot. Og dobbel backup med en disk i safen til familie 40min unna med bil langt utppå landsbyga.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

k-h-s: Kjør memtest86+ du. Har du minnefeil, så kan du herje og ordne så mye du bare orker uten at du faktisk løser problemene.

Skal kjøre det også, men først skal jeg nå bare ta redde en mappe til. Så er alt reddet. Det er i allefall det viktigste i første omgang. Så skal jeg prøve å finne ut av hva som har vært veil, før jeg starter å bruke igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

@k-h-s

Kikket litt på SmugMug'en din.. du burde kanskje skaffe deg en annen epost adresse hvis du ønsker deg flere oppdrag.. ;) Epost adresser med; blabla94 eller blabla_97 gir jo ikke akkurat et profesjonelt inntrykk på folk.. :) det gir umiddelbart et inntrykk av en fjortis.. :)

Lenke til kommentar

@k-h-s

Kikket litt på SmugMug'en din.. du burde kanskje skaffe deg en annen epost adresse hvis du ønsker deg flere oppdrag.. ;) Epost adresser med; blabla94 eller blabla_97 gir jo ikke akkurat et profesjonelt inntrykk på folk.. :) det gir umiddelbart et inntrykk av en fjortis.. :)

Vet det, så jeg skal ordne en annen mail. Må bare ordene opp i hardisk og pc først, før jeg gjør noe annet.

Driver foresten med memtest86 nå. Har holdt på i 5 min. Hvor skal jeg lese av eventuelle feil? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Driver foresten med memtest86 nå. Har holdt på i 5 min. Hvor skal jeg lese av eventuelle feil? :dontgetit:

Om jeg ikke husker feil vil det komme opp på skjermen mens programmet kjører, også vil du få et sammendrag når du avslutter det. :)

Lenke til kommentar

Den looper når den er ferdig, men det står hvor mange ganger den har kjørt "hele greia". Og det tar tiiid.

Det står alltid i rødt på skjermen hvor mange feil den har funnet, hvis den finner noen - da jeg hadde defekt minne fant den det midtveis i siste test av mange.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
..og jeg var akkurat på vei til å ta sikkerhetskopi..

Og der er OSX helt fantastisk.. backup hver hele time om man vil. Så kan man klone maskina si over på en annen ny maskin, eller hente tilbake det du vil i fra sikkerhetskopien til den nye maskina, eller etter at du har formatert den gamle.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Den looper når den er ferdig, men det står hvor mange ganger den har kjørt "hele greia". Og det tar tiiid.

Det står alltid i rødt på skjermen hvor mange feil den har funnet, hvis den finner noen - da jeg hadde defekt minne fant den det midtveis i siste test av mange.

Har brukt 45 min å den er akkurat ferdig med en runde slik jeg skjønner. ingen feil enda

Lenke til kommentar

Dersom det kommer opp røde tekstlinjer i nedre halvdel, er det noe galt. En eneste feilmelding her er nok. Dersom du har kjørt 2 pass, og ingen feil meldes, så er det ikke noe galt. Mange vil si at det holder med 1 pass, men kjør 2 for da får maskinen kjørt seg litt varm i tillegg, noe som også kan gi utslag dersom varme det er et underliggende problem.

Tiden det tar, avhenger av hvor mye og kjapt minne du har. Regn med at det fort går en time eller to med 2 pass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...