Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Antar du har sett Steadicam Merlin? Den er jo et godt utgangspunkt. Her har du manualen. Se side 9 for en god oversikt over komponentene. Det finnes også seler til den som ekstrautstyr. Hvis du ikke skal lage noe virkelig brukervennlig som jeg satser på da, men funksjonen blir jo noe dårligere.

Ja har sett på den :)

Blir noe i nærheten men vil lage en justerbar skinne der kameraet er montert så man kan bruke forskjellige objektiver uten og behøve og justere vektene i underkant, og håndtaket vil jeg ha mulighet til å vri rundt 360 grader "oppover,nedover og sideveis" så jeg kan holde kameraet nærmere bakken, tror jeg vil bruke et kardangledd istedenfor et kuleoppheng til håndtaket for å unngå ufrivillig sideveis rotasjon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare instalere et CMS på serveren alá Wordpress eller Joomla?

Sistnevnte er opensource og mange lager templates som ikke ser så "bloggaktige" ut.

Sikkert mange måter å gjøre det her på. Men dette er den måten jeg kan fra før. Det her er ikke viktig nok til å legge mye tid i, det er bare et sted hvor folk finner oss.
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare instalere et CMS på serveren alá Wordpress eller Joomla?

Sistnevnte er opensource og mange lager templates som ikke ser så "bloggaktige" ut.

Sikkert mange måter å gjøre det her på. Men dette er den måten jeg kan fra før. Det her er ikke viktig nok til å legge mye tid i, det er bare et sted hvor folk finner oss.

Jeg vil faktisk anbefale dere å se på Wordpress - da kan dere flytte bloggen dit også. Fotoklubben jeg er medlem av bruker en gammel versjon av joomla. Et veldig interessant verktøy som er rimelig greit å sette seg inn i. Jeg selv bruker Wordpress da det holder for meg.

Lenke til kommentar

Takk Tom. Vi kommer med tid og stunder trolig til å vurdere å lage ei mer skikkelig hjemmeside. Akkurat nå var problemstillinga å få noe opp så raskt som mulig, med minst mulig innsats. Da er sikkert forslaget ditt verdt ¨vurderere. Så det er notert.

Den tidligere lederen vår var hjemmesideansvarlig. Når hun slutta, la hun ned hele sida. En del av grunnen var at hun hadde brukt et system hvor hun var avhengig av betalprogramvare for å vedlikehlde sida. I tillegg ville hun beskytte sitt åndsverk.

Tilbake til Wordpress. Har det brukbare gallerifunskjoner?

Lenke til kommentar

Takk Tom. Vi kommer med tid og stunder trolig til å vurdere å lage ei mer skikkelig hjemmeside. Akkurat nå var problemstillinga å få noe opp så raskt som mulig, med minst mulig innsats. Da er sikkert forslaget ditt verdt ¨vurderere. Så det er notert.

Jeg holder på å opparbeide meg litt kompetanse der, så jeg kan alltids bidra med det lille jeg kan.

Den tidligere lederen vår var hjemmesideansvarlig. Når hun slutta, la hun ned hele sida. En del av grunnen var at hun hadde brukt et system hvor hun var avhengig av betalprogramvare for å vedlikehlde sida. I tillegg ville hun beskytte sitt åndsverk.

Bummer. Førstnevnte er en uting (avhengighet av betalprogramvare), sistnevnte er jeg litt mer usikker på. Strengt tatt burde fotoklubben hatt en avtale som gitt dere bruks- og endringsrett selv om hun slutter. Men på grunn av #1, så ser jeg at det kan være greit å droppe hele greia.

Tilbake til Wordpress. Har det brukbare gallerifunskjoner?

Veldig primitivt ut av esken - hvis du ser på min side og postene "Søndagstur med Akam" og "VM stemning i Oslo", så er det som er mulighetene rett ut av boksen. Jeg vet at mange kombinerer Wordpress med Gallery2 eller Coppermine - to veldig kraftige web-gallerier. Joomla er vel noe bedre, men vi bruker allikevel en egen galleri plugin til Joomla. Dvs. Vi bruker egentlig to. En for bildeshowet på førstesiden, og en for det egentlige galleriet.

Lenke til kommentar

Bummer.

Jepp. Jeg mener litt om det der ja. Men av hensyn til husfreden i klubben, prøver jeg å holde de meiningene for meg selv.

Ellers hører det du forteller om Wordpress interesant ut.

Også for "egen" hjemmeside for mitt siste prosjekt Z-fotostudio, et samarbeid mellom meg og to andre fotografer. Det er et prosjekt som ligger i grenseland mellom felles lekerom, og mer profesjonell virksomhet.

Så dette må jeg kikke nærmere på når jeg etterhvert får tid. Da kan det godt hende jeg kommer til å spørre og grave litt mer.

Nå går det i ny runde med kurs. Akkurat nå sitter jeg å lager kurskompendie.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Well, this looks awesome!

http://www.re35.net/index.html

Lukter aprilsspøk lang vei

Tilbøyelig til å tro på deg.

Nå har det vært planer om å lage noe lignende før; men da med sensor på hard plate. Men det er vel først nå teknologien faktisk er god nok til å lage en slik sak, og da med en fleksibel sesnorflate ...

http://www.petapixel.com/2011/04/04/35mm-cartridge-that-transforms-film-cameras-into-digital/ sier jeg bare;)

er nok 1 april spøk ;)

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Det fadern fant ut og, da er det kjekt med en 20-åring i kjellern som burde flytta ut for lenge sia :p

Var faktisk ganske greit inkludert i Vista(!) på den gamle stasjonære PCn her :)

Hva tror dere om å kjøpe uoriginale batterier og batteri-grep fra Hong-Kong? Risikerer jeg å ødelegge kameraet eller er det ingen (merkbar) forskjell fra originalen?

Jeg kjøpte strømadapter, bortsett ifra at kontakta som fulgte med var feil så funket det veldig bra :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt uorig batterigrep før, gått kjempefint det og vurderer det igjen til 5d'n min bare jeg har penger til overs.

Men batterier holder jeg meg unna, rett og slett fordi jeg har dårlig erfaring med uekte batterier for noen år siden med en nokia tlf:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...