Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nautica: Kan også kort nevne at balaststeinene var kulerunde, dette førte til at hele båten svaiet fram og tilbake når tre mann løp over dekk. Kan ikke si den båten var helt stø :p

Hadde vist endel jojo'er i lasten også, så Vasa sank 15 ganger :D

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

OK, kjedelig spørsmål følger. Husker ikke om jeg har stilt det før.

Er det merkbar forskjell på Sandisk Extreme III (angivelig 30MB/s) og Extreme Pro (UHS-1, 45MB/s) for seriebildeopptak med Nikon D7000? Firgjøres bufferen merkbart fortere med de raskere kortene?

Vet ikke, men om maks spec'en er riktig (og ikke bare burst) så får du vel ca 1 bilde mer i sekundet ? Vet ikke størrelsen på RAW filer fra D7000 men antar 15Mb.

Lenke til kommentar

Er det merkbar forskjell på Sandisk Extreme III (angivelig 30MB/s) og Extreme Pro (UHS-1, 45MB/s) for seriebildeopptak med Nikon D7000? Firgjøres bufferen merkbart fortere med de raskere kortene?

Vet ikke, men om maks spec'en er riktig (og ikke bare burst) så får du vel ca 1 bilde mer i sekundet ? Vet ikke størrelsen på RAW filer fra D7000 men antar 15Mb.

FPS øker ikke med raskere minnekort ;) Men man får kanskje ett ekstra bilde før kamera må tømme bufferen på minnekortet. Og det vil nok gå litt fortere å tømme bufferen for å gjøre klar til å fotografere igjen. Hvor mye fortere det går gidder jeg ikke å spekulere i.

Lenke til kommentar

FPS øker ikke med raskere minnekort ;) Men man får kanskje ett ekstra bilde før kamera må tømme bufferen på minnekortet. Og det vil nok gå litt fortere å tømme bufferen for å gjøre klar til å fotografere igjen. Hvor mye fortere det går gidder jeg ikke å spekulere i.

Huh? Jeg sa ikke noe om FPS, den er da den samme. Jeg bare spekulerte i hvor fort det ville gå å skrive til kortet for å tømme bufferen. Bufferen til D7000 ser ut til å være ~10 bilder. Tømme den tar da (omtrentlig regnet!!) 5s med 30MB/s mot 3.3s med 45MB/s. Men det er avhengig av at det faktisk er 30MB/s som er forventet hastighet og ikke burst hastighet.

Her er faktisk noen tester:

http://www.photographybay.com/2011/01/27/sandisk-extreme-pro-uhs-i-sd-card-in-the-nikon-d7000/

http://sportsphotoguy.com/nikon-d7000-raw-burst-test/

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hei, jeg vet at Canon extendere ikke vil fungere på EF-S objektiv, men hvorfor ikke? Hvordan blir det seende ut?

Det blir seende ut med masse gaffateip surra rundt, da du ikke får montert objektivene fysisk på ekstenderen.

Og for ordens skyld er dette fordi Canons EF-S fatning ble bygget litt annerledes enn EF-fatningen fordi.. ehm, jeg vet ikke. Men det er i alle fall gjerne litt ekstra plast i fatningen eller noe sånt. :p

Lenke til kommentar

Og for ordens skyld er dette fordi Canons EF-S fatning ble bygget litt annerledes enn EF-fatningen fordi.. ehm, jeg vet ikke. Men det er i alle fall gjerne litt ekstra plast i fatningen eller noe sånt. :p

EF-S objektiver er desginet slik at bakre element kan gå lengre bak enn på EF objektiver.

Kjørte Bibble 5 pro på Asus 1000H netbook. Wow, det er et raskt program! Jobbe med RAW bilder er ingen problem lenger. Linux versjon også :love: Lisens kjøpt. :thumbs: LR kan vogge i Windows :yucky:

Welcome to the club ;)

Lenke til kommentar

Hei, jeg vet at Canon extendere ikke vil fungere på EF-S objektiv, men hvorfor ikke? Hvordan blir det seende ut?

Det blir seende ut med masse gaffateip surra rundt, da du ikke får montert objektivene fysisk på ekstenderen.

Den optiske delen i ekstenderen som skal mot objektivet stikke ca 1 cm ut, så man får ikke fysisk plassert et ef-s objektiv som er "kortere" i fatningen.

Til mitt forsvar så spurte Bolivar om hvordan det ville se ut :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

The "S" in EF-S stands for "short back focus", which means that the rear element of the lens is closer to the image sensor than on regular 35 mm SLR cameras. The proximity of the rear element to the image sensor greatly enhances the possibilities for wide angle and very wide angle lenses, enabling them to be made smaller, lighter (containing less glass), faster (larger aperture) and less expensive
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-S_lens_mount
Lenke til kommentar

Det er bare noen objektiver som er kompatible med Canons ekstendere - typisk bare teleobjektiv. Man kan forestille seg at Canon i fremtiden lager en kraftig tele til EF-S som vil være kompatibel, men dette finnes ikke i dag.

Det finnes tredjepartsleverandører som leverer ekstendere som nok er kompatible med mange EF-S-objektiv, men jeg vet ikke om de har en liste over hvilke de kan brukes med, og ekstenderne er ikke nødvendigvis like gode som Canons.

Lenke til kommentar

Kjørte Bibble 5 pro på Asus 1000H netbook. Wow, det er et raskt program! Jobbe med RAW bilder er ingen problem lenger. Linux versjon også

Installerte prøveversjon av Bibble på Linux-netbooken min her for et par dager siden, synes ikke det var særlig mye skjermareal igjen etter at jeg hadde fått på plass menyene: bildene ble jo nærmest thumbnails. Mulig jeg bør gi programmet en ny sjanse, for det å lurve med Picasa slik jeg gjør i dag er ikke helt ideelt.

(Når jeg er noenlunde stasjonær holder jeg meg til eplemaskiner og ditto programvare, greit å ha noe billigere ved reise i tvilsomme områder.)

Lenke til kommentar

Installerte prøveversjon av Bibble på Linux-netbooken min her for et par dager siden, synes ikke det var særlig mye skjermareal igjen etter at jeg hadde fått på plass menyene: bildene ble jo nærmest thumbnails. Mulig jeg bør gi programmet en ny sjanse, for det å lurve med Picasa slik jeg gjør i dag er ikke helt ideelt.

Et tips er å velge "Small icons" i oppseettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Installerte prøveversjon av Bibble på Linux-netbooken min her for et par dager siden, synes ikke det var særlig mye skjermareal igjen etter at jeg hadde fått på plass menyene: bildene ble jo nærmest thumbnails.

Fullskjerm: Alt+Enter har jeg remappet til F11

Venstre og høyre meny toggler jeg med V og H (remappet fra L og R), F7 viser ett bilde og mange thumbnail, F6 kun valgte bilde, F8 kun thumbnails. Jeg har satt thumbnails til enkel kolonne til venstre for valgt bilde. Litt aktiv bytte av visning så går det rimelig greit på min Lenovo S10-3. Ikke veldig raskt, men ok. Lurt å jobbe litt med hurtigtastoppsettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fullskjerm: Alt+Enter har jeg remappet til F11

Venstre og høyre meny toggler jeg med V og H (remappet fra L og R), F7 viser ett bilde og mange thumbnail, F6 kun valgte bilde, F8 kun thumbnails. Jeg har satt thumbnails til enkel kolonne til venstre for valgt bilde. Litt aktiv bytte av visning så går det rimelig greit på min Lenovo S10-3. Ikke veldig raskt, men ok. Lurt å jobbe litt med hurtigtastoppsettet.

Smart. Du burde egentlig poste denne i Bibble tråden også.

Det går forøvrig rykter om en 5.2.2 versjon snart.

Lenke til kommentar

Huh? Jeg sa ikke noe om FPS, den er da den samme. Jeg bare spekulerte i hvor fort det ville gå å skrive til kortet for å tømme bufferen. Bufferen til D7000 ser ut til å være ~10 bilder. Tømme den tar da (omtrentlig regnet!!) 5s med 30MB/s mot 3.3s med 45MB/s. Men det er avhengig av at det faktisk er 30MB/s som er forventet hastighet og ikke burst hastighet.

Her er faktisk noen tester:

http://www.photographybay.com/2011/01/27/sandisk-extreme-pro-uhs-i-sd-card-in-the-nikon-d7000/

http://sportsphotoguy.com/nikon-d7000-raw-burst-test/

Takk for svar alle sammen! De testene var nyttige. Prøvde å google litt, men fant dem ikke i farta. For å klargjøre litt var det jeg lurte på hvor lang tid hvert kort bruker på å tømme bufferen etter en serie. D7000 har så liten buffer at den klarer max 10 bilder (i 14-bits ukomprimert RAW, som sikkert er litt overdrap for serier i rask fart uansett), samme hva slags kort man bruker. Det som kortet, i D7000s tilfelle avgjør, er bare hvor fort man får de 10 bildene vekk fra bufferen. Dermed synes jeg det er litt viktig å ha kort som gjør kameraet klart til å skyte igjen så fort som mulig. Extreme Pro (corny navn!) ser jo faktisk merkbart bedre ut der. :)

Ingen her som tilfeldigvis har prøvd Nikon 70-300 VR til sport \ ting som beveger seg svært raskt? Får muligens lov til å prøve meg som fotograf på et motorsport event til sommeren, og frykter (eller håper...) at jeg må gå over til 70-200 2.8 VR2 istedet.

Det avhenger jo veldig av hvor mye lys du har tilgjengelig. For å fryse bevegelser i sånne sporter bør man vel bruke lukkertider rundt 1/2000 sekund, eller i alle fall minst 1/1000? Hvis det er sterkt sollys kan det det være innen rekkevidde på f/5,6 ved ASA1600. Kamerahusets egenskaper ved høy ASA er vel dermed det mest avgjørende, men du vil uansett ha mer å gå på med en f/2,8-greie, og hvis det er overskya (eller foregår innendørs) er det vel nesten håpløst å fryse bevegelser med f/5,6.

En annen faktor er at, igjen noe avhengig av kamerahus, vil 70-200 f/2,8 kunne fokusere raskere, og ikke jage hvis det er lite lys. Men hvis det går fryktelig fort er det kanskje bedre å prefokusere på et fast punkt og heller brenne av en serie når noe kommer dit, så da er det manuell fokusering som gjelder. En potensiell løsning for å unngå å måtte ha lyssterkt glass er å heller panorere, men det blir jo litt kjedelig hvis det er den eneste muligheten man har.

Men jeg har i alle fall med hell brukt 70-300 VR til mye som beveger seg. Fugler og fotballspillere og konserter (!) og alt mulig rart lar seg på sett og vis gjøre, men det kan jo bli vanskelig.

Kjørte Bibble 5 pro på Asus 1000H netbook. Wow, det er et raskt program! Jobbe med RAW bilder er ingen problem lenger. Linux versjon også :love: Lisens kjøpt. :thumbs: LR kan vogge i Windows :yucky:

Velkommen i gjengen! Jeg oppdaget nylig det samme. Burde gitt opp LR lenge før :)

Lenke til kommentar

Takk for gode Bibble-tips, skjermstørrelsen bør ikke være en stor hindring om alt dette tas i bruk. Da gjenstår det bare å skjønne bæret av hva programmet egentlig gjør og hvordan det skal brukes -- det tror jeg får vente til neste tur; neste stopp Sarajevo, mye morsom litteratur å gå gjennom om jeg skulle ha dødtid før den tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...