Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Da var alle 3500 rawfilbildene og 1 time og 45 min med film fra ferien lagt inn på pcen. Da er det bare å starte redigeringen.

 

Good luck! :thumbup: Da ser vi ikke deg på ei stund..! :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Et lite spørsmål om båter:

 

Jeg har skjønt det dithen at når en feks en lastebåt borrer seg inn i en stor bølge, og bauen forsvinner inn i bølga, og bølga ruller over dekk og treffer styrhuset.. så er årsaken til båten kommer opp igjen er fordi all vekt ligger bak (styrhus & motor). Det er altså ingenting foran utenom tomrom. Altså man får litt "vektstang prinsipp". :)

 

Men om samme bølge treffer båten bakfra.. vil den da ikke gå rett ned? Pga all vekt ligger som kjent bak? Og da får man ikke noe "vektstang prinsipp" som drar båten opp igjen?

 

Eller tenker jeg feil her nå..?

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål om båter:

 

Jeg har skjønt det dithen at når en feks en lastebåt borrer seg inn i en stor bølge, og bauen forsvinner inn i bølga, og bølga ruller over dekk og treffer styrhuset.. så er årsaken til båten kommer opp igjen er fordi all vekt ligger bak (styrhus & motor). Det er altså ingenting foran utenom tomrom. Altså man får litt "vektstang prinsipp". :)

 

Men om samme bølge treffer båten bakfra.. vil den da ikke gå rett ned? Pga all vekt ligger som kjent bak? Og da får man ikke noe "vektstang prinsipp" som drar båten opp igjen?

 

Eller tenker jeg feil her nå..?

Som Trondster sier så har en båt oppdrift. I en tankbåt eller i et lasteskip er jo ikke "all" vekten bak. Den er fordelt over hele båten, noe annet ville jo vært rart.

 

Du kan jo prøve å stå 6 stykker bak i en relativt liten robåt og se hva som skjer. Det er nok bedre å fordele dere jevnt over hele båten.

Lenke til kommentar

Først kan vi si at vi snakker om et deplasement-skrog "fortrengende skrog", dvs. et skrog som ikke bruker fart for og holde seg flytende.

 

Og normalt så er et deplasement-skrog smal i bunn/kjøl og bred ved vannlinjen "V-form", nyere skrog er mer flat under og rett i sidene "ballast avhengige", men til felles har de en kileform foran og bak det er for og penetrere vannet lettere samt for og få bedre løft ved høy sjø.

Et skrog fortrenger like mye vann som skroget veier og alt skrog som er over vannlinjen vil gi en positivt oppdrift, så jo mer av skroget som blir presset ned i bølger jo mer positiv oppdrift vil skroget få. For enkelte typer båter er ikke dette nok, eldre slepebåter som har et dypt v-bunnet skrog og mye av vekten foran midtships kan kjøre seg selv nedover i bølgene, har faktisk eid en slepebåt med design fra 40-tallet som dette hende med tre ganger, første gangen satte de faktisk motoren i bakk/revers for og få stoppet at båten var på vei nedover, de påsto at vann-nivået var til midt på styrhus-vinduene "ca 4.5 meter over vann-nivå"

 

Eldre lastebåter var såkalte midtshipsbåter og det betyr at motoren/boenheten er midtplassert, nyere lastebåter har motor/boenhet bak, for og oppveie for dette har nyere båter ballasttanker som de bruker avhengig av hvilen type og hvor tung last de frakter og om de entuelt går i bulk, man ser dette tydelig når en båt laster, da lenser de ut ballastvann etterhvert som lasten blir plassert ombord, det er også veldig viktig og laste riktig så båten ikke brekker i to.

 

Men om samme bølge treffer båten bakfra..

 

En bølge drar til seg vannet som er foran bølgen og lager en negativ strøm som vil trekke alt inn i bølgen, dette kan faktisk være farlig for halvplanede og helplanende skrog "kompromiss-båter" som kjører på sakte fart, de har ingen ekstra oppdrift bak og kan bli sugd ned hvis bølgen er stor nok.

 

Ser man på dette historisk vil man se at et vikingskip er like spiss foran og bak, etterhvert som man oppdaget dette fenomenet begynte man og lage baken bredere , colin archer ser du tydelig har en bred bak. dette er også grunnen for uttrykket "akten for tvers" dvs. en seilskute seilte alltid med sjøen på skrått bakfra og aldri med sjøen rett på akter, det man i dag kaller "og rulle med sjøen".

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...