Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Satt og venta på at dere skulle finne den. Jussdelen har hatt den saken i to dager. ;)

 

Leste denne i går! Merkelig oppførsel til Politiet kan man vel si.. At det finnes barn i bildet er jo ingen grunn til å kreve at bildene skal slettes i fra minnebrikken. Det man er vitne til her er datalagringsdirektivet i kjøtt og flesk! Du merker det godt når snuten pirker deg på skuldra, men ikke så godt når de snoker rundt i alle digitale sporene dine! ;)

Usj, ikke dra DLD inn i dette. Jeg har i all alvorlighet hørt folk snakke om DLD fordi de ble stoppet for promillekontroll. Dersom du er så engasjert, ikke dra det inn i alle sammenhenger. :p

 

Men nå er det jo også en kjennsgjerning at politiet ikke har noen mulighet til å gi deg lovlig påbud om å slette bilder, de kan ikke engang kreve å få se på bildene, og absolutt ikke forby deg å ta bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skeptisk!

Les litt mer om hva det er - det er en helt annen sensorteknologi. En 15.34Mpx sensor som fanger alle tre fargene i hver piksel, i motsetning til Bayersensorene i alle mulige andre hus, som fanger bare én farge i hver piksel.

 

Hvis erfaringer fra tidligere Foveon-sensorer også gjelder her kommer dette til å gi bildekvalitet tilsvarende ~30Mpx "vanlig" Bayer-sensor. Bildekvalitet på mellomformatnivå - i et crophus! Mange som er spente på den der.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Dersom du er så engasjert, ikke dra det inn i alle sammenhenger. :p

 

Det er min demokratiske rett til å ta det opp der jeg føler. :) Synes at artikkelen til aftenbladet illustrerer godt DLD in real life. Det er slik det vil føles på kroppen. Og jeg påstår at folk blir ikke engasjerte i dette pga man har et upersonlig forhold til sine digitale spor.

 

Men nå er det jo også en kjennsgjerning at politiet ikke har noen mulighet til å gi deg lovlig påbud om å slette bilder, de kan ikke engang kreve å få se på bildene, og absolutt ikke forby deg å ta bilder.

 

Mulig det Simon.. men her så krevde Politiet at han slettet bildene! ;)

Lenke til kommentar

Da blir Manfrotto 244 Magic Arm med quick release kamerafeste samt noen super clamps bestilt i kveld sannsynligvis.

Nå mangler jeg bare et aluminiumsrør så blir dette her bra tror jeg.

 

Får vel også forske med noen kraftige sugekopper etterhvert. Må bare se om de lager merker i lakken etter seg først.

Lenke til kommentar
Dersom du er så engasjert, ikke dra det inn i alle sammenhenger. :p

 

Det er min demokratiske rett til å ta det opp der jeg føler. :) Synes at artikkelen til aftenbladet illustrerer godt DLD in real life.

Jadda, det er din demokratiske rett, det er din ytringsfrihet osv. Men hvis du er imot DLD så gjør du deg selv, og andre som er imot DLD, en stor tjeneste ved å skille snørr og barter. Ellers blir du et nyttig troll for de som er for DLD i stedet.

Lenke til kommentar

Leste denne i går! Merkelig oppførsel til Politiet kan man vel si.. At det finnes barn i bildet er jo ingen grunn til å kreve at bildene skal slettes i fra minnebrikken. Det man er vitne til her er datalagringsdirektivet i kjøtt og flesk! Du merker det godt når snuten pirker deg på skuldra, men ikke så godt når de snoker rundt i alle digitale sporene dine! ;)

 

Hva har dette med DLD å gjøre?

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd å selge CD-plater (altså med musikk)? Noe å tjene på gammel musikk man ikke lengre er interessert i? :D

 

Ikke sikkert folk vet hva en musikk-cd er lengre.

 

Tviler på et det er noe å tjene på det. Mest sannsynlig er at du vil angre senere på at du solgte :)

 

Vet ikke om det fins sjapper ala Gamestop som tar brukt musikk.

Lenke til kommentar

Synstest på nett.. Ser ut til at den er skikkelig gjennomført også.. :)

 

I følge denne bør jeg altså bytte kameraøye da jeg er venstredominant.

? (ganske mye, sirkelen flytta seg helt bort til venstre)

 

EDIT: Noen som vet grunnen til at Sigma valgte å skyte seg i foten ved å lage egen fatning og ikke fikk i gang en avtale ala Fujifilm-Nikon? (s1,s2,s3)

Endret av ET!
Lenke til kommentar

Det er min demokratiske rett til å ta det opp der jeg føler. :) Synes at artikkelen til aftenbladet illustrerer godt DLD in real life. Det er slik det vil føles på kroppen. Og jeg påstår at folk blir ikke engasjerte i dette pga man har et upersonlig forhold til sine digitale spor.

Det er ingen som vil frata deg din demokratiske rett til å mene dette (hadde du vært rasist hadde du stilt litt svakere juridisk, som et lite apropos), jeg snakker om klokheten i det. Det hender jeg finner rimelig sterke paralleller i politiske saker, men det holder ikke at parallellen virker sterk der og da, den må også ha en retorisk verdi om målet er å overbevise noen. Når man drar koblinger mellom dette og DLD blir resultatet at Ola Dunk rett og slett driter i det man sier, fordi det høres for sært ut.

 

En person som forsøkte å overtale meg om DLD (det er forøvrig ikke nødvendig, men det kan vi hoppe over nå) dro sammenligninger til holocaust. Jeg er ganske vant med sære sammenligninger, og reagerer ikke så mye på det selv, men mannen i gata ville bare ristet på hodet og gått videre.

 

Det er en låt av the Beatles, Revolution, som oppsummerer dette ganske greit.

 

"But if you go carryin' pictures of Chairman Mao; You ain't gonna make it with anyone anyhow;"

 

Nå mente ikke Lennon dette bokstavelig, at det kun gjelder for bilder av formann Mao Tse Dung. Poenget er at det så godt som aldri fungerer å formidle budskap som virker utrolige for vanlige folk, da hører de ikke etter.

 

Ikke se det jeg sier som en trussel mot ytringsfriheten din, ta det som et råd. Jeg er ikke så flink til å spille fotball, men jeg er rimelig habil på kommunikasjon.

 

Mulig det Simon.. men her så krevde Politiet at han slettet bildene! ;)

Ja. Og så? En politimann kan faktisk ikke kjenne norsk lov ut og inn. For eksempel vet jeg spesifikt at en politikvinne i hjemkommunen min ikke vet hvilke regler som gjelder for kjøring av vannscooter. Det er helt naturlig.

 

Det gjør det ikke rett eller bra at han krever dette, men det betyr at du har loven på din side og kan nekte å etterkomme et ulovlig pålegg fra politiet. At det finnes drittsekker i politiet endrer ikke på det, og det er jo også en kjennsgjerning at vi HAR bildet som skulle slettes. Altså ble ikke bildet slettet.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...