C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Kjapp serie spørsmål til folk som har erfaring med å fotografere semi-voldelige demonstrasjoner, eller eventuelt har god peiling på spissfindig juss i praksis: hvis en demonstrasjon eskalerer og blir aggressiv, eller politiet har mistanke om at det vil kunne skje, gjelder da de samme reglene for fotografer og øvrig presse som for demonstrantene? Dvs: hvis demonstrasjonen blir boksa inn og alle skal kroppsvisiteres, kan jeg da bare spasere vekk hvis jeg ikke egentlig deltar, men bare skal ta bilder? Hvis de finner en Leatherman i kamerabaggen min (pleier å være en der), antar de da at jeg har tenkt å stikke ned folk med den? (Teoretisk spørsmål, hadde for sikkerhets skyld ikke tatt den med uansett) Eller hva med gassmasker? Det er naturligvis forbudt for demonstrantene, men kan pressefolk ha dem med for å spankulere uanfektet rundt i tåregassen? (Hvis det da er noe poeng i det) Gidder de å sjekke om man har pressekort eller slikt, eller holder det å ha en haug kameraer og en refleksvest det står "PRESSE" på? Ingen egen erfaring, men baserer på det jeg er fortalt av andre. Det er ikke noe egentlig unntak, noe en fotograf fra Klassekampen fikk oppleve under en demo for noen år siden. Men i praksis vet politiet at det er lite lurt å arrestere pressefolk. Angående gassmaske er det en kjennsgjerning at Aftenposten etter Gazademonstrasjonene gikk til innkjøp av fem-seks gassmasker. Så jeg antar det vil regnes som ok. De kan nok komme til å sjekke om du har pressekort. Men jeg tror, merk tror, at du skal kunne være trygg. Har du pressekort? Tar du bilder for noen? I så fall bør det holde. Lurer litt fordi jeg vurderer å stikke inn på en Blitz-demo som skal finne sted i Oslo snart. Har vel allerede vært et par de siste ukene hvor det har gått litt røfft for seg. Virker som det er det som er planen, i alle fall etter den interne flyeren jeg fikk tak i å dømme. På fredelige demonstrasjoner pleier jo stort sett politiet å være veldig greie, men jeg kan se for meg at det foregår annerledes når det er et mer hissig opplegg. Mjo, det er alltids det. Hadde foredrag med en fotograf som har blitt bitt fem-seks ganger av politihunder og har fått en del kølleslag etter seg. Men dette var mest før i tiden, 90-tallet og så videre. Nå til dags bruker jo politiet mindre og mindre køller, og foretrekker å være skånsomme (ikke uten grunn, det fungerer). Takk for svar! Det samsvarer ganske godt med resonnementene mine. Men jeg tror, merk tror, at du skal kunne være trygg. Har du pressekort? Tar du bilder for noen? I så fall bør det holde. Det er på en måte det som er det springende punktet. Har ikke pressekort, siden jeg ikke har holdt på lenge nok med dette her til å kvalifisere. Har heller ikke så mye kontakter at jeg har forhåpninger om å ordne avtale på forhånd om å ta bilder for noen, men det hender at noen aviser kjøper ting i etterkant når jeg sender til dem. Men det gir meg jo ikke akkurat så mye å referere til når jeg er ute og skyter Sikkert like greit å la det ligge. Er jo ikke ferdig på vgs enda, og merker at det blir litt håpløst å ha såpass mange ganske krevende jern i ilden samtidig. Går sikkert generelt bedre når (hvis) jeg kommer meg inn på fotojournalistikk på HiO til høsten. Endret 21. mars 2011 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Noen som har gode tips til navn på fotoblogg? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Da er det bare å rusle over og nyte bildene før dere stemmer på de beste. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Takk for svar! Det samsvarer ganske godt med resonnementene mine. Men jeg tror, merk tror, at du skal kunne være trygg. Har du pressekort? Tar du bilder for noen? I så fall bør det holde. Det er på en måte det som er det springende punktet. Har ikke pressekort, siden jeg ikke har holdt på lenge nok med dette her til å kvalifisere. Har heller ikke så mye kontakter at jeg har forhåpninger om å ordne avtale på forhånd om å ta bilder for noen, men det hender at noen aviser kjøper ting i etterkant når jeg sender til dem. Men det gir meg jo ikke akkurat så mye å referere til når jeg er ute og skyter Sikkert like greit å la det ligge. Er jo ikke ferdig på vgs enda, og merker at det blir litt håpløst å ha såpass mange ganske krevende jern i ilden samtidig. Går sikkert generelt bedre når (hvis) jeg kommer meg inn på fotojournalistikk på HiO til høsten. Jeg har ikke pressekort selv heller. Men om du poengterer at du er frilanser uten tilknytning kan de ikke kreve at du skal være medlem av NJ, selv om pressekort naturlig nok vil gjøre det lettere. Har du visittkort? Det kan kanskje være en god ide. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 "Anfalls innfall"? Ikke dumt Men kunne tenke meg noe mer "jobbvennlig" som ikke nødvendigvis knytter den til på meg her forumet Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Sikkert like greit å la det ligge. Er jo ikke ferdig på vgs enda, og merker at det blir litt håpløst å ha såpass mange ganske krevende jern i ilden samtidig. Går sikkert generelt bedre når (hvis) jeg kommer meg inn på fotojournalistikk på HiO til høsten. Du har ikke vurdert fotojournalistikk på folkehøgskole? Går nemlig det selv i år - og er iallefall relativt fornøyd. Bortsett fra at jeg virkelig ikke er glad i å bo på internat med masse mennesker rundt meg hele døgnet* litt for langt ute på landsbygda, har året hittil vært fantastisk. Lært en hel del, møtt venner for livet og stortsett storkosa meg. Linja er veldig yrkesretta, og vi selger faktisk en hel del saker til diverse blader og aviser. Får også to studieturer - i høst var vi i Gøteborg, og om under to uker drar vi til India. Jeg brukte praksisukene mine på Cuba - mens de aller fleste andre var i diverse aviser og jobba. Ha det iallefall i bakhodet om du ikke kommer inn på HiO. *) ikke missforstå meg, er ikke sånn at jeg ikke liker å være i lag med andre - men fellesansvar for ting som rydding og obligatorisk sosialisering er ikke noe for meg. Edit: Ble kanskje et noe negativt lada innlegg - jeg planlegger jo å gå Media 2 på samme skole. Er dog stortsett bare reising, undervisning i Oslo og praksis though. Noen uker til i Moelv klarer jeg lett. Endret 21. mars 2011 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 ps.no : Kit - 7D mark II med EF-S 15-85. Riiight. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Er det mange her som bruker DropBox? Hvilken erfaringer har dere og er det noen som har betalversjonen? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Sikkert like greit å la det ligge. Er jo ikke ferdig på vgs enda, og merker at det blir litt håpløst å ha såpass mange ganske krevende jern i ilden samtidig. Går sikkert generelt bedre når (hvis) jeg kommer meg inn på fotojournalistikk på HiO til høsten. Du har ikke vurdert fotojournalistikk på folkehøgskole? Går nemlig det selv i år - og er iallefall relativt fornøyd. Bortsett fra at jeg virkelig ikke er glad i å bo på internat med masse mennesker rundt meg hele døgnet* litt for langt ute på landsbygda, har året hittil vært fantastisk. Lært en hel del, møtt venner for livet og stortsett storkosa meg. Linja er veldig yrkesretta, og vi selger faktisk en hel del saker til diverse blader og aviser. Får også to studieturer - i høst var vi i Gøteborg, og om under to uker drar vi til India. Jeg brukte praksisukene mine på Cuba - mens de aller fleste andre var i diverse aviser og jobba. Ha det iallefall i bakhodet om du ikke kommer inn på HiO. *) ikke missforstå meg, er ikke sånn at jeg ikke liker å være i lag med andre - men fellesansvar for ting som rydding og obligatorisk sosialisering er ikke noe for meg. Edit: Ble kanskje et noe negativt lada innlegg - jeg planlegger jo å gå Media 2 på samme skole. Er dog stortsett bare reising, undervisning i Oslo og praksis though. Noen uker til i Moelv klarer jeg lett. For ordens skyld har jeg to år bak meg på nettopp AFR. Jeg gikk journalistikk og media 2 fotojournalistikk. Spørsmål om mine erfaringer utover det jeg skriver her er det bare å sende via PM. Kort sagt er skolen faglig sett svært god. Jeg møtte lærere der som vil følge meg med sin visdom uansett hva som følger senere i livet, og fikk opplevelser for livet. Våre studieturer var først en tur til Grebbestad i Sverige (primært en bli-kjent-tur), så en tur til Balkan (Dubrovnik, Gornij Milanovac (Serbia), Beograd, Srebrenica, Sarajevo og Mostar. På Media 2 dro vi til Visa pour l'Image i Perpignan, som er verdens største fotojournalistiske messe. Fantastisk morsomt. Tok også en snartur til Barcelona, som en avstikker. Så dro vi til Midtøsten, Beirut, Damaskus, Jerusalem og Vestbredden. En rekke fremragende lærere, gode eksterne forelesere og et trivelig sosialt miljø. Dessuten har Moelv en fin strand ved Mjøsa der man kan vorse, og en student-vennlig 18-årsplass som heter 108 som selger øl til Happy-Hour-pris i muggeformat. Minner ellers om en blanding mellom nattklubb og låvefest. Angrer ikke det spor på at jeg tilbragte to år av mitt liv på AFR. (Skal nevnes at vi klaget en del på maten, men det sånt man alltid gjør når man bor på internat. Og internatforum kan bli litt slitsomt når folk spør for tusende gang om de får bytte gardinene.) Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Dessuten har Moelv en fin strand ved Mjøsa der man kan vorse, og en student-vennlig 18-årsplass som heter 108 som selger øl til Happy-Hour-pris i muggeformat. Minner ellers om en blanding mellom nattklubb og låvefest. Savner at det ikke er snø. Strandvorsene er litt artigere enn å sitte på rommene og passe seg for tilsyn. 108-mugge: 108 by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr (ikke noe fantastisk bilde, men det er fra 108 iallefall!) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Savner at det ikke er snø. Strandvorsene er litt artigere enn å sitte på rommene og passe seg for tilsyn. Men i helvete, går da fint å vorse når det er snø! Sleng opp noen sitteunderlag (ikke at vi gadd å ta med slikt tøys) og fyr opp bål. Øla blir jo mye fortere kald. Ellers bør dere passe dere for tilsyn. Hadde et par nestenmisser i min tid, og noen ble jo faktisk tatt ved et slumptreff. Ikke morsomt. 108-mugge: 108 by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr (ikke noe fantastisk bilde, men det er fra 108 iallefall!) Beste stedet på 108 er terassen. Frisk luft, og ikke så jævla kaldt heller. Husker at noen kastet ned en stol derfra første helga og tok den med seg i maxien. Hah. Hadde også ett og annet vorspiel på toget og drikking på 108, husker jeg. Selger de sprit på 108 nå? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Har vært en del nestenepisoder den siste tida i vennegjengen min, så vi har bestemt oss for å droppe vorsinga på skola (og onsdagsfylla ) - jeg fikk vite av Jens (altså internatleder for dere uinvidde) at jeg hadde blitt observert av noen elever med en sixpack i forrige uke. Så er vel kanskje best å holde en lav profil - er jo tross alt bare ei og ei halv uke til vi drar på studietur, og etter det er det jo bare to uker igjen på skola. 108 har bare 20%-skit og øl/vin - men er en bar rett borti veien for oss som er over 20. Bruker å få med meg de som er gamle nok dit først på kvelden - er mindre støy og bedre brennvin der. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Har vært en del nestenepisoder den siste tida i vennegjengen min, så vi har bestemt oss for å droppe vorsinga på skola (og onsdagsfylla ) - jeg fikk vite av Jens (altså internatleder for dere uinvidde) at jeg hadde blitt observert av noen elever med en sixpack i forrige uke. Så er vel kanskje best å holde en lav profil - er jo tross alt bare ei og ei halv uke til vi drar på studietur, og etter det er det jo bare to uker igjen på skola. 108 har bare 20%-skit og øl/vin - men er en bar rett borti veien for oss som er over 20. Bruker å få med meg de som er gamle nok dit først på kvelden - er mindre støy og bedre brennvin der. Hva?! En annen bar i Moelv? Hva heter den? Er Mjøskroa ennå levende, forresten? Faen. Nå ble jeg nostalgisk. Får nesten lyst til å hoppe på toget for å hilse på skolen, men så kommer jeg jo på at jeg ikke kjenner en kjeft der.. jaja. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Uhh, husker ikke navnet i farta. Mjøskroa finnes fortsatt - men de stenger jo klokka tolv. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Er det mange her som bruker DropBox? Hvilken erfaringer har dere og er det noen som har betalversjonen? Bruker det hele tiden. Kjempenyttig sak! Siden jeg er student pleier jeg å legge inn kopier av viktige dokumenter, samt flytte mellom skolemac og privat men ikke minst akademiske papirer er kjekt å ha på dropbox til sisteliten pugging på tbanen via iPhonen (eller android for de med det syndromet) På mac har man mulighet for å installere en egen dropbox-folder på desktop eller hvor du enn vil. Gjør det hele smertefritt, da man bare legger wordfilen der mens man jobber. Instant backup. Delingsfunksjonen gjennom public folder er også flittig brukt. bruk gjerne denne linken for å opprette en bruker om du ikke har http://db.tt/mxN8svq da får jeg litt mer lagringsplass Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Uhh, husker ikke navnet i farta. Mjøskroa finnes fortsatt - men de stenger jo klokka tolv. Leverer de fortsatt gratis? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Første insektbilde med MP-E 65mm. 5:1 håndholdt. Sykt vanskelig objektiv å jobbe med, men fantastisk artig. Noen som har noen snedige tips og triks, sånn rent bortsett fra makroskinne og stativ? Endret 21. mars 2011 av psilocybe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Da var FireFox 4 lansert og klar til nedlasting. Den skal komme som en oppdatering i løpet av dagen.. Eller man kan bruke direkte linkene til nedlasting. Mac. Linux. Windows. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Pff, trenger da ikke noe brennende rev. Safari <3<3<3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå