Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det starter en dokumentar på NRK2 kl. 20.40 angående kjernekraft, de foretar også noen nedsmelting-tester.

Dokumentar. De neste 50 årene står verden overfor et nytt kjernefysisk kappløp. Det tror stadig flere eksperter, som frykter at kampen om fossilt brensel og global oppvarming vil tvinge mange land til å utvikle kjernekraft. Nye superkraftverk er allerede under oppføring. Vi ser nærmere på hva slags strategiske konsekvenser atomkappløpet vil ha for verden. Norsk kommentar: Sigurd Falkenberg Mikkelsen.
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd det, men er veldig lysten på å høre litt mer om det. Hva er det bra på?

Det er gratis?

Gratisutgaven er nok best for JPEG folkene, derfor Picasa referansen min. Men den har en en del ratt for å fikse på bildene dine, den lar deg organisere og katalogisere bildene dine med mere.

Lenke til kommentar

Det starter en dokumentar på NRK2 kl. 20.40 angående kjernekraft, de foretar også noen nedsmelting-tester.

Dokumentar. De neste 50 årene står verden overfor et nytt kjernefysisk kappløp. Det tror stadig flere eksperter, som frykter at kampen om fossilt brensel og global oppvarming vil tvinge mange land til å utvikle kjernekraft. Nye superkraftverk er allerede under oppføring. Vi ser nærmere på hva slags strategiske konsekvenser atomkappløpet vil ha for verden. Norsk kommentar: Sigurd Falkenberg Mikkelsen.

Jeg fikk ikke med meg hele dokumentaren, men synes den var ekstremt negativt vinklet i forhold til hva som er realiteten.

Lenke til kommentar

Men den har en en del ratt for å fikse på bildene dine, den lar deg organisere og katalogisere bildene dine med mere.

Er (eller var) ikke du også bruker av ACDSee? Jeg lurer på å prøve ut enten Photo Manager 12 eller Pro 3, men dette er mest for å prøve å få forbedret/forenklet arbeidsflyten min. Hvis du, eller noen andre, har erfaringer med disse hadde det vært fint å fått høre noen av dem.

Evt: Kjenner noen et annet programmer utmerker seg til enkel organisering av mange bilder? (Kommer til å beholde Lightroom, men trenger noe annet i tillegg.

Lenke til kommentar

Evt: Kjenner noen et annet programmer utmerker seg til enkel organisering av mange bilder? (Kommer til å beholde Lightroom, men trenger noe annet i tillegg.

Hvorfor trenger du et program til for organisering ?

Jeg har LR og lagrer alle bildene der på dato og stikkord, de bildene som jeg bruker til ymse legger jeg i tillegg i en spesifikk mappestruktur ferdig behandlet/redusert utifra bruksområdet. Da kan jeg i etterkant bruke bilde eller gå inn i LR og hente ut en nytt tilsvarende bilde hvis jeg trenger en annen utgave.

Lenke til kommentar

Er (eller var) ikke du også bruker av ACDSee? Jeg lurer på å prøve ut enten Photo Manager 12 eller Pro 3, men dette er mest for å prøve å få forbedret/forenklet arbeidsflyten min. Hvis du, eller noen andre, har erfaringer med disse hadde det vært fint å fått høre noen av dem.

Jeg har ACDsee Pro, men har ikke brukt den så mye etter at jeg har skaffet meg Bibble.

Organiseringsbiten i ACDsee Pro ser kurant ut - men har ikke testet nok, da jeg ikke ikke har blitt enig med meg selv om hvordan jeg ønsker å gjøre ting.

Tanken er å behandle bildene i Bibble, for så å eksportere de til JPEG for så å organisere de i ACDsee Pro. Men hvis du tenker deg en lignende arbeidsflyt, så er Photo Manger godt nok.

Når det gjelder Zoner, så kan det virke som om de er inspirert av ACDSee måte å gjøre ting på. Grunnen til at jeg sjekker opp diverse gratis program, er at jeg stadig får spørsmål om gode programmer som er gratis eller ihvertfall rimelige.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Det kan være at organiseringsbiten i LR ikke er god nok. For oss som ikke bruker LR, så kan det være at programmet ikke har en modul for organisering, eller at den ikke er moden nok enda (gjelder Bibble).

Jeg har LR og lagrer alle bildene der på dato og stikkord, de bildene som jeg bruker til ymse legger jeg i tillegg i en spesifikk mappestruktur ferdig behandlet/redusert utifra bruksområdet. Da kan jeg i etterkant bruke bilde eller gå inn i LR og hente ut en nytt tilsvarende bilde hvis jeg trenger en annen utgave.

Nå har vel LR en god del verktøy som lar deg lage den mappestrukturen internt slik at du kan gjøre alt der?

Lenke til kommentar

Betyr dette at bilder du ikke har redigert ikke er tilgjengelige på noen enkel måte? Høres fryktelig tungvindt ut.

De er enkelt tilgjengelig i Bibble da jeg har en fornuftig mappestruktur som hovedorganisatorisk enhet. Og samme mappestruktur vil bli brukt i JPEG eksporten.

Bibble har som sagt en egen DAM modul, men den er ikke moden enda. Hvis de får fikset bugsene der, og gjort et par småendringer - så er det en vel så god løsning for min del.

Lenke til kommentar

Lightroom fungerer perfekt når det kommer til bearbeiding av bildene. Vil tro 98% av all redigering blir gjort der. Fram til nå har jeg kun hatt behov for organisering av mine bilder og til det har Lightroom gjort jobben og vel så det. Nå har jeg påtatt meg en jobb som består i å digitalisere relativt mange analoge fotografier og jeg synes i den sammenheng at Lightroom blir litt knotete for jobben. Mulig jeg bare ikke har satt meg godt nok inn i alle funksjonene.

Tanken er å behandle bildene i Bibble, for så å eksportere de til JPEG for så å organisere de i ACDsee Pro. Men hvis du tenker deg en lignende arbeidsflyt, så er Photo Manger godt nok.

Jepp, var noe slikt jeg hadde tenkt litt på.

Kan jo være jeg bare gjør ting vanskeligere for meg ved å gjøre det på denne måten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...