Jann - Ove Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Vær litt ekstra obs på at fokusplanet på 30/1.4 er kurvet. Om jeg husker rett så ligger fokus i senter av fokusplanet lenger ute enn hjørnene. Pass derfor på at du tester med en fokustest som ikke antar at fokusplanet er et perfekt plan. Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Skjønner ikke at det skal være så vanskelig jeg. Funker ikke autofokusen på flate gjenstander da eller? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Takk og pris for at de fant opp transistoren ... 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Takk og pris for at de fant opp transistoren ... +1 Funfact: fatter fortalte en gang at på radiolinja i '58 (ca) brukte læreren én time på å forklare virkemåten til transistorer, men understreket at de aldri ville få noen praktisk betydning... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Funfact: fatter fortalte en gang at på radiolinja i '58 (ca) brukte læreren én time på å forklare virkemåten til transistorer, men understreket at de aldri ville få noen praktisk betydning... Famous last words Jeg syntes de analoge maskinene vi jobbet med i forsvaret var gammeldagse. Men de gikk i hvertfall på strøm. Brukte servoer og lignende for å gjøre mye av det samme som disse mekaniske kontrapsjonene. Endret 15. mars 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Litt rot i Holmenkollen, men fikk i iallefall hentet min akkreditering da. Må bare finne ut av hvor jeg får tak i den såkalte "photo bib"'en. Tydeligvis noe som alle fotografer må ha, men som jeg ikke så før jeg kom hjem igjen. Har heller ikke helt styringa på hvor dette "presse center" er der. Men men. Skal jo bare være der oppe på lørdag, så får heller være litt tidlig ute da så finner jeg vell frem. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Takk og pris for at de fant opp transistoren ...Greit nok at det nok hadde slitt litt med å kjøre photoshop, men jeg har litt sansen for at man klarer å løse såpass kompliserte oppgaver som ildledning så raskt med bare mekanikk. Det er kanskje ikke så effektivt sett med dagens øyne, men det er kult 1 Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Noen andre som har akkreditering for skiskytingsrennene i Holmenkollen denne helga? Har ofte lurt på dette med akkreditering på slike arrangementer. Blir du i ditt tilfelle kontaktet, eller ber du bare arrangøren om akkreditering? Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Noen andre som har akkreditering for skiskytingsrennene i Holmenkollen denne helga? Har ofte lurt på dette med akkreditering på slike arrangementer. Blir du i ditt tilfelle kontaktet, eller ber du bare arrangøren om akkreditering? Arrangøren kontakter ikke. De fleste arangmenter har egne pressesider inne på sine nettsider. Der er det diversse info. Der er det ofte et akkrediteringsskjema som skal fylles ut, dette går da inn til vurdering og du får godkjent/ikke godkjent. Ofte får man da svar på mail i løpet av noen timer. Eksempel i fra WC i Skiskyting holmenkollen : http://www.biathlon-holmenkollen.no/article.asp?w=75617558&x=15829&level2=75619133 Eksmpel i fra Norges Fotball forbund (for lanskamper og cupfinale): http://www.fotball.no/toppmeny/medieservice/Akkreditering---presse/Akkrediteringsskjema/ Eksmepel i fra Lillestrøm Sportsklubb : http://www.lsk.no/no/presse/akkreditering/akkrediteringsskjema/ For å fylle ut disse skjemaene er det jo diversse kriterier. Og de ligger oftest inne under info. Endret 15. mars 2011 av k-h-s 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Kult om digiscoping på luminous-landscape, anbefales Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Noen andre som har akkreditering for skiskytingsrennene i Holmenkollen denne helga? Har ofte lurt på dette med akkreditering på slike arrangementer. Blir du i ditt tilfelle kontaktet, eller ber du bare arrangøren om akkreditering? Arrangøren kontakter ikke. De fleste arangmenter har egne pressesider inne på sine nettsider. Der er det diversse info. Der er det ofte et akkrediteringsskjema som skal fylles ut, dette går da inn til vurdering og du får godkjent/ikke godkjent. Ofte får man da svar på mail i løpet av noen timer. Eksempel i fra WC i Skiskyting holmenkollen : http://www.biathlon-holmenkollen.no/article.asp?w=75617558&x=15829&level2=75619133 Eksmpel i fra Norges Fotball forbund (for lanskamper og cupfinale): http://www.fotball.no/toppmeny/medieservice/Akkreditering---presse/Akkrediteringsskjema/ Eksmepel i fra Lillestrøm Sportsklubb : http://www.lsk.no/no/presse/akkreditering/akkrediteringsskjema/ For å fylle ut disse skjemaene er det jo diversse kriterier. Og de ligger oftest inne under info. Takk for godt svar. Ser at flere av skjemaer ber om navn på arbeidsgiver og stilling, vil dette si at det normalt ikke er enkelt å skaffe for frilansfotografer, eller for personer uten noen stilling og kun ønsker erfaring? Hvordan fyller du ut disse punktene? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Takk for godt svar. Ser at flere av skjemaer ber om navn på arbeidsgiver og stilling, vil dette si at det normalt ikke er enkelt å skaffe for frilansfotografer, eller for personer uten noen stilling og kun ønsker erfaring? Hvordan fyller du ut disse punktene? Er du frilansfotograf har du som oftest (les: alltid) enten blitt kontaktet av en oppdragsgiver (avis, bildebyrå) eller har solgt inn bilder til slike på forhånd. Du oppgir da denne oppdragsgiveren som arbeidsgiver. Skal du tjene penger på å selge ferske nyhetsbilder er det meningsløst å først gå på arrangementet, og så begynne å ringe rundt til ymse medier og høre om de vil kjøpe. Er du frilans sportsfotograf på heltid har du som oftest også AIPS-kort. Har du det er det som oftest ganske greit å få akkreditering uten å måtte referere til arbeidsgiver (men du bør søke akkreditering på forhånd, det er ikke nødvendigvis bare bare å møte opp og be om å få komme inn selv med AIPS-kort). Endret 15. mars 2011 av ventle 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Har bestandig vært negativ til silikonpupper, eller for og si det på en annen måte: er glad for at jeg aldri har satt tenna i en silikonpupp 1 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Tenkte å lage meg en bilrigg til kameraet med magneter som man setter under bilen og en stang av aluminium på rundt 2m. Kameraet med objektiv veier vel et sted mellom 1.2 og 2kg. Tror dere det holder med et par magneter med trekkraft på rundt 80kg? Lenke til kommentar
phax Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Hvorfor ikke bare bruke sugekopp? Er vel det som er vanlig til slikt bruk såvidt jeg har fått med meg? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Nja, litt skeptisk til det ettersom jeg er litt redd om lakken. (Snakker ikke om riper da, men som sånne bitte små solriper og andre småmerker av en sugekopp som trekker seg sammen rundt sidene). Dessuten er det mye lettere å redigere bort en stang under bilen enn en over og i værste fall er i veien for bilen... Magneter er mye billigere enn kraftige sugekopper også. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Tenkte å lage meg en bilrigg til kameraet med magneter som man setter under bilen og en stang av aluminium på rundt 2m. Kameraet med objektiv veier vel et sted mellom 1.2 og 2kg. Tror dere det holder med et par magneter med trekkraft på rundt 80kg? Aluminium er ikke magnetisk og du vil få et problem hvis du treffer noe i veibanen (dump) slik at magneten hopper for langt unna bilen til at den fester seg igjen. Det høres kult ut og så lenge du ikke kjører på offentlig vei bør det gå bra. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Selve stanga skrus jo fat i magneten (man får kjøpt megneter med ferdige festeanordninger). Dessuten festes magneten under bilen i stålramma. Og man triller egentlig bare bilen et par meter bortover for å få effekten. Hmm, ser ut til at jeg får prøve meg frem da. http://www.kjmagnetics.com/proddetail.asp?prod=MM-C-48 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Selve stanga skrus jo fat i magneten (man får kjøpt megneter med ferdige festeanordninger). Dessuten festes magneten under bilen i stålramma. Og man triller egentlig bare bilen et par meter bortover for å få effekten. Hmm, ser ut til at jeg får prøve meg frem da. http://www.kjmagneti...sp?prod=MM-C-48 Vel du vil nok få problemer med å få magnetene til og feste under bilen, det er et relativt tykk lag med tektyl og andre "substanser" som hindrer festing. Hva med og lage et klammer som du kan klemme fast på kanten til overgangen Bunn/kanal, eller bruke hullet til jekken ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Da har jeg satt igang en ny maraton-tråd i fotoaktiviter-avdelingen. Kanskje et mer passende sted enn her for diverse Ad-hoc møter ? Endret 16. mars 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå