Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ser ut til at min kjære 35mm f1.8 dx har hengt seg opp på største blender. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å rette opp i det? Bruker den ikke så ofte lenger, men er greit å vite at den er i orden til neste gang den skal i bruk.

Høres rart ut, siden Nikon bruker mekanisk overføring av blenderåpning. Endrer blenderåpningen seg når du flytter på den lille hendelen på fatningen som justerer blenderåpning? Det er en liten, fjærbelastet hendel bak på selve objektivfestet som vil være på høyre side (sett bakfra) av objektivet når det er montert på kameraet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med et inntrykk av at fokus bommer alt for ofte, bildene ble veldig mørke og hvitbalansen var ofte ute å syklet.

 

 

Dette er jo det mest lyssterke optikken jeg har så burde jo strengt tatt være den som fungerer best i denne belysningen da

 

Du får et veldig lite fokusplan på f/1.4, kan være det som er grunnen for feilfokuseringen.

 

Bruk stativ og et fokuspunkt for å sjekke autofokusen, du kan også gjøre en test med et fokus-testark for og forsikre deg om fokuset er riktig eller ei.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ser ut til at min kjære 35mm f1.8 dx har hengt seg opp på vidåpen blender. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å rette opp i det? Bruker den ikke så ofte lenger, men er greit å vite at den er i orden til neste gang den skal i bruk.

Høres rart ut, siden Nikon bruker mekanisk overføring av blenderåpning. Endrer blenderåpningen seg når du flytter på den lille hendelen på fatningen som justerer blenderåpning? Det er en liten, fjærbelastet hendel bak på selve objektivfestet som vil være på høyre side (sett bakfra) av objektivet når det er montert på kameraet.

 

Var kanskje litt upresis.. Den er stuck vidåpen, og den mekaniske hendelen kan bevege seg som normalt. På kameraet kan jeg stille blenderåpning som vanlig osv, men den faktiske åpningen endrer seg ikke, så eksponeringer som ikke er på f/1.8 blir feil. Virkelig fastoptikk med andre ord. Har prøvd å banke litt på den, men ingenting skjer.

 

Har litt lyst å skru litt på den selv, da jeg visstnok har noe fagbrev på elektronikk, men er lenge siden jeg har drevet noe med det, så jeg vet ikke hvor matnyttig det er.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg har gjort et skikkelig bomkjøp på en sigma 30mm f/1.4. :hrm:

 

Hoppet på et bruktkjøp litt spontant i går kveld, testet det raskt før jeg kjøpte men når jeg kom hjem og fikk prøvd det mer grundig satt jeg igjen med et inntrykk av at fokus bommer alt for ofte, bildene ble veldig mørke og hvitbalansen var ofte ute å syklet.

 

Er det mulig å levere objektivet inn for kalibrering og hva koster evt noe slikt?

 

sigma 30mm 1.4 er kjent for fokusfeil, kontakt fotovideo eller hvor enn objektivet originalt er kjøpt og forklar at din sigma 30mm 1.4 front/bakfokuserer

 

så får du mest sannsynlig kalibrert det gratis mot frakt

Lenke til kommentar

Kjøpt brukt og har ikke kvittering dessverre. Så får det neppe gratis men skal høre med fotovideo hva det koster. Men aller først skal jeg ta en grundigere fokustest hvertfall. Poster resultatet her senere.

 

Liker ikke at elkjøp dumper Canon s95 til 2495,- akkurat nå som jeg tenkte selge mitt. :wee:

Endret av phax
Lenke til kommentar

Var kanskje litt upresis.. Den er stuck vidåpen, og den mekaniske hendelen kan bevege seg som normalt. På kameraet kan jeg stille blenderåpning som vanlig osv, men den faktiske åpningen endrer seg ikke, så eksponeringer som ikke er på f/1.8 blir feil. Virkelig fastoptikk med andre ord. Har prøvd å banke litt på den, men ingenting skjer.

 

Har litt lyst å skru litt på den selv, da jeg visstnok har noe fagbrev på elektronikk, men er lenge siden jeg har drevet noe med det, så jeg vet ikke hvor matnyttig det er.

Jeg tror ikke det er noe elektronisk som har røket. Med mindre Nikon har begynt å la den mekaniske koblingen fungere som bryter for en elektrisk styrt blender (noe som rett og slett høres rimelig rart ut), så er hele konstruksjonen i objektivet ren mekanikk. Så da er det antagelig en del som enten har røket eller løsnet inne i objektivet. Om det er noe som lar seg fikse med litt tålmodighet og et lite skrujern skal jeg ikke gi meg inn på å spekulere i. Prøvde meg på et par kjappe google-søk for å se om det var noen guider til å skru fra hverandre 35/1,8, men fant ikke noe i farten.
Lenke til kommentar

Noen som har en formening om hva som er det beste kompaktkameraet med tanke på makrofoto?

Ricohs GR Digital-serie er generelt regnet for å ha et forsprang her, et forholdsvis rettegnende, skarpt og lysterkt fastobjektiv har mye av skylda for det. Nærgrensen er så liten som rundt 1 cm, -akkurat det klarer vel å merke en del andre kompaktkameraer også, men billedkvaliteten er langt bedre og overbevisende hos disse feinschmecker-modellene fra Ricoh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var kanskje litt upresis.. Den er stuck vidåpen, og den mekaniske hendelen kan bevege seg som normalt. På kameraet kan jeg stille blenderåpning som vanlig osv, men den faktiske åpningen endrer seg ikke, så eksponeringer som ikke er på f/1.8 blir feil. Virkelig fastoptikk med andre ord. Har prøvd å banke litt på den, men ingenting skjer.

Kan du se om det har kommet olje el.l. på blenderlamellene? I så fall kan de klistre seg til hverandre. Men eneste måten å fikse det på er å plukke fra hverandre blenderen og rense den. Dvs. en demontering av objektivet. Du kan få gjort dette på serviceverkstedet eller f.eks. Interfoto, men det er ikke billig.

Lenke til kommentar

Haha, satan nå føler jeg meg dum! Oppdaget at jeg har klart å bytte til spotmåling når jeg testet det nye objektivet. Ikke rart det ble mye merkelige utfall. Heldigvis nytt kamerahus så jeg har noe å skylde på. :blush:

 

Her er resultatet av fokustesten:

post-16510-0-08063600-1300125223_thumb.jpg

 

Ser ut for meg som den bakfokuserer litt, men usikker på hvor betydelig dette er. Skal ta et par testrunder til for å kvalitetssikre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut for meg som den bakfokuserer litt, men usikker på hvor betydelig dette er. Skal ta et par testrunder til for å kvalitetssikre.

 

Skal du teste fokus må du fokusere mot en flate som står parallellt med sensoren. Fokuserer du mot noe som står på skrå vet du ikke hvilken del av det området fokuspunktet dekker du har fokusert mot.

 

Metoden man vanligvis bruker er å plassere en målskive på en sånn skala som du har printet ut. målskiven er parallell med bildesensoren og står akkurat på den streken som skal være i fokus. Fokuser mot målskiven, slå av autofokus, fjern målskiven og ta bilde.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Okei, men på denne testen står det jo at jeg skal fokusere med 45 graders vinkel?

 

Hvis jeg forstår deg riktig så er det jeg trenger en målskive som da er tilsvarende vinkel som kameraet som jeg plasserer på fokusstreken?

Endret av phax
Lenke til kommentar

Okei, men på denne testen står det jo at jeg skal fokusere med 45 graders vinkel?

 

Er ikke sikkert de som har laget den testplansjen er klar over at ett fokuspunkt egentlig ikke er ett punkt, men ett område ;)

 

målskiven kan godt være bare en papplate eller ett ark med noe kontrastrikt kameraet kan fokusere mot, sorte streker på hvit bakgrunn eller noe sånt. Brett en "fot" på den sånn at den kan stå mest mulig parallelt med sensoren, og sett den oppå den skalaen du allerede har.

Lenke til kommentar

Skal du teste fokus må du fokusere mot en flate som står parallellt med sensoren. Fokuserer du mot noe som står på skrå vet du ikke hvilken del av det området fokuspunktet dekker du har fokusert mot.

Jeg er ikke 100% enig her - jeg har brukt denne testen flere ganger med reproduserbart resultat. Det er bare viktig nok å være nærme nok, noe som det ser ut for meg at phax er ...

Lenke til kommentar

Streken du fokuserer mot er ganske tykk og vanligvis vil både den kanten som er nærmest og lengst unna kamera være innenfor fokuspunktet - hvordan vet du hvilken kant kameraet velger å fokusere mot?

Det er av akademisk interesse her, da fokusfeilen er klart større enn den tykke streken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...