TGB Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) NikonRumors Flyplassen i Sendai, Japan er "borte", fabrikken til Nikon ligger rett ved; så tror ikke vi ser noe utrulling av D4 i år. Blir svært overrasket om det skjer i tilfelle. Mye av produksjonen er sikkert "outsourcing". Mulig, men alle toppmodeller produserer akkurat på denne fabrikken. Beklager, trodde Nikon produserte i Guiyu, provinsen Guangdong, da det er der de har hele sitt delelager på elektronikk Produksjon av D3s/D3x/D4 skjer i Sendai. Naturkrefter er en skummel ting, tror ikke det var så mye tid å varsle mennesker på. Japan er heldigvis ikke noe u-land, så de har de beste mulighetene for å følge opp mennesker og materielle skader. Edit: Tror vi vil se en brå stigning i priser på dyr optikk og dyre kamerahus fremover. Så de som er kyniske nok kan spekulere økonomisk i det. Endret 11. mars 2011 av TGB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Tror vi vil se en brå stigning i priser på dyr optikk og dyre kamerahus fremover. Så de som er kyniske nok kan spekulere økonomisk i det. Jeg tror desverre du har rett i dette. Tsunami varsling fungerer dårlig når man er nær episenter - det er bare for kort tid til å reagere. Men lenger ut (som Hawaii) bør man ha tid nok. Denne videoen på NRK viser hvilke krefter som er igang. (Når det gjelder brannene, så er de forårsaket av gasslekkasjer; hvis det var noen som lurer). Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Var det i 1994 det var et svært jordskjelv i Japan sist? Endel industri som fikk føle det. Selv bestilte jeg et par høytalerelement til mine gamle Infinity høytalere, og fikk ekstra ventetid fordi dem produsertes i Japan. Fabrikken var ødelagt. Men dem kan sikre seg der nede. Og det ser ut som den tankegangen smitter over på kvaliteten på Japanske produkter. I mitt liv er iallefall Japansk=kvalitet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Var det i 1994 det var et svært jordskjelv i Japan sist? Endel industri som fikk føle det. Selv bestilte jeg et par høytalerelement til mine gamle Infinity høytalere, og fikk ekstra ventetid fordi dem produsertes i Japan. Fabrikken var ødelagt. Men dem kan sikre seg der nede. Og det ser ut som den tankegangen smitter over på kvaliteten på Japanske produkter. I mitt liv er iallefall Japansk=kvalitet. Nesten - det var i 1995. Det er vel fler enn Nikon som blir rammet av denne - vi vil nok se kraftige fall på børsene rundt om i verden nå. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Kameraprodukter bør vel være vår minste bekymring.. Håper folk har blitt advart før bølgene traff land. Men man kan jo se på bildene på TV at folk fortsatt var i områdene hvor havet gikk inn over land. Huff ja, beklageligvis er det litt fascinerende og se på biler i bevegelse som blir innhentet av "bølgen" og hvordan tsunaminen utarter seg. Skremmende å se noe som ser ut som en sakte bevegende sirup, med hus, båter, biler, pinneved og brennende gjenstander spre seg innover landet. Egenlig beveger det seg ganske raskt på land, Kanskje 200 km/t. Enda raskere i vannet. *edit* Shit..Krise på atomkraftverk i Japan Endret 11. mars 2011 av KSolfjeld 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Skremmende å se noe som ser ut som en sakte bevegende sirup, med hus, båter, biler, pinneved og brennende gjenstander spre seg innover landet. Egenlig beveger det seg ganske raskt på land, Kanskje 200 km/t. Enda raskere i vannet. Det er nok saktere enn 200km/t - på et par steder i videoen så ser du biler i fart; så jeg tror nok det heller er snakk om 30-50km/t. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Skremmende å se noe som ser ut som en sakte bevegende sirup, med hus, båter, biler, pinneved og brennende gjenstander spre seg innover landet. Egenlig beveger det seg ganske raskt på land, Kanskje 200 km/t. Enda raskere i vannet. Det er nok saktere enn 200km/t - på et par steder i videoen så ser du biler i fart; så jeg tror nok det heller er snakk om 30-50km/t. De snakket om 150-200km/t i timen på tv, og det ser saktere ut fra luften enn det er. Men jeg vet ikke.. Det eneste man kan si sikker er at det er vanvittige krefter som er sluppet løs, og at dødstallene kommer til å stige utover dagen. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Shit..Krise på atomkraftverk i Japan Håper det går bra! Sigma har fabrikken sin i området, men vet ikke hvor langt unna den er fra atomkraftverket. Endret 11. mars 2011 av Epp Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Tror vi vil se en brå stigning i priser på dyr optikk og dyre kamerahus fremover. Så de som er kyniske nok kan spekulere økonomisk i det. Hmm.. ser ikke bare negative ting i om Nikon får testet værtettingen sin litt. Hvor høyt over havoverflaten holder Sigma og Pentax til da? Endret 11. mars 2011 av Ciryaher Lenke til kommentar
Epp Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hmm.. ser ikke bare negative ting i om Nikon får testet værtettingen sin litt. Hvor høyt over havoverflaten holder Sigma og Pentax til da? Er mer bekymret for atomkraftverket enn tsunami for Sigma fabrikken Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hmm.. ser ikke bare negative ting i om Nikon får testet værtettingen sin litt. Hvor høyt over havoverflaten holder Sigma og Pentax til da? Er mer bekymret for atomkraftverket enn tsunami for Sigma fabrikken Sånn generelt, ja. Enig! Men jeg har lite lyst til at prisene skal gjøre et hopp nå. Vurderer en tur innom Japanphoto på vei fra jobb Atomkraftverket og Pentax-fabrikken derimot. Hakket mer usikker Lenke til kommentar
Epp Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hmm.. ser ikke bare negative ting i om Nikon får testet værtettingen sin litt. Hvor høyt over havoverflaten holder Sigma og Pentax til da? Er mer bekymret for atomkraftverket enn tsunami for Sigma fabrikken Sånn generelt, ja. Enig! Men jeg har lite lyst til at prisene skal gjøre et hopp nå. Vurderer en tur innom Japanphoto på vei fra jobb Atomkraftverket og Pentax-fabrikken derimot. Hakket mer usikker Ser nå at atomkraftverket er et godt stykke unna, men om det blir som Tsjer nobyl vil alle kamera fabrikkene får problem. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det ryktes at atomkraftverket er reddet, men det gjenstår å få det bekreftet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Håper det går bra - ikke bra med branner og flere skader.. Heldigvis er (var?) det såpass bra infrastruktur i Japan at de neppe får de klassiske problemene med difteri og andre sykdommer når det ikke er tilgang på rent vann. Godt om ikke annet at det ikke gikk utover flere land med kjempebølger, som man jo fryktet. Satt og fulgte minutt for minutt sammen med svigerinna til bestekompisen da bølgen skulle treffe Filippinene - godt å se når tsunamivarselet ble avblåst - familien og vennene hennes var trygge. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Ja filippinene var et av landene jeg fryktet. Fantastisk flott feriested, og mange gange vår befolkning på små 'primitive' øyer... Godt å høre de klarte seg. Japan skal nok alltids komme over det så lenge de får atomkraftverket under kontroll. Japan står stadig høyt på ønskelisten for feriemål, tsunami eller ikke, go nippon, best of luck! Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Nå er det sånn nordlys her i Drammen også! Nei fanken! Har alltid hatt lyst til å se nordlys, men har aldri sett det i Drammen! Men ser ut som jeg må la kameraet bedømme om det er nordlys eller ikke, for øynene mine kunne ikke se det i går Var det synlig med øynene for din egel del? Frytkelig det som har skjedd i dag ja. Er vel ikke lenge før tilhengere av konspirasjonsteorier kommer med sine teorier om en sammenheng mellom noe i atmosfæren og det som har skjedd i dag. Får uansett ta turen ut i natt, og jakte på nordlys Endret 11. mars 2011 av FredrikV. Lenke til kommentar
Breni Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg skal også ut på leting etter nordlys i natt! Aldri sett det før så krysser fingrene.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Får uansett ta turen ut i natt, og jakte på nordlys Jeg skal også ut på leting etter nordlys i natt! Aldri sett det før så krysser fingrene.. Finn dere et åpne plass som er helt fri for lys, spesielt overlyset fra en større by kan ødelegge. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Får uansett ta turen ut i natt, og jakte på nordlys Jeg skal også ut på leting etter nordlys i natt! Aldri sett det før så krysser fingrene.. Finn dere et åpne plass som er helt fri for lys, spesielt overlyset fra en større by kan ødelegge. Hmm. Tenkte meg ut i 23 tiden, er dette for sent? Har en slalombakke rett bak her som jeg kan gå opp. På toppen har jeg oversikt over byen og en del lys, men det er ganske mørkt i utkanten av skogen jeg da vil ta bilder fra. Vil de lysene fra byen ødelegge mye? Ikke lett å finne et helt mørkt sted som samtidig gir gode fotomuligheter Endret 11. mars 2011 av FredrikV. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det ryktes at atomkraftverket er reddet, men det gjenstår å få det bekreftet. Ser ut til at de sliter fortsatt http://www.dagbladet.no/2011/03/11/nyheter/japan/jordskjelv/utenriks/atomsikkerhet/15779704/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå