Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Er det bare whiskydrikkere her, eller er det også noen som vet litt om vin? Tenkte å handle en rødvinsdunk (er jo fattig student, så dunk må være lov!) til helga. Hva burde jeg kjøpe? Burde smake godt, ikke være for dyr og må helst finnes i grunnsortimentet til polet - vinmonopolet i Ringsaker har et noe labert utvalg. :)

 

Jeg sier bare.

Rødsprit til kjøtt og whitesprit til fisk, og en kanne spylerveske til dessert og aftershave til kaffen :)

 

Pappvin tester

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

I natt blir det nordlys folkens, så kom dere ut!

 

Ikke her kamerat! Her snør det som fandens oldemor! Nesten ikke noe snø tidligere i vinter, så nå skal den komme, 10 sek før sommeren liksom.. :p

Lenke til kommentar

Når du sier snø, tenker jeg: GRØNN SNØ!

Det kan fortsatt være muligheter for at du spotter nordlyset bak skyene og som til din store forbauselse faktisk lyser opp hvert eneste snøfnugg til en grønn dot som skaper VERDENS FEETESTE FOTOGRAFI!

Det kan skje.

 

Sveern: Er ikke sikker, men siden de sa det skulle være omtrent like fint fredag kveld så vil jeg tro at det mer eller mindre vil være der hele tiden.. De sa også at hvis du er oppe hele natten eller grytidlig fredag morgen.. dvs hele torsdag natt+fredag morgen.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Er det bare whiskydrikkere her, eller er det også noen som vet litt om vin? Tenkte å handle en rødvinsdunk (er jo fattig student, så dunk må være lov!) til helga. Hva burde jeg kjøpe? Burde smake godt, ikke være for dyr og må helst finnes i grunnsortimentet til polet - vinmonopolet i Ringsaker har et noe labert utvalg. :)

Othello på dunk er en relativt enkel vin å like. Gir mye for pengene også.
Lenke til kommentar

Noen som har anelser om hvordan man unngår et enormt rødstikk i s/h bilder fra en skriver fra Epson (PX820FWD)? (...)

Har du valgt s/h i applikasjonen din eller i skriver-dialogen? Begge steder?

 

edit: har du latt blekk tørke lenge nok - dvs over et døgn? Fargeprint endrer seg en del de første døgnene, har jeg oppdaget.

 

Det hjalp mye å legge inn rett papir, beklager bryderiet, trodde virkelig ikke forskjellene var SÅ enorme. Har forsøkt å bruke uroginale papirtyper (/fra andre produsenter) på HP tidligere, og resultatene ble så ymse, men aldri helt på jordet. Brukte noe HP Premium Satin Matt papir på Epson, det var det som var skyld i mitt rødtonede s/h bilde. Fikk tak i noe papir fra Epson i dag, og alt var spot on med en gang.

Lenke til kommentar

Hm. Har stukket hodet ut døra, oppover og nordover, 3 ganger siden kl 20, og ikke sett snurten av nordlyset. Og her i Trondheim burde det vel være synlig...?

 

Det er et par parameter som burde stemme før man ser nordlys, spesielt hvis det ikke er kraftig aktivitet.

 

Oppholde seg på en mørk og oversiktlig plass samt ha fått nattsyn, selv om man da bare ser en svak glød kan det oppfanges bedre av kameraet ved litt lang lukkertid.

Lenke til kommentar

Det hjalp mye å legge inn rett papir, beklager bryderiet, trodde virkelig ikke forskjellene var SÅ enorme. Har forsøkt å bruke uroginale papirtyper (/fra andre produsenter) på HP tidligere, og resultatene ble så ymse, men aldri helt på jordet. Brukte noe HP Premium Satin Matt papir på Epson, det var det som var skyld i mitt rødtonede s/h bilde. Fikk tak i noe papir fra Epson i dag, og alt var spot on med en gang.

Såpass forskjell altså. Da gidder jeg ikke å prøve Canon papiret mitt i Epson skriveren min.

Lenke til kommentar

Hm. Har stukket hodet ut døra, oppover og nordover, 3 ganger siden kl 20, og ikke sett snurten av nordlyset. Og her i Trondheim burde det vel være synlig...?

Sett ut i det siste nå da? For ca 20 min siden var det godt synlig på øst-himmelen.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Jeg sier bare.

Rødsprit til kjøtt og whitesprit til fisk, og en kanne spylerveske til dessert og aftershave til kaffen :)

 

Pappvin tester

Til mat drikker man såklart øl. Dessert kan med fordel droppes til fordel for mer av hovedretten imo. Og da drikker man såklart mer øl. :p

 

Ta en prat med de som jobber på polet - de er flinke og kan gi gode råd.

Etter min smak er dette mer enn variabelt; du kan treffe på en lynskarp og engasjert person, eller noen som er totalt blåst og knapt har smakt annet enn bordvin.

 

I prisklassen hyggelig og uformell pappvin til en rimelig penge ville jeg sett etter Daniel's Backyard Brew fra Sør-Afrika.

De få gangene jeg har spurt om hjelp på det lokale polet har jeg ikke fått så mange vettuge svar - ser uansett ikke ut som om de har den der inne. :/

 

 

Othello på dunk er en relativt enkel vin å like. Gir mye for pengene også.

Den der har de derimot! Får prøve den da. :)

 

Hihi, motorheadvin og kaizersvodka burde være gode forutsettninger for en flott kveld. :)

 

Minner meg forøvrig om den gangen jeg fotograferte en fyllik i Gøteborg som selv sa at han var lydmannen til Motorhead:

 

5057986706_76f667027e_z.jpg

5. oktober by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr

 

Han fikk dog bare opptattsignal da jeg spurte om han ikke kunne fikse oss et intervju med bandet... :p

 

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Da får jeg gå opp og kikke litt igjen da. Takk for tips. :)

 

Edit: Meh. Ingenting nå heller. Og det holder på å skye over i øst. Sjelden det er oppholdsvær og mulighet for nordlys samtidig her i Trondheim, men jeg får vente til neste mulighet siden det likevel er leggetid nå.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Prøver du å se etter nordlyset? Det kan bli svært vanskelig. Da nordlyset lyste som værst her nede i sør sommeren 2010 kunne jeg se det med det blotte øyet når det var på sitt sterkeste, men da måtte man ha nattesyn. Hvis jeg skulle se bevegelsene måtte jeg stirre rett ved siden av, hvis ikke funket det ikke. Men kameraet slet ikke med å fange det opp i det hele tatt. Så det å kikke ut døra etter nordlys funker rett og slett ikke, jo mindre du bor på finnmarksvidda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...