Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man skal skye i jpg, raw eller begge deler er jo et hett tema blant sportsfotografer. Under f.eks en fotballkamp skytes det mange bilder, både før, under og etter kampen. Med mindre man er flere som dekker f.eks en fotballkamp, kan jeg godt se for meg opp mot 700 eksponeringer i løpet av en fotballkamp. Raw + jpg tar mye plass, og store CF og SD kort har en temmelig stiv pris, og de fleste vil jo også fordele arbeidet over på flere forskjellige minnekort i tillefelle noe skulle skje med et av minnekortene. Etter en fotballkamp har man heller ikke all verdens tid til å gjennom, og redigere et stort anntall filer med en viss størrelse. Samtidig vil man jo ha best mulig utganspunkt, og ha muligheten til å hente ut mest mulig informasjon. Det er ingen fasitsvar på hva de fleste sportsfotografer bruker, men jeg har flere sportsfotografer i familien og som familievenner som faktisk varierer mellom jpg og raw. Dog skyter de aldri i jpg + raw. De har som regel at om de er flere som skal dekke en fotballkamp skyter de alle i raw. Er det bare en person skyter h*n i jpg. Rett og slett fordi de har så begrenset tid etter et arrangement at de ikke kan bruke timer på å sammenlikne bilder, plukke ut de beste, og redigere de for nettsider som skal ha rapporter opp på nettsidene. I tillegg blir bildene hovedsakelig brukt på nettsider og dermed er jpg det enkleste alternativet samtidig som de slipper ulykker med store minnekort. Med jpg holder det ofte med bare et eller to mindre minnekort. Tror også det er mye smak og behag om dette.

Lenke til kommentar

Inc: Kult bilde. Er du fornøyd med Pro versjonen av flickr?

Noen som tror det kommer kameraer med wi-fi, bluetooth eller lignende snart? Hadde jo vært kjekt å fått overført bildet så fort det ble tatt til en laptop i nærheten. Ser for meg godt bruksområde innenfor sportsfotografering som FredrikV er inne på. Da kan jo en sitte å redigere og velge ut bilder mens fotografen er ute i felten. Med mindre dette også burde gjøres av fotografen.

Edit: Er grådig lei de awards greiene i kommentarfeltet, er jo klin umulig å følge med på diskusjoner og seriøse kommentarer.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Inc: Kult bilde. Er du fornøyd med Pro versjonen av flickr?

Noen som tror det kommer kameraer med wi-fi, bluetooth eller lignende snart? Hadde jo vært kjekt å fått overført bildet så fort det ble tatt til en laptop i nærheten. Ser for meg godt bruksområde innenfor sportsfotografering som FredrikV er inne på. Da kan jo en sitte å redigere og velge ut bilder mens fotografen er ute i felten. Med mindre dette også burde gjøres av fotografen.

Takk.. kjøpte det kun for statsn sin del, og til det funker det ok

Edit: Er grådig lei de awards greiene i kommentarfeltet, er jo klin umulig å følge med på diskusjoner og seriøse kommentarer.

Ja, det kan være litt mye til tider.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Det er jo bare å kjøpe eye-fi, selv om jeg har hørt at batterisluket er temmelig stort, og overføringshastigheten er så som så... da må man jo være i et temmeligt godt dekningsområde for wifi.

Lenke til kommentar

Det er nok sannsynlig at slikt blir mer vanlig, og snart blir innebygd i de fleste kameraer. Det er egentlig helt utrolig at det har tatt så lang tid før det dukker opp blåtannløsninger i kamera. Det er en mye smartere måte både å levere bilder videre til annet utstyr, og å hente inn f.eks. gps-data enn eye-fi og innebygde eller spesialmoduler for gps.

Lenke til kommentar

Ikke dum den, ser for meg at det er vanlig med internettforbindelse på kameraene etterhvert. Starter vel sikkert med kompaktkameraene så folk kan laste opp bildene til flickr, facebook, whatever; kjapt, trygt og enkelt. Hadde i hvert fall satt pris på at bildene mine ble overført til den stasjonære PCen og blitt automatisk sikkerhetskopiert mens jeg var på åsen og fotograferte. Akkurat det er vel et stykke frem i tid med tanke på størrelsen på filene, men det burde være mulig innen noen år synes jeg.

Lenke til kommentar

Wi-fi trenger mye mer strøm enn f.eks. blåtann, så det er bedre å bruke blåtann mot første eksterne enhet, typisk mobil eller bærbar, og så styre fra den igjen om det skal gå automatisk videre til andre tjenester.

Selvom jeg synes det er fint at Olympus tilbyr en sånn enhet, så synes jeg det er synd at de ikke bare bygger den inn i kameraene, og nokså utrolig at ikke geo-tagging fra gps eller mobil er en del av første sett egenskaper den tilbyr. Det som er bra er at denne fungerer på alle µ4/3 fra Olympus som har ekspansjonsporten, det vil vel si at det kun er E-P1 som ikke kan bruke den? :ohmy:), også nye XZ-1 :thumbup:

Lenke til kommentar

ja gjerne det, hvor stort er kortet? saken er at jeg vil ha noe som er lett å bruke og kjapt og som får plass i lomma elns

Jeg har et på 8x6" og et på 10x8"

De burde være relativ store så man får tilgang på nok lys, dvs. kommer langt nok unna objektivet og du bruker ikke kortet hele tiden, bare en gang under oppdraget hvis ikke lysforholdene forandrer seg hele tiden.

Lenke til kommentar

Mange fotobager er kledd innvendig med 18% grått - du har ikke allerede en bag som kan fungere som gråkort?

Et spørsmål om det med å sette hvitbalansen (eller gråbalansen). Dersom man bruker f.eks hvit snø i mangel av noe annet, vil kameraet forstå at det ikke er grått og justere optimalt, eller må man ha grått for å få det rett?

Det med 18% grått gjelder det alle sensortyper?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Når det gjelder hvittballanse så er trikset å bruke en nøytral gråfarge. Prosentallet i begrepet 18% grått angir hvor mye lys flata reflekterer.

Om det er 18%, 1% eller 99% er helt uinteresant i forhold til farge, så lenge det er virkelig grått (grått betyr i denne sammenhengen fargenøytralt).

Grunnen til at 18% ofte brukes på gråkort, er at de samme kortene tidligere gjerne og ble brukt til lysmåling. Eldre lysmålere er kallibrert til 18%. (Men da er vi inne på en annet stort tema, som ikke har så mye med saka å gjøre)

Når det gjelder bruk av snø, kan det falle utenfor måleområdet i sterkt solskinn. Dvs at alle tre fargekanalene har full metning. Da får ikke kamera informasjon som det kan bruke til å kalkulere hvittballansen.

Men i overskya vær, er snø en brukbar referanse (om nå målet er nøytral fargegjenngivelse(?)).

En annen ting er om det er et fornuftig mål. Skygger bør et et lite blåstikk for at øyet skal oppfatte det som skygge.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...