:Francis: Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Fokuser til uendelig. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Er litt idiot her nå, driv å fikler med å ta bilde av stjerner med kitlinse på 550D (EF-S 18.55 mm 3,5-5,6 IS), hvordan får jeg fokus på stjerner, blir bare smørja her nå... Sett på stativ, skru objektivet over i MF, skru på liveview, zoom inn på liveview og fokuser manuelt. Så får du perfekt fokus. 1 Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Bruke Live View neste gang tror jeg ja, takk for tipset Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Gi batteri en halvtime lading, så er det ut igjen Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 HELDIGVIS ingen spesielt gode tilbud på Nikonstash. Canon-prisene var helt syke, konkurrerer jo med bruktprisene... blir spennende å se om dette får noen innvirkning på bruktprisene de neste par ukene Ble helt svett når jeg så det der. 70-200 f/4 er jo latterlig billig. 5D2 er jo et kupp.. Frister Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Gi batteri en halvtime lading, så er det ut igjen I mellomtiden kan du lese om "long exposure noise reduction" i manualen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Ble helt svett når jeg så det der. 70-200 f/4 er jo latterlig billig. 5D2 er jo et kupp.. Frister Synd at Nikon ikke har en f/4 variant av 70-200mm f/2,8. Når man ser på prisen til f/4 varianten til ca 5-6000 kr mot ca 15-16000 kr for 2,8 varianten til Nikon. Så med en sønn som begynner å bli aktiv i sport, så har ikke far noe annet valg enn å bruke masse cash på en 70-200mm f/2,8, dessverre. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Synd at Nikon ikke har en f/4 variant av 70-200mm f/2,8. Når man ser på prisen til f/4 varianten til ca 5-6000 kr mot ca 15-16000 kr for 2,8 varianten til Nikon. Så med en sønn som begynner å bli aktiv i sport, så har ikke far noe annet valg enn å bruke masse cash på en 70-200mm f/2,8, dessverre. Da blir det ikke fullt så dyrt utstyr på guttungen - han får nøye seg med fars gamle tre-ski fra 70-tallet ... Endret 11. februar 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Vi har ikke snø her nede Tom.. så her blir det nok noe ballspill eller kampsport på poden! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Vi har ikke snø her nede Tom.. så her blir det nok noe ballspill eller kampsport på poden! Så lenge dere holder dere unna sykling, så bør utstyrsbudsjettet være noenlunde edruelig. For fotografen derimot, så er nok f/2.8 mer nødvendig ... Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Ser ikke noe stjerner gjennom live viewen, men bare sikta på månen og fokuserte så den ble minst mulig, blir det riktig? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Ser ikke noe stjerner gjennom live viewen, men bare sikta på månen og fokuserte så den ble minst mulig, blir det riktig? Zoom inn på liveview under fokuseringen - og få den så skarp som mulig. Godt mulig den da skal se "så liten ut" som mulig. Det blir nok i helt i den ene enden av fokusskalaen. Månen er i denne sammenheng for alle praktiske formål "like langt" unna som stjernene, i alle fall i relasjon til fokuseringen.. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Fikk det ikke helt klart ser jeg, men er så kaldt nå at jeg tar kveld Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Ser ikke noe stjerner gjennom live viewen, men bare sikta på månen og fokuserte så den ble minst mulig, blir det riktig? Hvis du ser på fokusskalaen på objektivet ser du et sådan tegn " ∞ ", det betyr uendelig du begynner fokuseringen derifra. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Kan se ut som stativet ikke har stått helt stille (mangler fjernutløser) og litt ISO-støy. Drar jeg fokuset helt mot "langt unna" blir det bare smørja, uendlig fokus ligger av en eller annen grunn litt føre der... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Kan se ut som stativet ikke har stått helt stille (mangler fjernutløser) og litt ISO-støy. Drar jeg fokuset helt mot "langt unna" blir det bare smørja, uendlig fokus ligger av en eller annen grunn litt føre der... Helt til uendelig og ca 3 til 10 mm tilbake så burde du ha hyperfokal fokus. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Helt til uendelig og ca 3 til 10 mm tilbake så burde du ha hyperfokal fokus. Liveview og presis manuell fokus banker hyperfokalregler beregnet på lave oppløsninger any day! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Helt til uendelig og ca 3 til 10 mm tilbake så burde du ha hyperfokal fokus. Liveview og presis manuell fokus banker hyperfokalregler beregnet på lave oppløsninger any day! Nja, hadde vi snakket om større brennvidde så skulle jeg hvert 100% enig med deg, men med 55mm synes jeg det er vanskelig og få fokuset riktig på så små detaljer. Åkkesom så gir det jo en pekepinne på hvilken side av fokusskalaen man skal begynne for å få "uendelig" fokus og det var det jeg i utgangspunktet ville forklare. Endret 12. februar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Har nesten ikke sett på CF kort før. Men hvis det blir til at jeg tar et 7D til mandag. Hva av kort er det som vil være av anefaling fra fotovideo? Antar at 7D levere omtrentlig like store bildefiler om 550D? Og klarer meg med et 16gb kort i begynnelsen. Trenger ikke det raskeste av det rakseste, men et kort som ikke vil være tregere en kamera (ja, dere skønner) Forutsetningen er at Fotovideo har det. Fotovideo har bare Sandisk og Lexar av Compact Flash, så du kan ikke gå feil uansett hvilken av dem du velger. Kjøp 16GB i den høyeste hastighetsklassen du har råd til - 30MB/s kan bli litt snaut med filstørrelsen og skuddtakten på 7D, 60MB/s bør være passe, 90 MB/s er antageligvis overkill (800kr prisforskjell på 60 og 90). Lenke til kommentar
Breni Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Smugtittet gjennom Tilbudskatalogen til fotovideo jeg også..Mye firstende snacks der! Så spesielt på tilbudet på Canon 70-200mm F4 L USM. Har desverre det problemet at jeg er på skole fra 8:15 til 16:00 og i og med at det kun er 150 stykk tiljengelig er jeg usikker på om det er noen igjen når jeg kommer meg dit i 5 tiden.. Tror dere de har igjen noen eksemplarer av dette objektivet rundt 17:00? Endret 12. februar 2011 av Breni Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå