Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Vil det være smart å legge på en tusenlapp og kjøpe Olympus XZ-1 eller å kjøpe Canon S95??

XZ-1 har bedre optikk med en minste brennvidde på 1.8 og blitssko. Det er litt større enn S95, men tror ikke det utgjør så mye. Eneste er at det er en del dyrere.

Med tanke på at jeg bor i Norge og mye av året er ganske mørkt, samt at jeg tar ofte bilde innendørs tror jeg det vil være mer praktisk å ha Olympus.

Canon har litt større sensor 1/1.7 fremfor 1/1.63, men utgjør det noe forskjell?

Og så har vi Nikon P7000, men kan ikke se at denne har noe som overgår Olympus sin, eneste kan være at jeg allerede har en nikon-blits til D90 som sikkert passer.

 

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids[]=133395&pids[]=133640&pids[]=143383&Sammenlign=Sammenlign

 

Olympus XZ-1 bildekvalitet:

 

olympus_xz1_16.jpg

 

Canon S95 bildekvalitet:

 

canon_powershot_s95_09.jpg

 

Endret av KvitKnekt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oisann! :blush:

Tenkte feil der ja.

Ja, det virker som om Olympus vil være mye gøyere å ha med, selv som et "andre-kamera".

Størrelsen er ikke så veldig forskjellig.

Oly: 9,98x5,84x2,95

Can: 11,1x6,5x4,2

 

Men må få sett og testet det litt i butikk før jeg bestemmer meg helt.

 

Sitter og vurderer til GoPro også. En kollega som har det, og han skryter veldig over hvor gøy det er å leke med.

Lenke til kommentar

Ser de har tilbud på en Sigma blitz, har allerede speedlite 580ex ii, kan jeg kjøre disse sammen, slik at jeg har den ene på stativ, og den andre på kamera?

 

Tror ikke du kan bruke sigmaen sammen med Canon sitt proprietære blits-system, du kan bruke sigmaen som en ren slaveblits men da på manuelle innstillinger.

Lenke til kommentar

Ser de har tilbud på en Sigma blitz, har allerede speedlite 580ex ii, kan jeg kjøre disse sammen, slik at jeg har den ene på stativ, og den andre på kamera?

 

Tror ikke du kan bruke sigmaen sammen med Canon sitt proprietære blits-system, du kan bruke sigmaen som en ren slaveblits men da på manuelle innstillinger.

 

Leste litt nøyere det var bare nikon versjon :p

 

Da blir det bare stativ pakka på meg, selv om 7D frister noe jævelig!

Lenke til kommentar

Har nesten ikke sett på CF kort før.

 

Men hvis det blir til at jeg tar et 7D til mandag. Hva av kort er det som vil være av anefaling fra fotovideo?

 

Antar at 7D levere omtrentlig like store bildefiler om 550D?

 

Og klarer meg med et 16gb kort i begynnelsen. Trenger ikke det raskeste av det rakseste, men et kort som ikke vil være tregere en kamera (ja, dere skønner)

 

Forutsetningen er at Fotovideo har det.

Lenke til kommentar

ENDELIG! ..Så får jeg nettverket i WHS-NAS'en til å fungere skikkelig. Teite nVidia som ikke har Windows 2003 Server 32bit-drivere - men nyeste WinXP 32bit ser ut til å funke. Dvs - hadde nettverk tidligere også, men bare ikke så lenge av gangen. Funker dårlig når man skal ta backup av TB med data.. :ermm:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...