Panerai Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Blitz er kanskje noe du kunne butta ut mot en 55-250? Jeg tenker at blitsen vil være kjekk å ha inne på båten, og andre plasser man gjerne vil ta bilder hvor det er litt mørkt. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Du tror ikke Canon ef1.8 klarer å gjøre en god nok jobb. Å så bruke den innebygde blitzen hvis det trengs? Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Du tror ikke Canon ef1.8 klarer å gjøre en god nok jobb. Å så bruke den innebygde blitzen hvis det trengs? Jeg tror den fort kan bli for trang. Jeg skal på tur med flere barn, og vil nok ta noen bilder av dem innendørs. Og jeg tenker da at 18-55 og blits vil være en ok kombo inne. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Du tror ikke Canon ef1.8 klarer å gjøre en god nok jobb. Å så bruke den innebygde blitzen hvis det trengs? Jeg tror den fort kan bli for trang. Jeg skal på tur med flere barn, og vil nok ta noen bilder av dem innendørs. Og jeg tenker da at 18-55 og blits vil være en ok kombo inne. Flere barn = hyperaktiv Dvs. du trenger korte lukkertider og det får du bare til med blits innendørs,kan også være fint og bruke i solnedganger som fyll inn lys. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Er noe herk å interessere seg for både foto og lyd - spesielt når man går etter godsakene. Begynte rolig med noen Denon-klokker (AH-D1001) og et par med Dali Ikon 2. Frykter at jeg vil oppgradere begge deler før året er omme. Kan bli dyrt. Selg alt fotoutstyret så går det bra Haha - bare jeg selger to objektiver kan jeg kjøpe AH-7000 eller Sennheiser sin HD800 (typ 10k) og en god forsterker. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hørt om fotografen som var så negativ? [/tørrvits] 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Hørt om fotografen som var så negativ? [/tørrvits] Næh - den var ikke så veldig tørr - så skal det heller være som denne jeg fant på nå - hva den spanske fotografen sa til de fine lysbildene: Buenos dias. Endret 3. februar 2011 av Trondster 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Næh - den var ikke så veldig tørr - så skal det heller være som denne jeg fant på nå - hva den spanske fotografen sa til de fine lysbildene: Buenos dias. Hva er Cameron Dias da Ok, hun heter vel egentlig Diaz, men ikke la det ødellege kvelden ... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 For snart et år siden gikk jeg til innkjøp av 550D+kitobjektiv, 55-250 og litt småplukk som man trenger (bærevæske, minnekort etc.). Alt ble kjøpt nytt. Selv om jeg var veldig fornøyd endte det med at jeg solgte alt ettersom jeg følte det ble brukt for lite til å forsvare verdien, men jeg har i det siste tenkt meg å skaffe meg kamera igjen. Det er mange grunner, men først og fremst fordi jeg har en kompis som har kjøpt kamera for noen måneder siden som også har en far som er entusiast. Dessuten fant jeg aldri skikkelig ut hva jeg likte å ta bilder av forrige gang, og kjøp av teleobjektiv var et dårlig valg for meg. Det jeg liker å ta bilder av er landskap, dyr og mennesker (gjerne i aktivitet), og for eksempel stjernehimmel. Derfor har jeg i det siste tenkt på å kjøpe nytt hus, og ettersom jeg var veldig fornøyd med 550D (Eller Kiss X4 denne gangen siden det er japanske utgaven fra eBay) til 3800 (før moms), og et EFS 15-85mm som jeg tror vil passe til det aller meste av mitt bruk. Jeg vet det ikke er et veldig lyssterkt objektiv, så planen videre er å supplementere med et lyssterkt objektiv og et stativ som kan passe bra til bilder på kveld/natt av landskap og spesielt stjernehimmel. Total pris for huset og 15-85 vil komme på ca. 8500 (som jeg vil si er en god pris), så kommer ting som minnekort, bag osv. i tillegg. Spørsmålet mitt er egentlig om huset og objektivet er gode matcher til allround-bruk, og eventuelle objektiver som jeg senere kan kjøpe inn for bilder av stjernehimmelen. 1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg har selv 550d + 15-85, synes det er en helt strålende kombinasjon. Men når det gjelder eBay versjon vs norsk så synes ikke jeg det er verdt prisforskjellen hvertfall, 5 års reklamasjonsrett er verdt prisforskjellen på 630,- lett. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 5 års reklamasjonsrett er verdt prisforskjellen på 630,- lett.This. Personlig ville jeg kanskje heller satset på 60D hvis jeg skulle gått for canon, men hvis valget står mellom dyrere hus og bra optikk, så er bra optikk definitivt det fornuftige valget. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Jeg har 550D og er faktisk på stadiet at kamera begrenser meg meget sterkt i det jeg tar bilder av. Så skal selv bytte ut det til et 7D evnt 1D av en serie hvis jeg ser det som rn økonomisk mulighet. (trenger mer en ca 3.5 bilder per sekund, og autofokusen til 550D holder ikke helt tempo alltid) Men 550D er et perfekt kamera for den som vil ta bilder på auto, og den som vil gå videre å kjøre på manuell instillinger. Du har mange av funskjonen som er på noe dyrere kameraer og du får et relativt greit kamerahus til det det koster. Hvis du var fornøyd så vet du jo ca hva det er. Og jeg vil anbefale deg det. Har ikke prøvd 60D selv. Men du legger som sagt mer penger i det, og du vil få et noe anerledes kamera. Men føler du du går som en god amatør som kjøter Auto og evnt prøve litt forsiktig i manuelle så ser jeg ikke noen grunn til å ikke velge 550D. Kanskje noe du mangla ved 550D? Ta kontakt hvis du derimot er interisert i et brukt 550D + batterigrep + 2 batterier og evnt en 18-55 3.5-5.6IS. Endret 3. februar 2011 av k-h-s Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Jeg har 550D og er faktisk på stadiet at kamera begrenser meg meget sterkt i det jeg tar bilder av. Hva er det du finner begrensende? (Edit: utover fps og AF ytelse ) Endret 3. februar 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Sporsfotografering med den lave FPS og den til tider elendige fokusen. Hånball på eliteserie og lanndslagsnivå er ikke lettå få med alt du vil med så få bilder per sek. Du mister mange mange av de ordentlige bildene. Det samme i fotball, da også Norsk eliteserie og landslag. For min del ser jeg de to tingene som så store begrensinger at jeg er klar for å bytte ut. Men andre ting også som spiller inn: en mulighet for å legge inn egne "preset" på modus hjulet. Er ofte fint å ha to som er variernde og har ikke tid til å bytte helt manuelt mellom de. En mulighet for å bytte i fra RAW til JPG raskt. Antall fokuspunkter og mulighet til å velge diverse "soner". Et toppdisplay Større buffer (550D er ekstremt lav ved RAW bilder) Større søker Mer robust og værtett hus Større søker Endret 3. februar 2011 av k-h-s Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Sportfoto fotball i tippeligaen med den fps og af. Samme håndball. Sportfoto på det nivået du driver på, forsvarer nok en 7D eller en 1DMk-et-eller-annet. Resten av listen din virker også fornuftig - så løp og kjøp Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Nå er det ikke så alt for lenge til sommeren (joda, det er lenge) og da begynner man å se litt på objektiver. Eller, jeg ser MYE på objektiver.. Og jeg har enda ikke klart å bestemme meg for hvilken 70-200mm f/4 jeg skal kjøpe.. IS eller ikke IS? Hele grunnen til at jeg skal ha 70-200 er til generell bruk og landskap. Men så har jeg noen portretter jeg vil gjøre, og da tenker jeg IS blir digg. Synspunkter? Klarer man seg uten IS? Jeg ikke råd til den uten IS, og jeg har hvertfall ikke råd til den med IS, men jeg skal alltids klare å lure frem noen kroner til begge. Det blir bare vanskeligere å redferdiggjøre Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Sportfoto fotball i tippeligaen med den fps og af. Samme håndball. Sportfoto på det nivået du driver på, forsvarer nok en 7D eller en 1DMk-et-eller-annet. Resten av listen din virker også fornuftig - så løp og kjøp Jeg kan løpe så fort du bare vil å kjøpe nyeste 1DMk IV jeg. Så kan du komme å dra kortet ditt DEAL!!! Hadde jeg hatt penger så hadde jeg hatt et 7D, men sparer opp penger nå. Så er i fasen om å vurder å selge 550D eller å spare å ha som et backup kamera. Nyeste 1DMarkIV hadde jo vært utrolig gøy. Men det er jo ekstremt mye penger for min del. Tanken er også på å kjøpe et eldre 1DMark av en eller annen serie og da kjøpe brukt istedenfor 7D. Endret 3. februar 2011 av k-h-s Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Og jeg har enda ikke klart å bestemme meg for hvilken 70-200mm f/4 jeg skal kjøpe.. IS eller ikke IS? Med IS er første valg. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Nå er det ikke så alt for lenge til sommeren (joda, det er lenge) og da begynner man å se litt på objektiver. Eller, jeg ser MYE på objektiver.. Og jeg har enda ikke klart å bestemme meg for hvilken 70-200mm f/4 jeg skal kjøpe.. IS eller ikke IS? Hele grunnen til at jeg skal ha 70-200 er til generell bruk og landskap. Men så har jeg noen portretter jeg vil gjøre, og da tenker jeg IS blir digg. Synspunkter? Klarer man seg uten IS? Jeg ikke råd til den uten IS, og jeg har hvertfall ikke råd til den med IS, men jeg skal alltids klare å lure frem noen kroner til begge. Det blir bare vanskeligere å redferdiggjøre Den karen er det lenge siden vi har sett her - i alle fall jeg. Jeg ville kjøpt med IS. Jeg hadde en f/4-utgave uten IS. Fløy rundt med monopod for å veie opp for manglende IS. Nå har jeg 3-stegs IS i f/2,8, men f/4'en har jo t.o.m. 4-stegs. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Nå er det ikke så alt for lenge til sommeren (joda, det er lenge) og da begynner man å se litt på objektiver. Eller, jeg ser MYE på objektiver.. Og jeg har enda ikke klart å bestemme meg for hvilken 70-200mm f/4 jeg skal kjøpe.. IS eller ikke IS? Hele grunnen til at jeg skal ha 70-200 er til generell bruk og landskap. Men så har jeg noen portretter jeg vil gjøre, og da tenker jeg IS blir digg. Synspunkter? Klarer man seg uten IS? Jeg ikke råd til den uten IS, og jeg har hvertfall ikke råd til den med IS, men jeg skal alltids klare å lure frem noen kroner til begge. Det blir bare vanskeligere å redferdiggjøre Den karen er det lenge siden vi har sett her - i alle fall jeg. Jeg ville kjøpt med IS. Jeg hadde en f/4-utgave uten IS. Fløy rundt med monopod for å veie opp for manglende IS. Nå har jeg 3-stegs IS i f/2,8, men f/4'en har jo t.o.m. 4-stegs. Jo, det var det jeg fryktet.. Fant og en sammenlikning av lukkertider og bildekvalitet, med og uten IS. Og det er jo tydelig at det fungerer. Da er det bare å selge unna litt forskjellig og prøve å realisere kjøpet Edit: Hehe, ja, jeg er i fotodvale om vinteren Endret 3. februar 2011 av Ingardj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå