Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Jeg har lest innlegg fra mange forståsegpåere som mener at det er de aller færreste som hører forskjell på MP3 i beste kvalitet (V0 eller 320 CBR) og lossless.

Det er jo veldig avhengig av hvilen lyskilde du bruker,en ipod eller et anlegg i 500K vil gi et signifikant forskjeller i lydopplevelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jeg for snill å si det går greit bare de endrer det til rett?

Tro jeg ville la det gå for denne gangen,siden du er ganske fersk og det er jo bare dumt og ødelegge forholdet.

Men du kan nevne at neste gang skal du krediteres.

Ja, det jeg gjorde. Jeg sa jeg ønsker de skal kreditere meg rett neste gang.

Og la også med en kort info om hva andre fotografer kunne krevd av de for det der. Hvis "de hadde en dårlig dag". Og da kunne komme med et krav på prisen av bilde, og noen prisen x2.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Jeg har lest innlegg fra mange forståsegpåere som mener at det er de aller færreste som hører forskjell på MP3 i beste kvalitet (V0 eller 320 CBR) og lossless.

Det er jo veldig avhengig av hvilen lyskilde du bruker,en ipod eller et anlegg i 500K vil gi et signifikant forskjeller i lydopplevelsen.

Men da er det kvaliteten på D/A-konverteringen, og ikke det faktum at lydsporet er lagret i MP3-format, som utgjør forskjellen ;)

Lenke til kommentar

Men du er tydeligvis overbevist om at det er stor forskjell? Er du bevisst på hvilken MP3-kvalitet du bruker når du sammenligner?

Jeg bruker kun VBR320, og er overbevist om at det er en viss forskjell. Ikke veldig stor, men stor nok til at jeg bruker CD og flac som lydkilder.

Nå er det mest et akademisk spørsmål i heimen, ettersom musikken jeg har digitalt, er rippinger av mine egne CD'er. Og jeg har plass nok, så da er det naturlig å benytte flac formatet. Genererer dog mp3 til mp3 spillere og slik som brukes på jobben og ute på tur.

Det er klart - alt lyder bedre i dunkel belysning ;)

Lenke til kommentar

Har akkurat de samme Denon-klokkene og er utrolig fornøyd. Kjøpte de for to-tre år sida og har aldri vurdert noe annet siden. Funker som fjell, bare synd jeg ikke hører trikken når jeg er ute og går.

Ja, de er veldig gode. Det jeg vil ha er noen som går over hele øret og leverer enda mer detaljert lydbilde. Det blir nok enten den nye AH-A100 eller AH-D5000. Har lyttet på sistnevnte og klarheten var ubeskrivelig, men gigantiske saker.

Jeg bruker mine til alt mulig rart. Iphone, laptop, generelle greier så jeg klarer meg. Tror dog jeg hadde gått opp om jeg skulle kun hatt noen til hifi-bruk.

Lenke til kommentar

Ja, de er veldig gode. Det jeg vil ha er noen som går over hele øret og leverer enda mer detaljert lydbilde. Det blir nok enten den nye AH-A100 eller AH-D5000. Har lyttet på sistnevnte og klarheten var ubeskrivelig, men gigantiske saker.

Håper du har planer om å pare disse med en god forsterker, ellers blir det rimelig fåfengt. Om man ikke er villig til å kjøpe (eller finne plass til) en solid hodetelefonforsterker er det ofte minst like greit å gå for en enklere, mindre krevende modell. AKG K-701 er for eksempel en glitrende hodetelefon, men låter katastrofalt om den ikke får nok mat.

Har forresten forsøkt litt blindtesting med 320kbps mot lossless (gjennom samme DAC, på et anlegg til noen hundre tusen jeg var vant til å leve med over tid); opptellingen i etterkant ga (svakt) statistisk signifikante resultater i favør lossless, men det var kun enkelte instrumentgrupper i enkelte typer musikk som lot seg skille, og også der var forskjellene marginale – å få hele teksturen i symbaler og annen perkusjon ser ut til å være et gjengangerproblem.

På enklere anlegg, annet enn optimale innspillinger og alt annet en finlytting hører jeg ikke et kvekk av forskjell, og forskjellen er uansett mindre enn den du får ut av en god whisky eller Amarone. Får en grei vinkjeller for de hundretusenlappene som utgjør forskjellen mellom mitt nokså ordinære anlegg og det som ble brukt som referanse.

Lenke til kommentar

Håper du har planer om å pare disse med en god forsterker, ellers blir det rimelig fåfengt. Om man ikke er villig til å kjøpe (eller finne plass til) en solid hodetelefonforsterker er det ofte minst like greit å gå for en enklere, mindre krevende modell. AKG K-701 er for eksempel en glitrende hodetelefon, men låter katastrofalt om den ikke får nok mat.

Mine K-701 låter dynge for tiden - dårlig kontakt i ene øret - må massere kontakten for å få lyd i det hele tatt. :hrm:

Lenke til kommentar

Har gjennomført min første fotooppdrag i dag, og er godt i gang med post produksjon. Et lite spørsmål til dere erfarne fotografer: Kunden ønsket bildene på cd, og er det et spesielt format eller spesielle type cder som bør brukes, eller kan det billigste og første taes i bruk?

Lenke til kommentar

Har gjennomført min første fotooppdrag i dag, og er godt i gang med post produksjon. Et lite spørsmål til dere erfarne fotografer: Kunden ønsket bildene på cd, og er det et spesielt format eller spesielle type cder som bør brukes, eller kan det billigste og første taes i bruk?

Bør nok koste på deg såpass til kvalitet at det holder i noen år. F.eks Taiyo Yuden, som godt holder i noen tiår ved optimal lagring.

Billigste sort dvd begynner å råtne i løpet av måneder. Dog er vel vanlig cd av billigste sort noen få hakk mer holdbart, men fremdeles så dårlig at du bør koste på deg de få kronene det koster for en litt bedre sort.

Verbatim er helt ok. Sony merket med made in japan er vanligvis TY med sony-merke, og dermed omtrent det beste man kan få tak i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...