Trondster Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Hvis du bruker en mellomformatlinse på et fullformatkamera, og si at denne linsen har en blenderåpning på f/2.8. Hva vil den egentlige blenderen da bli på fullformatkameraet? Jeg tenker den vil gå opp siden en del av lyset ikke brukes, men kunne tenkt meg å få et konkret svar fra noen som visste svaret og ikke bare "trodde", som meg. Ja, det kommer mer lys inn, men blenderåpningen, blendertallet og brennvidden forblir det samme - det ekstra lyset går med til å tegne en større bildesirkel - eller rettere sagt - at sensoren oppfatter mer av bildesirkelen. Så kameraet med større sensor oppfanger en større bildevinkel - har du en 85/2.8 med stor nok bildesirkel til å dekke en mellomformatsensor, så kan du sette objektivet på et 43-hus med cropfaktor på x2, et "vanlig" hus med cropfaktor 1.5, et fullframehus med cropfaktor 1 og et mellomformathus med cropfaktor 0.7. Alle disse husene vil få den samme eksponeringen hvis de bruker samme blendertall, lukker og ISO, men bildevinkelen blir forskjellig - den effektive brennvidden omregnet til fullframe blir hhv 170mm for 43, 127.5mm for 1.5 crop, 85mm for fullframe og 60mm for mellomformathuset. Objektivet blir derfor en tele for crophusene (en kraftig tele for 43-huset), og nærmest et normalobjektiv for mellomformathuset. Edit: Har du en større sensor, så kan du croppe inn og få eksakt samme resultat som om du hadde en mindre sensor med tilsvarende laver oppløsning. Endret 2. februar 2011 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 På tide å oppgradere høytalerkablene? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Ikke noe verre enn homøopati, scientologi eller andre ting hvor man heller ikke får noe særlig igjen for pengene... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 På tide å oppgradere høytalerkablene? En arbeidskollega har lyd som hobby "ekstreme i ordets rette betydning" og han bruker rent sølv som høyttalerkabler og bygger alt fra cd-drev,forsterkere og høyttalere selv, er faktisk veldig anerkjent innad i ekstremmiljøet angående dette. Så hvis du vil ha et par høyttalere til 300K eller et cd-drev til 50K samt en forsterker til 250K så lager han det til deg og optimaliserer plasseringen Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Minner meg om en gang jeg var hjemme hos en lydtekniker som jobbet i Studio R19 (bl.a. for Jahn Teigen med fler) - han hadde en Phillips 2002 platespiller, billig skit med andre ord. "Akkurat sånn som jeg har sa jeg", "overrasket over å finne en sånn hos en lydtekniker!?". Han svarte at på jobb hørte han på lyd, hjemme hørte han på musikk... 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Det som kjennetegner en del av disse lydfreakene, er at de har et anlegg til flere hundre tusen kroner, og 10-12 CD'er ... Jeg synes det erbedre å legge igjen par hundre tusen i CD'er og næøye meg med et anlegg til 20-25 tusen... Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Evt en billig mp3-spiller og kamerautstyr til 20-25 tusen eller parhundtretusen. Hver sin galskap Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Det som kjennetegner en del av disse lydfreakene, er at de har et anlegg til flere hundre tusen kroner, og 10-12 CD'er ... Jeg synes det erbedre å legge igjen par hundre tusen i CD'er og næøye meg med et anlegg til 20-25 tusen... Tror han bare har en cd,en som er designet for og gjenkjenne lydbilde Men det er interessant og se på når han "jobber" med dette,tar tak i en transistor til 6K med andakt og legger den forsiktig på plass,han har en annen hobby også og det er å samle på radiorør samt skaffe fram disse til entusiaster. Det litt gøyale i alt dette er at de som knuser sparegrisen til et optimalisert anlegg også kjøper seg en plate med tung klassisk musikk for og nyte anlegget . Men en ting har han rett i, du får aldri riktig lyd i anlegget ditt hvis du ikke har hørt den type musikk på en live konsert, noe han ofte møter på når folk har brukt opp omtrent hele huslånet på stereoen og ikke klarer å justere anlegget riktig. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Er noe herk å interessere seg for både foto og lyd - spesielt når man går etter godsakene. Begynte rolig med noen Denon-klokker (AH-D1001) og et par med Dali Ikon 2. Frykter at jeg vil oppgradere begge deler før året er omme. Kan bli dyrt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Evt en billig mp3-spiller og kamerautstyr til 20-25 tusen eller parhundtretusen. Hver sin galskap Jeg har en dab radio til 0.4K og er fornøyd med det,samt et relativt dårlig 5/1 til pc'en. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hihi, fikk akkurat vite at jeg får intervjue Steven Van Zandt i morrakveld. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Er noe herk å interessere seg for både foto og lyd - spesielt når man går etter godsakene. Begynte rolig med noen Denon-klokker (AH-D1001) og et par med Dali Ikon 2. Frykter at jeg vil oppgradere begge deler før året er omme. Kan bli dyrt. Har akkurat de samme Denon-klokkene og er utrolig fornøyd. Kjøpte de for to-tre år sida og har aldri vurdert noe annet siden. Funker som fjell, bare synd jeg ikke hører trikken når jeg er ute og går. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Er noe herk å interessere seg for både foto og lyd - spesielt når man går etter godsakene. Begynte rolig med noen Denon-klokker (AH-D1001) og et par med Dali Ikon 2. Frykter at jeg vil oppgradere begge deler før året er omme. Kan bli dyrt. Bare si ifra så skal jeg formidle kontakt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Evt en billig mp3-spiller og kamerautstyr til 20-25 tusen eller parhundtretusen. Hver sin galskap Kun mp3 blir for trist for min del ... Men har jo (nesten) nok fotoutstyr også, da ... CD samlingen min ble jo påbegynt for ca 25 år siden - jubileum til høsten! Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Begynte rolig med noen Denon-klokker (AH-D1001) Har akkurat de samme Denon-klokkene og er utrolig fornøyd. Kjøpte de for to-tre år sida og har aldri vurdert noe annet siden. Funker som fjell, bare synd jeg ikke hører trikken når jeg er ute og går. Ja, de er veldig gode. Det jeg vil ha er noen som går over hele øret og leverer enda mer detaljert lydbilde. Det blir nok enten den nye AH-A100 eller AH-D5000. Har lyttet på sistnevnte og klarheten var ubeskrivelig, men gigantiske saker. Bare si ifra så skal jeg formidle kontakt Sure thing. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Kun mp3 blir for trist for min del ... Men har jo (nesten) nok fotoutstyr også, da ... CD samlingen min ble jo påbegynt for ca 25 år siden - jubileum til høsten! Samme her. Har til nå lagt langt mer i lyd enn kamera, men det gjevner seg nok ut med tiden. Har ikke andre oppgraderingsplaner på hjemmekinoen enn litt sand i fornthøytalerne. (Mulig det blir prosjektor med tid og stunder.) Før en mulig prosjektor står uansett et macro-, et godt vid-til-normalobjetkiv, en blits og mulig K5 (evt etterkommeren hvis jeg ikke får ut fingeren før den tid). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Bare si ifra så skal jeg formidle kontakt Det er jo kjente karer - har truffet de på et par messer. Stabiliseringsplatene deres har blitt populære, og teorien bak de virker troverdig - ihverfall for bruk sammen med mekaniske drev som CD, DVD, grammafonspiller. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Tok å spurte Haslum HK om å få ta bilde for de under Cupfinalene i håndball. Tok det som en gratis jobb for jeg spurte de, og jeg ikke tidligere hadde tatt håndballbilder og jeg ville ja erfaring og reklame for å da kunne få meg en jobb. (reklamen gikk rett og ordnet jobb) Men nå i dag ser jeg de la ut en sak på nettsiden sin : http://www.haslumhk.no/haslum_m/artikkel/40576 Og en viktig del av avtalen var som sagt : Kreditere ALL bruk av foto med "Foto:Knut Håvard Solberg". Men der sluntra de unna med bruk av "Foto:Haslum" Er første bildet av meg de bruker på nettsiden. Er jeg for snill å si det går greit bare de endrer det til rett? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Kun mp3 blir for trist for min del ... Jeg har lest innlegg fra mange forståsegpåere som mener at det er de aller færreste som hører forskjell på MP3 i beste kvalitet (V0 eller 320 CBR) og lossless. Et eller annet audiofil-forum på nettet gjennomførte en stor blindtest som underbygget denne påstanden (det er mange år siden jeg interesserte meg for sånt, så jeg har dessverre ingen linker lenger). Men du er tydeligvis overbevist om at det er stor forskjell? Er du bevisst på hvilken MP3-kvalitet du bruker når du sammenligner? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Stabiliseringsplatene deres har blitt populære, og teorien bak de virker troverdig - ihverfall for bruk sammen med mekaniske drev som CD, DVD, grammafonspiller. De platformene er som foto,mange for og like mange mot Er jeg for snill å si det går greit bare de endrer det til rett? Tro jeg ville la det gå for denne gangen,siden du er ganske fersk og det er jo bare dumt og ødelegge forholdet. Men du kan nevne at neste gang skal du krediteres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå