Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er totalt uenig i at det ikke er viktig å se hva som er å hente i råfila - det er ikke noe som heter "råfil uten behandling" - det er alltid en behandling, uansett om det er default konvertering fra kameraet, ut fra endrede parametre om picture styles, kontrast eller hva, eller om det er en tredjeparts RAW-konverter.

Jeg mener ikke det at man skal se vekk ifra hva som ligger tilgjengelig av informasjon i råfilen. Tar stor nytte av det selv i ymse situasjoner hvor man kan hente inn "tapte" områder. Poenget til optimofoto var at vi må se på DR før tweaking begynner.

 

Phocus er det eneste programmet som kan utnytte Hasselblad sine filer. DxO kan prøve på det de vil, men de kan ikke måle nøyaktig uten algoritmene til Hasselblad.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke det at man skal se vekk ifra hva som ligger tilgjengelig av informasjon i råfilen. Tar stor nytte av det selv i ymse situasjoner hvor man kan hente inn "tapte" områder. Poenget til optimofoto var at vi må se på DR før tweaking begynner.

 

Phocus er det eneste programmet som kan utnytte Hasselblad sine filer. DxO kan prøve på det de vil, men de kan ikke måle nøyaktig uten algoritmene til Hasselblad.

Hva er "tweaking", og hvordan skiller det seg fra "automatisk RAW-konvertering" eller "manuell RAW-konvertering"? Det ligger et visst potensiale i råfila - som helt eller delvis hentes ut av automatikk eller manuelle justeringer. Å prøve å hente ut for mye fra RAW-fila er feil - så taper fargene seg - men å begrense seg til hva default RAW-konvertering gir er rør og tull. Sensoren er ikke bedre eller dårligere ut fra hva produsenten har valgt som standardinstillinger.

 

Se på DR før tweaking begynner? Whut? Det gir ikke mening! Hvor slutter konvertering og hvor starter "tweaking", og hvorfor skulle "tweaking" være feil? Hvis en produsent er konservativ i default konvertering, mens en annen er aggressiv - har så kameraet med aggressiv RAW-konvertering en relativt bedre sensor med mer dynamikk enn den andre? For meg blir det det rene og skjære vås.

 

 

DxO kan ikke rå-konvertere fra noen produsenters sensorer som deres egen programvare gjør - det er ikke noe spesifikt for Hasselblads sensorer. Men - de har den beste tilnærmingen jeg har sett hittil for å sammenligne hva man kan hente ut fra forskjellige fabrikanters sensorer.

 

Om de henter ut mest mulig, så det er en rettferdig sammenligning eller ikke? Vet ikke. Tror det er noenlunde fair.

Dessverre viser ikke DxOMark de konverterte bildene de sammenligner sensorer med (etter min mening DxOMarks største svakhet - jeg er ikke først og fremst interessert i et tall som forteller hvilket bilde det er minst støy i - jeg vil sammenligne bildene og se hvilket bilde jeg synes det er mest plagsom støy i!), så vi kan ikke sammenligne direkte.

Men - en veldig god pekepinn er det lett å få. Kjøp/test DxO's egen RAW-konverter, og konverter de ønskede RAW-filene fra ønsket produsent både med produsentens egen programvare og med DxOMark. Sjekk både default og med manuell justering. Og så kan man se - er det signifikant mer dynamikk/fargenøyaktighet/støy i den ene varianten enn den andre? Er det stor, signifikant forskjell, så kan det være DxO er på bærtur med tallene sine for akkurat den produsenten - men er det størrelsesorden samme kvalitet på de to versjonene, så kan det være en pekepinn på at målingene og tallene har noe for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal snekre sammen et lite galleri på en nettside, gjerne med bilder direkte fra flickr-kontoen min. Noen tips til ferdigkokte løsninger? Det ideele ville være "small"-størrelsen fra flickr med en liten piksel sort ramme rundt hvert bilde. Kjenner det blir litt for mye bry å skulle lage noe eget.

 

Trenger ikke være gratis.

Lenke til kommentar

Noen i klassen til madammen har tatt et bilde jeg har tatt av et band og byttet ut navnet og shoppet litt rundt på det. De i bandet er lei av at de gjør det (har gjort det før men ikke med mine) og jeg vil ikke at mine bilder vandaliseres.

 

Jeg tenker å komme ned på skolen i morgen og gi de et falskt søksmål. Bare på pur faen. :p Seff skal jeg si at det er uekte litt etterpå. Jeg trenger dog en mal så jeg vet hva jeg skal skrive og hvordan.

 

Tenker meg det hadde vært dødsmorsomt å se ansiktsuttrykket deres midt i timen. harhar.gif

Lenke til kommentar

Om du skal ha BluRay kan du like gjerne gå for en Playstation. Har en av de bedre spillerne på markedet, om ikke den beste slik jeg har skjønt det og du kan bruke den til langt mer enn bare spilling. Harddisk er det og på den så du kan lagre bilder du vil vise frem senere, serier, filmer osv. Ikke er den voldsomt dyr heller.

Lenke til kommentar

Kjører flogrnettsia mi - mest fordi jeg ikke har gidda å fikse noe skikkelig å ha der enda. Det fungerer akkurat bra nok for meg, men kommer nok til å lage en skikkelig portefolio etterhvert å ha der istedet. Når jeg får tid og lyst til å gjøre det. :p

Takk for tips. I mitt tilfelle er det bare snakk om et statisk galleri, og jeg kom frem til at litt hakking i en teksteditor og HTML i 1997-form gjorde susen og ikke egentlig tok mer tid enn å sette opp en Wordpress-plugin skikkelig. Firefox legger av grunner jeg ikke forstår hvit farve på cellspacing.

Lenke til kommentar

Når jeg kom hjem med bildene (som var redigert på lappisen) fra turen med Hurtigruten, og fikk bildene opp på Eizoen. Skrek fargene mot meg. Det gjorde vondt i øynene! Må nok rekalibrere. Det som var litt sært var at printene var nær perfekte. Fra en crappy laptop.. Det som er litt bekymringsfullt, er at folk med gode skjermer og store (farge)rom muligens kan oppleve bildene på som ligger på nett som noe over-saturerte. I alle fall ser det slik ut her.. Men det ser bra ut på lappisen som sagt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...