Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

In other news: det er helt rått å sitte og følge utviklingen i Egypt via Twitter nå. 5 store opposisjonsgrupper stiller seg bak El Baradei som leder for en overgangsregjering, Clinton har uttalt at USA støtter folket, Mobaraks helikopter har svevd over Kairo mellom lavtflyvende jagere - er han på vei ut nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten bismak når jeg stakk ut i mørket med kanonen i tidligere. Det er to døde pixler på LCD skjermen til 60Den, en rød og en blå, ser det veldig godt i mørket. Men regner med det ikke er vits i å klage på det eller?

Når du sier mørke og død pixel er det nærliggende og tro at du har en relativ lang lukkertid, når lukkertiden er over 30 sec er det anbefalt og bruke "long exposure noice reduction" du finner denne funksjonen i C-Fn. Det som skjer når du bruker lang lukkertid er at sensoren blir varm og pixelfeil kan forekomme, for og unngå dette bruker du nevnte funksjon, da tar kameraet et nytt bilde på like lang tid uten og eksponere sensoren, etterpå sammenligner kameraet bildene og fjerner pixelfeilene på ditt bilde.

 

Shit, du har jo rett. Trodde ikke det gikk an å få pixelfeil på selve bildene, var overbevist om at det bare var LCD skjermen på kameraet.

 

Tok et bilde nå med beskyttelsen til linsen på, har ringet rundt en del av feilene men det ser ut til å være langt flere. Bildet ble tatt med korteste lukketid 1/8000. Ser to-tre av feilene veldig godt på LCD skjermen var derfor jeg trodde det var den som var feilen, men satt og redigerte et bilde og så tydelig de samme pixelfeilene på det og.

 

Obs, stort bilde, men beste måten å se feilene på.

post-19461-0-09041100-1296401955_thumb.jpg

 

Ser mange av de samme feilene på dette bildet og.

 

 

Har prøvd å stille i C-Fn som du sa, men det ser ikke ut til å utgjøre noen forskjell. Er det kameraet det er noe galt med?

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Du har på auto ISO. Siden du har linse lokket på vil kameraet skru opp ISO da blir det støy selv på korte eksponeringstider. Sett ISO til 100 og prøv på nytt ;)

 

Ser du røde pixelen på orkideene. Hadde det samme problemet selv på 500D det du gjør er å slå av kamera, Ta av objektivet,slå på kamera velge rens manuelt i menyen. Kamera vil vippe opp speilet, på skjermen vil det stå slå av kamera når ferdig eller liggnede gjør det. Da kalibrer kameraet seg selv slik at det hotte pixlene blir borte.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Protip: Gjør følgende.

Sørg for at du har rikelig batteri.

Sett et objektiv på kameraet med objektivdekselet på, så ikke noe lys kommer inn på sensoren. (Eventuelt kameradekselet på kameraet i steden for objektiv med deksel.)

Sett kameraet i modul for sensorrens - dette medfører at speilet vippes opp.

La kameraet stå i 5-10 minutter med speilet vippet opp.

Trykk på utløserknappen for å avbryte sensorrens-modus.

 

Test - er pikslene borte?

Hvis ikke - prøv igjen.

 

 

NB: Mens kamerarensemodusen står på, skal det altså hele tiden være deksel eller objektiv + deksel på kameraet - sensoren skal hverken utsettes for støv eller lys mens dette pågår!

Lenke til kommentar

Tusen takk, det hjalp. Var redd et var noe galt med kameraet nå :)

Har satt "long exposure noice reduction" til "på", eller burde det stå på auto?

 

Ser jeg faktisk har pixelfeil på LCD-skjermen, ikke så mye jeg får gjort med det tenker jeg. Håper det ikke kommer flere, spesielt rundt sentrum. Men nå blir i hvert fall bildene uten feil forhåpentligvis :)

Lenke til kommentar

In other news: det er helt rått å sitte og følge utviklingen i Egypt via Twitter nå. 5 store opposisjonsgrupper stiller seg bak El Baradei som leder for en overgangsregjering, Clinton har uttalt at USA støtter folket, Mobaraks helikopter har svevd over Kairo mellom lavtflyvende jagere - er han på vei ut nå?

Sikkert.. eller kanskje ikke. Er ikke godt å si. Det jeg er mest imponert over er at cola hjelper mot tåregass. Så han hadde kanskje rett da .. kameraten min som for noen år siden sa at Cola er medisin, det hjelper mot ALT!

Lenke til kommentar

Tusen takk, det hjalp. Var redd et var noe galt med kameraet nå :)

Har satt "long exposure noice reduction" til "på", eller burde det stå på auto?

 

Denne funksjonen bruker du kun ved lange lukkertider,setter du den på auto vil den "slå inn" ved lukkertider over 30 Sec.Hvis du bruker den hele tiden vil du doble lukketidene konsekvent.

 

Cola var jo originalt ment som medisin, så det forundrer ikke. Fungerer godt når en har løs mage og.

Ikke hvis problemet er for mye syre i magen..

 

Det var mer gøy med Cola i gamledager,større mengder Cola blandet med globoid ga gøyale resultater på motorikken :fun:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Yrkestitler som "evangelist" gjør sikkert ikke plagsomt mye positivt med en persons ydmykhet overfor andre heller.

..Eller "selger", som det også heter. :roll:

Alt etter hvilket selskap, men personene som blir utnevnt til evangelist har nok et godt kompetansegrunnlag.

Om du refererer tilbake til brukeren som gikk imot resten i en annen tråd rundt sensorer, så kan jeg si at han har et godt grunnlag.

Lenke til kommentar

Om du refererer tilbake til brukeren som gikk imot resten i en annen tråd rundt sensorer, så kan jeg si at han har et godt grunnlag.

Gleder meg til å høre mer - liker alltid å lære noe nytt. Men - foretrekker argumentasjon litt mer avansert og velbegrunnet enn "fordi jeg sier det". ;)

 

Hvis DxOMark måler feil (har selv flere ting å utsette på målingene deres) - gjerne det. :)

Lenke til kommentar

Jeg har D5000, så da trenger jeg ikke den kabelen?

D5000 sin innebygde blits kan ikke brukes som commander til CLS, da kan du bruke kabel nevnt; eller sette på en SB-700/SB-800/SB-900 på kamera; eventuelt en SU-800 som en kontroll-enhet for å styre flere eksterne blitser. Levde en stund i illusjon at D5000 hadde slik blits, men man må ha D70/D80/D90 og oppover (t.o.m. D700, D3 serien har det ikke) i modellsystemet for å få innebygd styring av eksterne blitser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du refererer tilbake til brukeren som gikk imot resten i en annen tråd rundt sensorer, så kan jeg si at han har et godt grunnlag.

Gleder meg til å høre mer - liker alltid å lære noe nytt. Men - foretrekker argumentasjon litt mer avansert og velbegrunnet enn "fordi jeg sier det". ;)

 

Hvis DxOMark måler feil (har selv flere ting å utsette på målingene deres) - gjerne det. :)

Hehe - det er greit ja. Fikk selv en skolering av samme person på telefon før i dag.

 

DxO kan ikke måle f.eks. Hasselblad nøyaktig.

En ting er sensoren - en annen er hvor vesentlig programvaren som behandler informasjonen er.

Uten algoritmene til Hasselblad kan ikke DxO måle ytelsen uten en stor del synsing.

 

Hvor mye man kan dra råfilene er ikke relevant i det store hele. For hvor pen er egentlig en fil som er dratt for mye i?

Det er råfilen uten behandling som er ønskelig å se på. Hvor stor rekkevidde det er mellom svartpunkt og hvitpunkt uten noen form for tweaking.

 

Jeg bruker D3x en del nå og det er helt utrolig hvor mye informasjon jeg kan hente inn, men ikke uten at støy og annet umsk 'ødelegger' filen.

 

Vi får se hvor mye tid optimofoto ønsker å bruke på Akam. Han er iallfall aktiv på andre områder - så lærdom kan innhentes.

Lenke til kommentar

DxO kan ikke måle f.eks. Hasselblad nøyaktig.

En ting er sensoren - en annen er hvor vesentlig programvaren som behandler informasjonen er.

Uten algoritmene til Hasselblad kan ikke DxO måle ytelsen uten en stor del synsing.

 

Hvor mye man kan dra råfilene er ikke relevant i det store hele. For hvor pen er egentlig en fil som er dratt for mye i?

Det er råfilen uten behandling som er ønskelig å se på. Hvor stor rekkevidde det er mellom svartpunkt og hvitpunkt uten noen form for tweaking.

Noen av svakhetene med DxO er at de måler råfilene ut fra sine egne RAW-konvertere - og hvor gode er disse? Er de gode nok for alle mulige obskure formater - og henter de data ut på "riktig" måte fra forskjellige obskure sensorer?

Synes det er interessant at de ikke har testet Foveon-sensorene, som visstnok er ganske funky i hvordan man henter farger ut fra rådataene.

 

Er totalt uenig i at det ikke er viktig å se hva som er å hente i råfila - det er ikke noe som heter "råfil uten behandling" - det er alltid en behandling, uansett om det er default konvertering fra kameraet, ut fra endrede parametre om picture styles, kontrast eller hva, eller om det er en tredjeparts RAW-konverter.

 

Det er med default konvertering mye å hente i en RAW-fil for dagens speilreflekser uten at det går utover bildekvaliteten - de har lagt på store marginer for å hente inn data for odde hvitbalanser, spesielle parametre satt i kameraet, picture styles (og lignende)-variasjoner med mere. Det er dessuten satt opp til at man pr. default ikke bruker så veldig mye dynamikk i jpeg'er - ellers ser bildene daffe og blasse ut. Er helt uenig i at man for å måle en sensor kun skal kikke på default konvertering med default konverteringsprogram. Det er helt klart at det er grenser for hva man kan hente, men å begrense seg til default konvertering blir bare tull, med mindre default konvertering er tweaket for å få så mye dynamikk og data som overhodet mulig uten å brenne noe ut. Det er det ikke i dagens speilrefleks-konverterere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...